VILÁGIAK ÉS AZ EGYHÁZI KÖZSÉG

Full text search

VILÁGIAK ÉS AZ EGYHÁZI KÖZSÉG
Az újkori magyar katolikus falvak többségének életéből látszólag hiányzott a református egyházak presbitériumához hasonló önigazgató testület. A kutatás még nem tisztázta kellőképpen, hogy mi volt helyette. A napjainkban megszokottnak tűnő katolikus egyházközségi szervezet és az élén álló egyházközségi elnök új jelenség a magyar egyháztörténetben. Az első egyházközségi szervezetek a 20. század elején jöttek létre, többségük pedig az 1920-as években alakult. Hagyományőrző református helységekben a politikai község esküdtjeinek tanácsa és az egyház presbitériuma általában ugyanazokból a módos gazdákból került ki. Az érdekeltek egyik alkalommal esküdtként, másik alkalommal presbiterként üléseztek. Úgy látszik, hogy a legtöbb 18–19. századi katolikus faluban megelőzték ezt a kettősséget és hivatali átfedést. Ha egyvallású volt a település, a politikai község tanácsa határozott sok egyházi vonatkozású kérdésben is. A község és az egyház nem váltak el egymástól. Az esküdtek voltak a politikai község legbefolyásosabb emberei, így nyilvánvalóan ők voltak azé az egyházé is, amelyhez a község népével együtt tartoztak. 1848 előtt a falusi egyházak kiadásait általában a politikai községek fedezték. Ha 18–19. századi tanácsi jegyzőkönyveket lapozgatunk, láthatjuk, hogy az egyházinak nevezett gondok megoldásában mennyire részt vett a politikai község vezető testülete. Az esküdtek határozták meg a plébános és a mester járandóságát. Harangozót, templomszolgát, toronyóra-felvigyázót fogadtak. Ha az egyháznak szüksége volt valamire, például javítani kellett a templom tetejét, vagy közmunkával mélyíteni kellett a temető árkát, akkor a plébános előterjesztette a kérést a falusi bírónak, aki az esküdtekkel döntött az ügyben. A község tanácsa rendszeresen ítélkezett a faluban előforduló kisebb vétségek ügyében. E vétségek jelentős része olyan volt, amely az egyház törvényeit, előírásait sértette, például káromkodás, paráználkodás stb.
Néhány elszórt adat sejteti, hogy a mai hivatalos egyházközségi szervezet megszületése előtt is voltak a katolikus falvakban olyan szervezetek és személyek, akik a nép és a pap között álltak. Feleltek a vallásos élet rendjéért, az egyházközség, illetve a pap és a 357templom jövedelmeinek biztosításáért, hű kezeléséért. Ezek a személyek bölcsességük, módosságuk miatt a nép választott közösségi vezetőinek számítottak, ugyanakkor élvezték a pap bizalmát is. Sajnos a magyar történeti és néprajzi kutatás adós a vallási önigazgatás községi tisztségeinek és szervezeteinek feltárásával, bemutatásával. Jól mutatja ezt az egykori tisztségek nevének tartalmi meghatározatlansága és sokféle jelentése. Jellemző példa az egyházfi kifejezés. Petőfi A helység kalapácsának fondor lelkületű egyházfia révén az egyházfi foglalkozásnév a magyarság többségének tudatában egyet jelent a templomszolgával, sekrestyéssel, esetleg a harangozóval. Holott 17–18. századi adatokból gyanítható, hogy egyes helyeken köztiszteletben álló községi vezető volt, aki a jobbágyi szolgáltatások alól is mentesült. Módos gazdaemberek is viselték ezt a nehezen meghatározható feladatkörű tisztséget. Miként alább látni fogjuk, a Székelyföldön az egyházfi a régi egyházközség köztiszteletben álló vezető személyisége volt. Ugyanezt írhatjuk a szindikus tisztségnévről is. Néhol ez a kifejezés is templomszolga értelmű, másutt tisztes gazdaemberre vonatkozik, aki a község vallásos életének felügyelőjeként, a nép és a pap közötti közvetítőként tűnik fel a homályos és elszórt adatokban. Keveset tudunk a régies csengésű templomatya és templombíró kifejezések jelentéséről. További kutatásoknak kell tisztázni e fogalmak tartalmát. Művelődéstörténeti és néprajzi szempontból különösen fontos a templombíró kifejezés, mivel a vele jelzett tisztség jól beilleszkedik a paraszti önigazgatás malombírótól a borbíróig terjedő sokféle bírójának sorába.
A 16–17. században a Székelyföld katolikus falvaiban a híveknek volt autonóm, önigazgatású szervezete, amelyet megyének neveztek. Előzményei visszanyúlnak a 15. századba. Ma még nem tudjuk, hogy e szervezet belső fejlődésű székely sajátosság-e, vagy pedig a magyar nyelvterület más tájairól erre az időre már visszaszorult, illetve a tudomány által még fel nem tárt reliktum jelenség. A megyeként emlegetett székely egyházközségek néha egy, máskor több szomszédos politikai község népét foglalták magukba. Vezető testületüket, a megyeszéket, a megyebírák és az egyházfiak, vagy más néven szentegyházfiai alkották. A megyeszék elnöke a főmegyebíró volt. Tagjait a megyeülés választotta meghatározott időre. A megyebírák feladata volt az egyházközség vagyoni ügyeinek intézése, a hívek erkölcsi felügyelete, fegyelmezése, alkalmanként büntető ítéletek meghozatala. A megyeszék határozatait a szentegyház fiai hajtották végre. A megyeszéknek a pap felett nem volt fegyelmi hatalma. A megyebírák és az egyházfiak gondoskodtak a pap és a deák bérének beszedéséről, átadásáról, az egyházi oktatási épületek felépítéséről, karbantartásáról, az alapítványok és az egyházi javadalmi vagyonok kezeléséről, a plébánia földjeinek műveltetéséről. A megyék szervezeti felépítését, jogait és belső rendjét számos 17. századi székely statútum és falutörvény megörökítette (Veszely 1860: 20; Endes 1935: 244–246; Imreh I. 1983).

 

 

Arcanum Zeitungen
Arcanum Zeitungen

Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

Über uns Kontakt Press room

Languages







Arcanum Zeitungen

Arcanum Zeitungen
Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir