HÚSVÉTI PÁSZKASZENTELÉS

Full text search

HÚSVÉTI PÁSZKASZENTELÉS
A proszfora és a hozzá kapcsolódó szokások mellett szoros kapcsolatot mutat a liturgián bemutatott áldozattal a húsvéti szentelt ételek közül a szentelt kalács, a pászka. Bár a szó a magyar köznyelvben latin eredetű, jelenléte feltehetően a keleti egyház szóhasználatának eredménye. Elterjedése nagyjából egybeesik a keleti kereszténység magyarországi régióival, illetőleg a bizánci rítus kisugárzási területével (Bálint S. 1973: 295).
A húsvéti pászkához kapcsolódó népszokások és hiedelmek arra engednek következtetni, hogy a népi gondolkodás a pászkát a szentmiseáldozat kenyerével hozza összefüggésbe. Mind készítésének, mind megszegésének és elfogyasztásának mozzanataiban ott rejlik Krisztus testének szimbóluma; a húsvéti szentelt kalácsot a misekenyérrel a gyakorlatban nem egy esetben azonosítják. Szirénfalva görög katolikus magyar lakossága például a szentelt pászkát a szentségi böjt ideje alatt is fogyaszthatónak tartotta (Bartha E. 1983: 112). Hajdúdorogon a pászka alapjául szolgáló lepény népi elnevezése Krisztus teste. Ezt egy négyágú tésztafonattal fogják körül, amely a töviskoszorút jelképezi. A keresztirányban a tésztára kerülő újabb két négyágú tésztafonat jelképezi a keresztet. Az egészet pedig egy kétágú tésztafonattal szegik be, ez a teljessététel. A tészta anyagából díszítés gyanánt rákerülő öt rózsa Krisztus öt szent sebe tiszteletének szól. A vallásos jelképek körét bővíti a szentelésre vitt 11 tojás a tanítványok emlékére, akik közül Júdás kimarad. Ugyanitt találkozunk a szentelt bor és Krisztus vére azonosításával is (Mezősi 1978: 31–32).
A pászka öt rózsát jelképező díszítményét Máriapócson is Krisztus sebei emlékének tulajdonítják. Ugyancsak az öt seb tiszteletére Velétén a gazda a pászka aljából még annak megszegése előtt öt darabot kivágott, s a család ezeket eltéve szentelményként tisztelte (Bálint S. 1973: 300). Nyírbátorban a görög katolikusok a hazavitt pászkából kereszt alakban négy darabot kivágtak. Ezeket a szarvasmarhának adták, a morzsákat pedig az aprójószág kapta. Az állatoknak csaknem mindenütt adnak a pászkából. Az öt szent seb szimbolikája a pászka felvágására is átterjedt. Nyírgyulajon a pászka aljára késsel öt keresztet rajzolnak, mielőtt megszegik. A szélére négy kisebbet, a közepére egy nagyot, amely a többit átéri. Nem nehéz itt a pászka felső része díszítményeinek párhuzamára bukkanni (Bartha E. 1989).
A görög katolikus hagyomány a pászkával és szentelésével kapcsolatban több mozzanatnak is nagy jelentőséget tulajdonított. Végardón úgy tartották, aki a legnagyobbat viszi szenteltetni, az a legjobb háziasszony. Velétén az asszonyok akkora pászkát sütöttek, hogy nem fért ki a kemence száján, meg kellett azt bontani (Bálint S. 1973: 299).
A magyar görög katolikusok körében sokfelé elterjedt szokás, hogy a húsvéti ételszentelés után mindenki igyekszik mielőbb hazaérni. A történeti Szabolcs megyében a hiedelem szerint, aki elsőnek ér haza, annak a tehene adja majd a legtöbb tejet (Borovszky é. n. 170). Rudabányácskán, Rakacán az asszonyok szaladtak hazafelé a pászkával, mert 439aki itt első volt, az a munkában is élen járt (Bartha E. 1989). Nyíracsádon azt tartják, még abban az évben meghal, aki utolsónak marad (Bálint S. 1973: 299).
A magyar görög katolikusok között általános gyakorlatnak tekinthető a pászkának féregűzésre való felhasználása is. A szentelésből hazaérve a gazda vagy a gazdasszony körbeviszi a telt kosarat a ház minden helyiségében vagy a ház körül, hogy a férgek, kígyók eltávozzanak a háztól.

 

 

Arcanum Zeitungen
Arcanum Zeitungen

Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

Über uns Kontakt Press room

Languages







Arcanum Zeitungen

Arcanum Zeitungen
Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir