Nádasdy Kálmán

Full text search

Nádasdy Kálmán (Bp., 1904. nov. 25.Bp., 1980. ápr. 17.): operarendező, zeneszerző, műfordító, Kossuth-díjas (1950, 1954, 1965), kiváló művész (1952). Birkás Lilian operaénekesnő férje. Már 18 éves korában kapcsolatba került az operaműfajjal: ekkor fordította le Puccini 3 egyfelvonásos operájának (A köpeny, Angelica nővér, Gianni Schicchi) szövegkönyvét. 1922-25 között az Áll. Operaház rendező-gyakornoka, majd 1926-32-ben a bp.-i Zeneműv. Főisk.-n Kodály Zoltán zeneszerzés-tanítványa. 1933-tól 1957-ig az Operaház rendezője; 1957-től vezető főrendezője; 1959-től 1966-ig ig.-ja; 1948-tól a Színház- és Filmművészeti Főisk. egyetemi tanára, 1964-74 között főig.-ja, ill. rektora. A Magy. Színházművészeti Szövetség díszelnöke, 1938 óta sikeresen rendezett külföldön is: a milánói Scalában és a velencei La Fenicében (Turandot); a Firenzei Maggio Musicalét (A kékszakállú herceg vára, Székely fonó); a bécsi Staatsoperben (Bohémélet); Helsinkiben (Bánk bán); 1948-ban Palermóban (Hoffmann meséi); a Veronai Arénában (Carmen). Vendégként rendezett prózai színházakban is. Operett-rendezései ugyancsak a műfaj kiemelkedő eredményei közé tartoznak. Dolgozott a filmstúdióban, 1949-ben ő készítette az első színes m. filmet, a Ludas Matyit. Nevéhez fűződik 1948-49-es filmünk, a Föltámadott a tenger (I-II. rész, 1953). Erőssége a monumentalitás, a nagy tömegek látványos mozgatása volt. Munkásságának súlypontját operarendezései alkotják. Működése alatt a m. operarendezés egyik legmarkánsabb egyénisége volt. Énekes színészek és operaénekesek egész gárdáját nevelte. Rendezéseit a mű világos és a kornak szóló értelmezése határozta meg. Ezért a zenében és a szövegben megfogalmazott drámát helyezte az előadás középpontjába. Minden munkájának kiindulópontja természetesen maga a zene. A realista operajátszás kiváló képviselője, egyéni felfogású művész, rendezői módszere hatásosan és eredményesen ragadja meg az egyes szereplők és a kórus színészi feladatait. Pályája utolsó rendezéseiben (pl. A kékszakállú herceg vára, Trisztán) közeledett a legmaibb stílusokhoz, így az új bayreuthi eszmékhez. Európa számos országában vendégszerepelt. Szobrát a Színház- és Filmművészeti Főisk.-a 1984. nov. 25-én leplezték le. – Jelentősebb operarendezései: Mozart: Figaro házassága, Don Giovanni; Rossini: Tell Vilmos; Beethoven: Fidelio; R. Strauss: Salome, Arabella, Daphné; Moniuszko: Halka; Erkel: Hunyadi László; Kodály: Székelyfonó; Farkas F.: A bűvös szekrény stb. Az Operaszövegkönyvek sorozatban számos operaszöveg fordítása jelent meg. – Zeneművei: Körtefa (1932); Juhászlegény (1935). Kiadványai: Népdalkórusok (Bárdos Jenővel és Ádám Lászlóval, 1933); Társas énekek (régi mesterek műveiből férfikarra, saját fordításaival, 1935).– Irod. Huszár Klára: Operarendezés (Bp., 1970); Mátrai Betegh Béla: Nekrológ (Magyar Nemzet, 1980. ápr. 18.); Szinetár Miklós: Nekrológ (Új Tükör, 1980. ápr. 18.); Sík Ferenc: Búcsú N. K.-tól (Film, Színház, Muzsika, 1980. ápr. 26.) Lengyel György: Nem tűrte a középszerűt, N. K.-ról (Új Tükör, 1983. 35. sz.); Vámos László: Nagy mestertől tanulhattunk (Új Tükör, 1984. nov. 4.); Antal István: „Minden elmúlik, csak a szépség örök”. N. K. filmrendező portréja (Filmkultúra, 1987. 4-5. sz.); Tarnai Timea: N. K. színészpedagógiai munkásságáról (Színháztud. Szle 1989. 7.).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me