Büntetőjogi elméletek

Full text search

Büntetőjogi elméletek. A büntetés lényegére céljára és jogalapjára vonatkozó kérdések tudományos taglalását B.-nek nevezzük. A különböző elméleteket némelyek általános (abszolut) és viszonylagos (relativ) elméletekre osztják, melyeknek elseje szerint a büntetés a multra, - quia peccatum est -, másodika szerint a jövőre vonatkoznék - ne peccetur. Mások a vegyes elméletektől eltekintve három osztályt különböztetnek meg: a) érdekelméletet, b) jogelméletet, c) szükségelméletet. Az első szerint a büntetés fogalmilag bizonyos célok elérésére szolgáló eszköz; a második szerint feltétlen parancsnak végrehajtása.
Csak a nevezetesebb elméletekre szorítkozva I. az érdekelmélethez tartoznak: 1. az elrettentési elmélet, mely a büntetés végrehajtása által a bűntettest merényleteinek ismétlésétől, másokat rossz példa követésétől visszatartani törekszik. Főbb képviselői az olasz Filangieri, a német Gmelin; 2. a pszihologiai kényszerelmélet, mely az előbbinek módosítása, amennyiben az elrettentés sulypontját nem a büntetés végrehajtásában, hanem a büntetéssel való fenyegetésben és az ez által elérendő pszichologiai hatásban látja. Főképviselője Feuerbach Pál Anzelm; 3. intési elmélet, alapítója Bauer Antal; ez az elmélet az előbbitől abban különbözik, hogy az azzal azonos célt nem az érzékiségre gyakorolt kényszer által, hanem az ember erkölcsi természetére való hivatkozással, értelmi tehetségeihez szóló, a bűntett következményeire figyelmeztető intés által akarja elérni; 4. a megelőzési elmélet, megalkotója Grolmann; kiindulási pontja a büntetésnek végrehajtása; de ennek hatását magára a bűntettesre szoritja s a büntetésnek célját abban látja, hogy a bűntettes a büntetés alkalmazása által merényleteinek ismétlésében részint fizikailag gátoltassék, részint lélektanilag visszariasztassék; 5. a javítási elmélet, mely, mint neve mutatja, a büntetés célját a bűntettesnek és pedig némelyek szerint csak jogi vagy külső , mások szerint erkölcsi, v. belső javításában találja és nem azonos a javító fogházi rendszerrel, mely utóbbi nem a büntetés megállapítására hanem a szabadságveszítés-büntetések célszerü foganatosítására vonatkozik, s bármily elmélet mellett önálló jelentőséggel bir. 6. Bentham hasznossági rendszere - utilitarizmus- mely a fentebbi célok egyesítésének érdekes kisérlete.
II. A jogelméletekhez tartoznak: 1. a szerződési elméletek, melyeknek fogalmi központját a társadalmi szerződés s a büntetésnek szerződésszerü joga képezi. Igy egymásközt némi eltérésekkel Rousseau (Du contrat social), Beccaria (Dei delitti e delle pene cimü halhatatlan művében), Fichte; 2. a védelmi elmélet, mely az államnak létjogából folyó önvédelmi jogára alapítja a büntetést. Igy Romagnosi (Genesi di diritto penale), a németeknél Martin s az olasz antropologiai iskola, melynek jelszava, hogy a büntetés társadalmi védelem a bűntett ellen; 3. az elégtételi (bűnhődési) elmélet, mely a büntetés főcéljának a bűntett által okozott értelmi kár megtérítését állítja. Igy Welcker; 4. a polgári igazság elmélete, amely a büntetés igazolását annak igazságában s egyuttal szükségében találja; az igazság és a szükség egymáshoz való viszonyát illetőleg némelyek szerint az igazság a büntető hatalomnak alapja, határa a szükség (mások szerint megfordítva), végcélja a a jogrend védelme - tutela juridica. -A büntettes az általa elkövetett büntett miatt - quia peccavit - a bünösség arányához képest büntetendő. Tudományos megalapítója Rossi Pellegrin. Hivei között a büntetöjognak legkitünőbb férfiaival találkozunk. Igy Mittermayer, Abegg, Hepp, Köstlin, Bemer, Frebutien, Ortolan, Haus, Hélise (kit mások Romagnosi iskolájához sorolnak), Tissot, az olasz klasszikus iskolának a feje Carrara. Hazai iróink közül Szemere, Sasváry, Csacskó, Szokolay, Pauler.
III. A szükségelméletekhez tartoznak: 1. Kant elmélete, mely szerint a büntetés, a büntettnek szükségszerü megtorlása és folyománya az ész feltétlen követelményén (kategorikus imperativus) alapszik. Még akkor is, ha a polgári társadalom tagjainak egyhangu határozataival feloszolnék, a börtönben sinylődő utolsó gyilkost is elébb ki kellene végezni, hogy mindenki megkapja azt, amit megérdemelt. A büntetés mértéke a visszatorlás (jus talionis), amely Kantnál különösen a szemérem elleni büntetteknél egyenesen abszurd eredményekre vezet; a büntetés meghatározásának módját illettőleg egyébiránt az alapelv hívei egymástól eltérnek, másképpen p. Zachariae, máskép Henke, s ismét máskép Herbart, kinek kiváló követöje Geyer. 2. Hegel elmélete, mely szerint a büntetés fogalmi (dialektikai) szükség. A büntett a jognak tagadása, a büntetés e tagadásnak tagadása, miáltal a jog önmagát helyreállítja. A büntetés mértéke az egyenérték. A német tudományban Hegel fölfogása ma is kiváló képviselőkkel bir. 3. Stahl elmélete, mely a büntetést isteni parancsra alapítja. A B., habár némelyek szerint a tételes büntetöjog rendszereiben nélkülözhetetlenek, mert a büntett és a büntetés fogalmainak meghatározása, azok valódi lényegének felismerése és meghatározása szükségszerüen hézagos, fontosságukból sokat veszítettek amióta nem tekinthetők s nem is tekintetnek többé oly formuláknak, amelyekből tiszta következtetés utján mintaszerü törvényeket lehetne alkotni. A magyar büntető törvénykönyv a megokolás szerint az igazság és hasznosság egyesített elveiből képezett alapelvben gyökereznék.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me