Szabad királyi városok,

Full text search

Szabad királyi városok, igy nevezik azokat a községeket, helyi közületeket, melyek királyi privilegiumok által a megyei és földesúri hatóság alól kivétettek és kezdetben mint kiváltságos községek éltek, idővel, ugy a XV. sz. elején, a törvényhatósági jogállást is megszerezték. Kiváltságaik azonban az országos törvnyekkel, a nemesség jogaival összeütközésbe nem jöhettek. Az újabb időben pedig arra, hogy valamely község a Sz. privilegiumát elnyerhesse, szükséges volt, hogy a korona és az ország iránt különös érdemeket szerzett légyen, az úri hatóság alól magát megváltsa, a Sz. anyagi és szellemi terheinek elviselésére képességét igazolja és végre, hogy törvénybe iktattassék. Az 1687. XVII. t.-c. pedig minthogy a Sz. száma «a visszafoglalások által annyira szaporodott, hogy az mint negyedik rend, a többi rendekkel nemcsak egenlő volna, hanem azokat felül is haladná», akként intézkedik, hogy jövőre számuk ne szaporíttassék, vagyis csak kivételesen nagy érdemekért és hogy ő felségének e kegyelme törvénybe iktattassék. E határozat a gyakorlatban ugy valósult meg, hogy amely várost a király a Sz. privilegiumával felruházott, de ez becikkelyezést nem nyert, az a Sz. címét, törvényhatósági jogállását birta guyan, de az országgyülésre követet nem küldhetett. Ilyen városok voltak Arad, Eszék, Pécs.
A szabad kir. város testületileg egy nemes személynek tekintetett és igy nemesi jogokkal és szabadságokkal élt, de minthogy e jogok csak testületileg illették meg, tagjaira, vagyis a városi polgárokra nem terjedtek ki, habár a vám- és helypénztől, ugy mint a nemes emberek az egész országban mentesek voltak. A szabad kir. város földjét tulajdonul birta, a királyi kisebb haszonvételek is őt illették, a nemesi fölkelésben részt vett, sőt nemesi jószágokat is birhatott (a városi polgár azonban csak városi telket), de ezekre már a megyei hatóságot elismerni tartozott. Az 1542. XXXIII. t.-c. pedig, nehogy a nemesi birtokok igen is nagy terjedelemben jussanak a Sz. kezére, megállapította, hogy jövőre se királyi adomány, se zálog címén ilyen birtokot ne szerezhessenek. De az eddig jogos címen nyert adományt jövőre is zavartalanul birhatják (1542. XXXIV.). A városiak urafogyott vagyonában örökösödtek, amely tehát nem szállt a koronára. Az állam ifelügyelet érvényesülése mellett önkormányzattal birtak és az állami közigazgatást közvetítették. A törvényt, kormányrendeleteket és ajtá határozataikat saját közegeikkel hajtották végre, helyi ügyeiket maguk kezelték. A királyi adón (Census Regius v. Census sancti Martini), a hadi adón és a katonabeszállásolás terhén kívűl más országos terheket nem viseltek; külön címerrel és pecséttel birtak. Az országgyülésre már III. Endre óta, véglegesen elismerve pedig Zsigmond óta követeket küldöttek és a szabad kerületekkel együtt az ország negyedik rendét alkották. Végre az igazságszolgáltatásban első folyamodásu törvényszékkel birtak, de megkülönböztették a tárnoki Sz. és a személynöki Sz.-at és ennek főkép az igazságszolgáltatásnál volt jelentősége, amennyiben a tárnoki Sz.-tl a tárnoki székhez, a személynöki Sz.-tól a személynöki székhez történt a felebbezés.
A Sz. életének egy arisztokratikus vonását alkotta az, hogy jogaikat tényleg nem a városi polgárok összessége, hanem annak csak egy kis része gyakorolta. Igy a külső tanács, egy önmagát kiegészítő testület 40-100 taggal, Pesten 120 taggal, mely a város közgyülésének tekinthető, vezetője a városi szószóló volt és a belső tanács, melynek tagjai voltak: a főbiró, polgármester (ahol ez állás volt rendszeresítve), a 4-12 tanácsos. Ezeken kívűl pedig a tisztikar állott a jegyzői, ügyészi, adószedői, levéltári, iktatói, gazdasági, árvaszéki, rendőri (városkapitány), orvosi, mérnöki tisztviselőkből. A belső tanács vezette a közigazgatási és gazdasági ügyeket, de eljárásáról köteles volt a külső tanácsnak jelentést tenni és azt minden fontosabb esetben meghallgatni. A törvénykezésre azonban a külső tanácsnak nem volt befolyása. A tisztújítást a külső tanács eszközölte évenkint vagy minden másod, illetve harmad évben. A tanácsosok állása azonban élethoszsziglanra szólott. A Sz. szoros függésben voltak a főkormányszékektől és pedig közigazgatási ügyekben a helytartó tanácstól, pénzügyekben a királyi udvari kamarától, már 50 frtnyi kiadáshoz a kamara jóváhagyása volt szükséges.
Az 1848-iki törvényhozás a Sz.-at illetőleg ideiglenesen rendelkezvén, megállapítja, hogy ez mint köztörvényhatóság közdolgait a törvényes felügyelet alatt függetlenül igazgassa; továbbá közszervezetét most már a népképviseleti alapra helyezi és a városi tisztviselők és képviselők választásának jogát, a törvényben meghatároztt előfeltételek mellett, minden városi polgárnak megadja. Az 848. V. t.-c. pedig Arad, Eszék, Pécs városokat, mint külön választókerületeket, az országgyülési képviselő választására jogosítja. Az 1869. IV. t.c. a biráskodást elválasztván a közigazgatástól, ezzel a Sz. biráskodási joga is megszünt. Végre az 1876. XX. t.-c. 28 szabad kir. várostól elveszi a törvényhatósági jogállást, ugy hogy ezzel jelenleg csak a következő Sz. birnak: Arad, Budapest, Debrecen, Győr, Kassa, Kolozsvár, Komárom, Maros-Vásárhely, Pécs, Pozsony, Selmec-Bélabánya, Sopron, Szabadka, Szatmár-Németi, Szeged, Székesfejérvár, Temesvár, Újvidék, Zombor; míg a következő 28 a rendezett tancásu városok csoportjához tartozik: Bakabánya, Bártfa, Bazin, Besztercebánya, Breznóbánya, Eperjes, Erzsébetváros, Esztergom, Felsőbánya, Gyulafehérvár, Késmárk, Kis-Marton, Kis-Szeben, Korpona, Körmöcbánya, Kőszeg, Libetbánya, Lőcse, Modor, Nagybánya, Nagyszombat, Ruszt, Szakolca, Szamosújvár, Szt.-György, Trencsén, Újbánya, Zólyom. L. még Város és Törvényhatóság.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me