TÚLVILÁGI ÉLET

Full text search

TÚLVILÁGI ÉLET
A túlvilágra vezető utat illetően a mai szórványos adatainkból az következtethető ki, hogy régen hosszú ideig tartó és fáradságos, akadályokkal terhes utazásnak képzelték el, amelyre éppúgy el kell látni az eltemetett halottat, mint a túlvilágra már megérkezettet. A halotti rítusok némelyike erre vonatkozik, ezzel kapcsolatos magyarázata van. A halott szeméről levett pénzt kezébe vagy mellé helyezték a koporsóba. Ezt sokszor azzal magyarázták, hogy a halott vízen (a Jordánon) vagy hídon átjut a túlvilágra, és ebből a pénzből fizeti a vámot. Ha nem teszik mellé, visszajárhat érte. Egyéb cselekményeket is kapcsolatba hozhattak a Jordánon való átkeléssel: nem adtak mellé túl sok holmit, mert „nem bírta volna átvinni a Jordán vizén”. A folyó a purgatóriumból a mennybe vezető átkelőhely is lehetett. Egy baranyai adat szerint: ha egy lélek már nincs a purgatóriumban, de még nincs a mennyben, a Jordán vizében áll. A túlvilágtól elválasztó víz elképzelésével hozta kapcsolatba a kutatás az ún. csónakalakú fejfákat. E fejfák legszemléletesebb példái a szatmárcsekei református temetőben vannak. Egyes 641nézetek szerint ezek szimbolikus csónakformák, a benne fekvő ember arcával. Ez az egyes finnugor népeknél ismert csónakba temetkezés szokásának maradványa lenne. E nézet azonban nem bizonyított. A túlvilágra vezető víz és híd egyébként Európa minden népénél – és a Föld sok más helyén is – elterjedt elképzelés; mint folklórmotívum is közismert; nehéz tehát az eredet, a rokon népek hiedelemvilágával való kapcsolatok vonatkozásában dönteni.
A túlvilágra vezető körömhíd és tüskés út általánosan ismert volt a magyar néphitben; mindkét nézet, különösen a tüskés út vagy az áthatolás más módon való megnehezítése egész Európában ismert. A hiedelmek kapcsolatba hozták a tüskés utat a halott harisnyával, cipővel ellátásával: mezítláb nem tudna végigmenni rajta. A levágott haj és köröm szétszórásának tilalmát pedig a körömhíddal hozták összefüggésbe: ne kelljen a halottnak a hídhoz szükséges körömdarabkákért visszajárnia. Szórványos adataink vannak arra is – megegyezően az Európa-szerte ismert hasonló adatokkal –, hogy a halott mellé adott egyéb dolgokra, különösen bizonyos ruhadarabokra (szoknya, nadrágtartó) is a túlvilág felé vezető hosszú úton van szüksége.
A magyar néphit meghaltak lakóhelyeire vonatkozó hiedelmei a keresztény egyház túlvilágtanítását (az „igazak” a mennyben, a bűnösök a pokolban; a purgatórium átmeneti vezeklőhely) egészítik ki. A túlvilág „helyére” vonatkozó hiedelmek nem ismertek; a jelenkori hiedelemadatok nem utalnak a régészeti és nyelvészeti adatokból kikövetkeztetett nyugati tájolású, „földi” túlvilágra, vagy al- és felvilágra; csak az egyház „lent” és „fent” tanításait tükrözik, inkább metaforikus kifejezésként, mintsem konkrét helymegjelölésként. A túlvilág, a halottak birodalmának valamikori feltételezett „fordítottságára” semmilyen konkrét hiedelem nem utal, legfeljebb szimbolikus gesztusok. Néhány moldvai, bukovinai adat igen archaikus túlvilágelképzelésről ad hírt: eszerint a „rejtező” személyt „meghordozzák” a békák, majd a gyíkok, kígyók országában. E gyér nyomok mellett azonban dominál a keresztény túlvilágkép.
Általában azt mondhatjuk, hogy a túlvilágra vonatkozó hiedelmek nem annyira annak mibenlétére, mint inkább a halottak túlvilági életére vonatkoznak. A lélek bizonyos idő elteltével jut oda. A bűnös életűekre vonatkozó keresztény tanítás mellett volt egy, a bűnösök földi vezeklésére vonatkozó elgondolás, amely legvilágosabban a kísértethiedelmekben nyilvánult meg. A pokolbeli bűnhődés egyházi tana a viselkedési szabályok szankcióival egészült ki. Például: „Aki másra köp, a pokolban tüzes tányérról kell felnyalnia.” A túlvilágon az élők lényegében földi életüket folytatják tovább: ruházkodnak, esznek-isznak, fáznak, szomjaznak, éhesek. Általános nézet volt, amit egy nógrádsipeki (Nógrád m.) adat így fejez ki: „kinek milyen az életje, olyan a halála”: amit életében csinált, azt és úgy kell csinálnia a túlvilágon (e szólás igazságát egy „tobzódós” emberről szóló történettel világították meg Nógrádsipeken, aki a túlvilágon is kocsmában mulatozik; Pócs É. gy.)
A túlvilági élet adatainak legtöbbje kétféle hiedelemmonda- vagy élménytörténettípusból származik: az álomban megjelenő halottak „üzeneteiből” és a halottlátók tudósításaiból. Ezek beszámolnak valamilyen, a család halottainak hiányzó dologról, ami legtöbbször ruhadarab: kendő, nadrágszíj, harisnyatartó. Egy jellemző szegedi adat: „Alsóvároson valakinek a halottja megjelent álmában és szemrehányásokkal illette, mert nem adtak vele zsebkendőt. Másnap az illető kiment a sírhoz, ahol elföldelt egy zsebkendőt. Most már a halott nyugton hagyta” (Bálint S. 1944–45: 4).
A halottak másik leggyakoribb túlvilági szükséglete az étel-ital, ezt a „halott etetésének” 642különböző módozataival elégítették ki. A földi életüket folytató, étkező és ruházkodó halottak túlvilága keresztény vonásokkal is kiegészült: a túlvilágon körmeneten, búcsún vesznek részt. Katolikus falvakból származó, „túlvilági szükségletekre” vonatkozó adataink szerint – egy, Nyugat- és Közép-Európában a középkor óta ismert legendának megfelelően – a halott hiányos öltözéke miatt nem tud ezeken részt venni: álomban harisnyakötőt kér, mert ennek hiányában állandóan a harisnyáját kell húzogatnia, nem tud együtt haladni a búcsúsokkal. Másrészt a túlzott siratás miatt vízben járnak, átázik a búcsúban vagy körmenetben vonulók köténye, szoknyája.
E tudósítások túlvilágképe meglehetősen differenciálatlan: egyetlen „holtak országa” áll szemben az élők országával, amely nem rendelkezik a menny–pokol vagy menny–purgatórium–pokol tagolással. Csak a halottlátók beavató látomásai tartalmaznak részletesebben megrajzolt túlvilágképet is, mint ezt már ott taglaltuk: de ez nem lett oly általános részévé a néphitnek, mint a halottak „tudósításaival” kapcsolatos köztudott túlvilágmotívumok. (Schram 1957a; Ellis 1942; Körner 1970; Barna 1981c.)

 

 

Arcanum Zeitungen
Arcanum Zeitungen

Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

Über uns Kontakt Press room

Languages







Arcanum Zeitungen

Arcanum Zeitungen
Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir