Hajóegészségügy.

Full text search

Hajóegészségügy. A hajókon, akár hadi- vagy kereskedelmi célokra, akár személyek (kivándorlók, zarándokok stb.) szállítására szolgálnak, aránylag kis térben rendszerint nagyszámu egyén foglal helyet. Ilyen viszonyok közt könnyen állhatnak elő zavarok az emberek egészségében. S ha a szárazföldi lakásokban nagygondot fordítanak arra, hogy az emberek tömeges együttlakásából ne támadjon az egészséget fenyegető veszedelem, éppen olyan gonddal kell őrködni afölött, hogy a hajón mindazok a szempontok érvényesüljenek, melyek az emberek egészségét megóvni alkalmasak. Különösen szigoru eljárás van helyén p. valamely ragadós betegség felmerülésével, mert ez egyrészt a gyors elterjedés veszedelmével fenyegeti a hajón levőket, másrészt, ha révbe ért a hajó, az illető vidék népességét is sujthatja.
A hajó építésében a fa nagy szerepet játszik, ami egészségügyi szempontból kedvezőtlen, mert a fa nedvességgel, szenynyel ivódik be, kellemetlen szagot vesz magába s makacsul meg is tartja. Fertőző anyagot is könnyen fölvehet, sőt a hajó nedvességi s hőmérsékleti viszonyainál fogva azt konzerválni is képes. A hajó tisztántartása, tökéletes szellőztetése nehéz feladat, amit nem kis mértékben sulyosit az a körülmény, hogy a hajó ablakai s egyéb - a levegő s a világosság bejuttatására való - nyilásai rendszerint igen csekélyek. Az ujabb hajók építésében mindinkább a vasat alkalmazzák. A vasszerkezet nemcsak gyorsabbá s biztosabbá teszi a hajót, hanem a tisztaság s az egészségügy érdekeit is jobban szolgálja; nem engedi ugyanis a hajófenékben rendszerint meggyülő viz felszivárgását, másrészt a világosság s a levegő számára nagyobb nyilások alkalmazását teszi lehetővé. Fontos az is, hogy a vasszerkezetü hajónak kevesebb s vékonyabb közfalai lévén, térséget jobban ki lehet használni, mint a faalkotmányét. A hajók egészségügye szempontjából (a technikai vivmányok mellett) nagy jelentőségüek azok az intézkedések, melyek a hajókon az 1-1 egyénre való alapterület s térfogat minimumát szabják meg. P. az angol törvény a kivándorlókat szállító hajókon az alapterületet 1,62 m2 -ben s a magasságot 2 m.-ben, kivételesen 1,8 m.-ben állapítja meg. Utóbbi esetben (t. i. ha a helyiség magassága kevesebb 2 méternél), az alapterületnek - egyénenkint - legalább 2,25 m2-nek kell lennie. Kereskedelmi hajókon a legénység részére fejenkint 2 m3, hadi hajókon pedig 3,6 m3 térfogat van megszabva.
A hajók mesterséges szellőztetésére leginkább levegő-kémények vannak használatban, melyeknek felső meghajlított vége tölcsérszerü, öblös nyilásban végződik, alsó nyilása pedig a hajó megfelelő helyiségébe vezet. Ha a felső nyilás a hajó futásával, vagy a széllel szembe van állítva, a friss levegő behatol a helyiségbe, megfordított helyzetben pedig a helyiségből a romlott levegő áramlik ki. Okszerü szellőztetéséről csak ugy lehet szó, ha egyrészt a friss levegő bevezetéséről, másrészt a romlottnak kivezetéséről gondoskodnak. A transzatlanti nagy személyszállító hajókon olyan levegő- kéményeket is alkalmaznak, melyekben csavaros kerék van mozgásban, a mely tehát mechanikai módon eszközli a levegő megujítását (szellőzés, pulsio). A hajó egyes emeleteit külön csövekkel kell szellőztetni, mert különben a romlott levegő az alsó emeletből a felsőbe áramlik. Szintén a levegő jóságát mozdítja elő az az ujítás, mely villamos fényt hozott az olaj s petroleum helyébe, nemkülönben az is, hogy számos személyszállító hajó nemcsak robbanó, de kellemetlen szagu anyagokat is kizár a szállítani valók köréből.
A hosszu tengeri utat járó hajókon az élelmezés nem könnyü feladat. A friss élelmiszer (u. m. friss, hus, friss zöldség, gyümölcs stb.) beszerzése nagy nehézséggel jár s igy a hajó népessége konzervált élelmi szerekre (besózott husra, szárított zöldségre s különböző konzervekre) van utalva. A hajón adott élelem tehát általában nehezebben emészthető. Az Északnémet Lloyd fedélközi utasainak étrendje a következő: reggel: tejes kávé cukorral, kenyérrel s hetenkint 375 gr. vajjal: délre: leves friss, vagy szárított zöldséggel, hetenkint kétszer friss), továbbá hüvelyesek, tészták, hetenkint egyszer savanyu káposzta burgonyával és szalonnával, végre kávé tejjel cukorral: estére: tejes kávé, vagy tejes tea, buza- v. rozskenyér. Az élelmezés tekintetében is határozottan javultak a viszonyok. Bizonyság erre az is, hogy manapság a süly (skorbut) igen ritkán fordul elő. Parkes, kiváló angol higienista, a süly elhárítására főképen friss zöldséget s gyümölcsöt kiván; ajánlatosnak tartja a citromnedvet s az ecetet is. Angol hajókon hosszu menetek alatt tényleg használják is a citromot. Az ivóviz beszerzése is nehéz kérdése a H.-nek. Legjobb természetesen a forrásviz, azonban kutviz, esetleg a ciszterna vize is használható. Fahordókban a viz, akár honnan szerezték légen is, rothadni szokott. Ha azonban felforralják s aztán lehütvén, ecettel vagy pálinkával látják el, élvezhetőbbé válik, ugyszintén akkor is, ha teának vagy kávénak főzik. Célszerübb a viz eltartására faedények helyett pléhből valókat használni. Gőzhajókon most rendszerint viz-desztilláló készülék is található, amely - beálló szükség esetén - hivatva van vizet szolgáltatni. A hajón naponkint s fejenkint legalább 2,5-3 liter vizről kell gondoskodni. A vizen kivül italul szóba jöhet a bor s a sör. Csakhogy a gyöngébb 8 % alkoholnál kevesebbet tartalmazó) borok ugyszintén a sörök a hajón hamarosan romlanak. Ecet s pálinka ki mértékben szintén iható, különösen vizhez keverve. A pálinkaivást azonban szigoruan korlátozni kell.
A H.-nek további sarkalatos követelménye, hogy a hajón, nevezetesen az utasok s a személyzet helyiségeiben a leggondosabb tisztaság uralkodjék. Bőséges vizzel való mosogatás helyett azonban célszerübb lesz a helyiségeknek kővel vagy homokkal s kevés vizzel való surolása, mert igy nem nedvesedik át annyira a hajó falazata. A hajófenék üregében viz szokott meggyülni, amely, miután beléje mindenféle hulladék, olaj s egyéb szenny jut, bomlásnak indul s rendkivüli büzt fejleszt. Dezinficiálására szublimát (Hg CL2) oldatot ajánlanak. Még helyesebb kiszivattyuzni s kiöblíteni, csakhogy ezt a műveletet el kell végezni, mielőtt a hajó valamely gyanus kikötőbe ér, mert különben fertőző csirákat is vehet föl s igy veszélyeztetheti a hajón levőket. Az árnyékszékek elrendezésében, tisztántartásában annak a szempontnak kell érvenyesülnie, hogy a hajóhelyiségek egyáltalán ne szennyeződjenek. Dezinficiálásukról (karbol-, szublimát-, mész- stb. oldattal) különösen kolerára v. tifuszra gyanus betegség setén szigoruan kell gondoskodni. Ügyelni kell arra, is hogy a hajónépesség ágynemüje, ruhája s egyéb holmija a napra kitétessék s kiporoltassék, még pedig hetenkint legalább kétszer. A ruhamosás, minthogy minden transzatlanti gőzösön mosókonyha, sőt párolt viz is áll rendelkezésre, könnyen eszközölhető. A test kellő ápolhatására kivánatos volna, hogy a személyszállító hajók egy kőfürdőt v. legalább megfelelő mosdóhelyiségeket. Hogy a hajón megbetegedettek kellő elhelyezésben s ápolásban részesüljenek, a kivándorlókat szállító hajók rendezzenek be. Kivánatos, hogy a hajó-kórház lehetőleg izolált, mindazáltal térfogat, szellőztetés, világosság, tisztaság tekintetében is megfelelő legyen. A betegek gyógyítását illetőleg az angol törvény (Passenger's Act) vitorláshajót 80 napi, gőzhajót pedig 45 napi járat s 200 főnyi létszám mellett okleveles orvos alkalmazására s megfelelő gyógyszertár berendezésére kötelez. Az orvost a kikötő hatóságának be kell jelenteni. Többé-kevésbé hasonló rendelkezések vannak érvényben más népek hajóira is. A hajó s a rajta levők egészségügyi viszonyainak a kikötő hatósága részéről teljesített ellenőrzést l. Quarantine s Veszteglő intézetek.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me