Szabadalom,

Full text search

Szabadalom, az a jog, melynél fogva annak tulajdonosa a jg fennállásának egész idejére kizárólagos jogosultsággal bir arra, hogy találmányának tárgyát iparszerüleg készíthesse, forgalomba hozhassa és iparszerüleg vagy üzemi berendezéskétn használhassa. A találmányi szabadalmaknak jogosultsága annak tekintetbevételén alapszik, hgoy a találmány gyakran hosszu időt, fáradságot, tanulmányt s anyagi áldozatot is igényel. Ha most már mindenkinek jogában állana másnak találmányát azonnal utánozni, a feltaláló elesnék az őt méltán emgillető jutalomtól, szorgalma, fáradsága s anyagi áldozatainak gyümölcsét az utánzók zsebelnék be, ami a közérdekre azzal a káros hatással járna, hogy az arra termett emberek a háládatlan munkától tartózkodnának, s igy igen sok fontos találmny meg nem történnék vagy titokban tartatnék s feltalálójával sírba szállana. A Sz. jogosultsága mellett tehát ez a két szempont szól: a)az a társadalmi közérdek, hogy közhasznu találmányok a társadalom rszére biztosíttassanak s b) igazság a feltaláló irányában. A találmányi Sz. azért az újabb kor nagy jelentőségü vívmánya s oly intézmény, melynek nélkülözhetetlenségét a művelt államok korunkban mondhatni kivétel nélkül elismerték. Szabadalmi törvények léteznek Franciaországban 1844, Belgiumban 1854, Olaszországban 1859, Spanyolországban és Portugáliában a francia jogrendszer érvényesítése, Svájcban 1888, a német birodalomban 1877, Oroszországban 1883, Angliában már századok óta.
Hazánkat illetőleg az osztrák 1820-iki császári rendeletet a magyar királyi udvari kancellária hazánkban is kihirdettette, amely eljárás természetesen az alkotmánynak meg ne mfelelt s azért az országos sérelmek közé is felvétetett. Ennek következménye volt az, hogy az 1820-iki rendelet helyébe 1832. lépett új osztrák törvényt az udvari kancellária hazánkban nem hirdettette ki; a gyakorlat azonban tényleg az osztrák szabályokhoz alkalmazkodott, ami az 1840. XVIII. t.-c.-ben törvényes szentesítést nyert, ennek 66.§-a ugyanis azt rendelvén, hogy: «találmányi kiváltságlevelet kivánó részvénytársaságok a fennálló rendszabásokhoz alkalmaztatandják magukat». Az önkényuralom korszaka alatt az 1852-iki szabadalmi császári nyilt parancs hazánkban is érvénybe lépett. A monárkia másik államával 1867. kötött vám- és kereskedelmi szövetség (1867. XVI. t.-c. 16. cikke) a kérdést akként rendezte, hogy a szabályszerüleg kieszközölt találmányi szabadalmak mindkét állam területén érvényesek, elvül tűzvén ki azt, hogy az engedélyezés feltételei mindkét állam területén egyforma elvek szerint kölcsönös egyetértéssel törvényhozási úton megállapítandók, ennek megtörténtéig a törvény meghozatalakor tényleg fenálló szabályok maradván érvényben. A törvény egyúttal a szabadalmak kiadásában követendő eljárást szabályozza, jelesül oly értelemben, hogy a Sz. iránti kérvény ott volt beadandó, aho la feltaláló lakik. Ha az illetékes minisztérium a szabadalmat megadhatónak vélte, a kérvényt a másik államterület minisztériumához elfogadás eszközlése végett hivatalból tette át. Mindegyik minisztérium a kormányzása alatt álló területre külön állította ki a Sz.-levelet (patens), de mindkét okmánynak eugyanaz a kelte volt, s mindkét okmány egyszerre adatott ki. Ugyanigy intézkedett az 1878. kötött vám- és kereskdelmi szövetség (1878. XX. t.-c. 16. cikk) és az ennek meghosszabbításáról szóló 1887. XXIV. t.-c. sem tett ezen változást. A most említett törvénycikk szerint ez állapotnak a vám- és kereskedelmi szövetség egész időtartamára, vagyis 1897 dec. 31-ig kellett volna felállania; azonban az 1893. XLI. t.-c. a vám- és kereskedelmi szövetségnek ezt a pontját módosította, a találmányok oltalmazásának közös egyetértéssel való elintézési kötelezettségét megszüntette, s mindegyik államnak megadta a jogot, hogy ily ügyeket önállóan, egymástól függetlenül szabályozhassanak. E törvénynyel tehát a monárkai mindkét állama a szabadalmi törvényhozás tekintetében teljes függetlenséget nyert.
A szabadalmak mindegyik kormány részéről saját államterületére nézve az államnak saját törvényhozása által alkotott törvény alapján önállólag engedélyezhetők, meghosszabbíthatók és érvényteleníthetők. Az addig közös egyetértéssel engedélyezett szabadalmakra nézve kimondatott: a) hogy azok tartamuk idejére mindkét állam területén érvényben maradnak; b) meghosszabbításuk v. érvénytelenítésük iránt a két államterület kereskedelmi miniszterei egyetértőleg határoznak; c) ha azonban az egyik államterület minisztere a meghosszabbításhoz hozzá nem járul, a Sz. ezen állam területén hatályát veszti; d) megfordítva, ha az egyik állam területén kimondott érvénytelenítéshez a másik állam minisztere hozzá nem járul, a Sz. csak annak az államnak a területén válik hatálytalanná, amelyben az érvénytelennek kimondatott. Egyebekben a viszony a két államterület között a teljes viszonyosság elve szerint szabályoztatott. Kimondatván jelesül: a) hogy találmányok mindkét állam területén törvényes oltalomban részesítendők; b) hogy az egyik állam polgárai a találmányi oltalom tekintetében a másik államterületen ugyanazokat a jogokat fogják élvezni, mint ennek a saját állampolgárai; c) ha az egyik állam területén bejelentett találmány a Sz. megadásának napjától száímtandó 90 napon belül a másik állam területén bejelentetik, e bejelentésnek minden tekintetben guyanaz a hatálya van, mintha az első bejelentés idejében eszközöltetett volna.
A szabadalmi törvényhozás körül e trövénycikkel elismert függetlenségnek eredménye az 1896. XXXVI. t.-c. a találmányi szabadalmakról, amelyenek lényeges intézkedései a következők: I. A szabadalmak tárgyát illetőleg: Szabadalmazható minden új találmány, amely iparilag értékesíthető. A találmánynak új volta azonban hivatalból vizsgálatnak és döntésnek tárgyát nem képezheti. A Sz. engedélyezését tehát nem zárja ki az, hogy a találmány nem új. De az engedélyezés a kérelmező veszélyére megy, mert ha a találmány nem új, az engedélyezett Sz. oltalomban nem részesül. Az eseteket, melyekben a találmány újnak nem tekinthető, a törvéyn határozza meg. Bizonyos találmányokra Sz. nem engedélyezhető. Ilyenek jelesül azok a találmányok: a) melyeknek gyakorlatba vétele törvénynyel, rendelettel vagy a közerkölcsiséggel ellenkezik; b) melyek az ország hadképességét érdeklik, amennyiben azok ellen a kereskedelmi miniszter tiltakozik; c) tudományos tantételek és elvek mint ilyenek; d) emberi és állati élelmezésre szolgáló cikkek; e) gyógyszerek; f) vegyi úton előállított tárgyak. A Sz.-engedélyezésnek vannak még egyéb megszorításai, meyeket a törvény kimerítőleg megállapít. II. Sz. kieszközlése körül az eljárás az, hogy a találmány a szabadalmi hivatalnál (l. Szabadalmi hatóságok) irásban bejelentendő. A bejelentésnek a törvényben megállapított kellékekkel kell birnia, s tartalmazni kell különösen a találmánynak pontos leirását. A szabadalmi hivatal bejelntési osztálya, ha a Sz. engedélyezését lehetőnek nem találja, a bejelentést visszautasítja, mi ellen a fél a szabadalmi hviatal birói osztályához felfolyamodhatik. Ha a Sz. engedélyezhető, a szbadalmi hatóság a bejelentésnek közzétételét és az u. n. felhivási eljárásnak megindítását rendeli el. A közzétételtől számított két hónapon belül a találmány szabadalmazása ellen a törvényben emghatározott esetekben felszólalásnak van helye, mely fölött s általában a Sz. megadása, megszorítása v. megtagadása fölött a szabadalmi hivatal bejelntési osztálya határoz, melynek határozata ellen a birói osztályhoz folyamodásnak van helye. A szabadalmat engedélyező határozat jogerőre emelkedésével a szabadalmi hivatal a jogosított részére szabadalmi okiratot állít ki. Az engedélyezett Sz. megvonása vagy megsemmisítése csak per útján történhetik (l. Szabadalmi per). III. A Sz. hatálya az, hogy jogos fennállásának egész idejére a Sz. tulajdonosának kizárólagos jogot ad arra, hogy találmánya tárgyát iparszerüleg készíthesse, forgalomba hozhassa, és iparszerüleg vagy üzemi berendezésként használhassa. A bejelentett találmány a felhivási eljárás tartama alatt ideiglenes oltalomban részesül. A Sz. a tulajdonosnak örököseire is átszáll. A tulajdonos a szabadalmat élők közti jogügylettel is másra átruházhatja, annak gyakorlatba vételét vagy használatát másoknak engedélyezheti. A gyakorlatba vétel és használat joga, természetesen az azzal összekötött kötelezettségekkel együtt, a jogosított örököseire is átszáll, de élők közti átruházásnak tárgyát csak akkor képezheti, ha a tulajdonos azt kifejezetten megengedte. A véderő érdekében és az állami egyáruság céljaira a szabadalmat a tulajdonosnak adandó kártérítés mellett az állam bármikor igénybe veheti. Akinek belföldön rendes lakhelye nincs, szabadalmat csak ugy nyerhet, ha belföldön lakó képviselőt nevez. IV. A Sz. tartama 15 év.
A Sz. érvényét megszünés, emgvonás v. megsemmisítés által veszti el. Megszünik a Sz.: a 15 év lejártával, lemondással v. a szabadalmi díjak fizetésének elmulasztásával. Megvonható, ha a tulajdonos azt a belföldön gyakorlatba nem veszi, v. gyakorlatával felhagy, és gyakorlatára más megbizható belföldi vállalkozó részére az engedélyt megadni vonakodik. Ennek indoka az, hogy a Sz. a közérdek rovására parlagon ne heverjen. A megsemmisítésnek a törvényben kimerítőleg meghatározott esetekben van helye. A megszünésnek, megvonásnak és megsemmisítésnek hatálya az, hogy amennyiben annak más Sz. útját nem állja, a Sz. köztulajdonná válik s a fennálló jogszabályok keretében mindenki által szabadon gyakorolható.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages