i) Moldvai csángók

Full text search

i) Moldvai csángók
A moldvai csángó magyarság nagy területen szétszóródott különböző csoportjainak tánckincséről keveset, táncéletéről pedig semmit sem tudunk, csupán a Magyarországra áttelepülőktől származnak a néhány településükre (Gajcsána, Lábnik, Klézse, Diószén, Lészped) vonatkozó adataink (MNT III/B).
A moldvai népi tánckultúra alapvetően eltér az erdélyitől. A Kárpát-medencei tánckészlet falvanként négy-öt rögtönzött, egyéni férfi- és párostánc-típusa helyett Moldvában a közösségi jellegű körtáncok és a kötött szerkezetű páros táncok egész sorát találjuk. Az egyszerű formakészletű lánc- és páros táncokból egy-egy faluban több tucatot, néha 20-30-at is ismernek. E motívumismétlő vagy strofikus szerkezetű táncokhoz többnyire egy-egy állandó dallam és táncnév kapcsolódik. A nevek pedig falvanként, sőt nemzedékenként is különbözhetnek, így a csángó tánckincsben nem egyszerű az eligazodás. Tánckészletük lényegében azonos a moldvai-kárpáti románságéval, rendkívüli hagyományőrzésük miatt azonban sokszor régiesebb. Tánckultúrájukra a középkorias kollektivitás, az egyéni műfajok szinte teljes hiánya jellemző, így benne erdélyi vagy magyaros vonás kevés van.
A moldvai csángó táncok három csoportját l. a körtáncok, 2. a körtánc- és párostáncötvözetek, valamint 3. a páros táncok jelentik.
1. A kollektív körtáncokat nők-férfiak vegyesen járják, bár sok helyütt még a közelmúltig is csak nemenként elkülönítve táncoltak. Római katolikus, többnyire idegen (olasz, lengyel) papjaik ugyanis tiltották a nemek együtt táncolását, s még a páros táncokat is sokáig csak a nők, illetőleg a férfiak táncolták együtt. Legáltalánosabb körtáncuk a lassú kezes és a gyors öves. Mindkettő az összefogódzás módjáról nyerte nevét, és a román hora de mînával azonos. Több dallammal kapcsolódik, s egyszerű lépő-csusszanó motívumok ismétléséből áll. (A Klézse környéki csángók ezt az „Édes Gergelem…” szövegű dalra is táncolják.) Emellett más hóra-fajtákat is táncolnak: a hora la bătait (dobogós hóra) főként férfiak járják, s újabbak a hóra máre (nagy hóra) és a hóra uníre (az egyesülés hórája). A szintén több dallamra járt gyors övesben – mely a román sîrba megfelelője – egymás bernécébe (szőttes övébe) fogódznak, s a tripodikus, aszimmetrikus szerkezetű (6/4-es) alaplépést cifrázzák. Az említett általános táncaik mellett olyan, egyetlen dallammal kapcsolódó újabb lánctáncokat is járnak, amelyek rövidebb-hosszabb motívumkombinációk, motívumsorok ismétléséből állnak. Ilyen fejlettebb lánctáncok például az alunelu, a botosánka (botoşanca), a bulgarászka (bulgareasca), a korogyászka (chorogheasca), a hangu, a zsidoveszk (jidovesc), a ráca (rata), a tulumba, a garofica (garofita), az oficerászka (ofiţereasca).
2. Átmeneti csoportot jelentenek a páros tánccal ötvözött körtáncok, amikor a láncban összefogódzva járt motívumsor páros forgásokkal váltakozik, például: csimpojászka (cimpoiasca), hóra polka (hora-polca), lugosánka (lugoşanca).
4513. A páros táncok népes csoportjában több különböző eredetű táncot találunk. Néhány szabadabb, legalább motivikailag variálódó – erdélyi, kárpáti és ukrán – hatású páros táncok [didoj (de doi), árgyelánka (ardeleanca), magyaros, csárdás, ruszászka (ruseasca), románka (romanca)] mellett a teljesen egyöntetű, egy dallamhoz kapcsolódó kötött táncok vannak többségben. Ezek motivikai, szerkezeti szempontból közép-európai jellegűek, s német, illetve lengyel közvetítéssel terjedhettek el Moldvában: keresel (cărăşel), floricsika (floricica), tindija (tindia), sarampoj (şarampoi).
A didoj (de doi=kettős) kézfogással járt sétáló és forgó páros tánc alapritmusban (= gyimesi kettős). A ruszászka (ruseasca = oroszos) alapritmusú ugró-forgó páros tánc. Az erdélyi forgós páros táncaikkal rokon, de csak az oldallépésekre és páros forgásra korlátozódó páros tánc a magyaros, a csárdás és a románka. A magyarost és az újabban elterjedt csárdást 1-2 régibb vagy újabb énekelt dallamra merev, kötött alakban táncolják (Pl.: Virágos kenderem elázott a tóba…, Hallod e te körösi lány…). A páros forgásnál a lány derekát a férfi kendővel fogja át. Az árgyelánkát, a magyarost és a csárdást négyes kis körös, kétpáros alakban is táncolják, amelyben a magyarosnak tartott sirülés (forgás) dominál.
A közép-európai jellegű, csupán egy dallamhoz kötött páros táncok teljesen szabályozottak: az ide-oda oldalt mozgás páros polkaforgással váltakozik (keresel, floricsika, tindija, sarampoj).
A játékos páros táncok néhány régibb típusa főleg a lakodalmakban fordul elő. A barabojban (baraboi = burgonya) az egymás mellett elhelyezkedő párok egyszerű ritmusú váltólépéssel az óramutató járásával ellentétes irányban köríven táncolnak, s a táncvezető rigmusos kommandálására időnként a leányok párt váltva előre haladnak. A közkedvelt tánc több, falvanként eltérő néven él Moldvában, frumosica (frumoş ica), pedureci (pădureţi), sziminok (siminoc), musama (muşama), kezecsászka (căzăceasca) és kapra (capra) néven. A pelenica (pelenita) nevű csókos párválasztó játékot zsebkendővel táncolják, a mucika (muţica = macska) pedig a 18. századi forrásokból ismert egeres táncnak felel meg, amelyben a macska két szemben álló sor között kergeti a menekülő egeret.
A moldvai tánckincsben kivételesen ritka férfi szólótáncot a csángók ciganyászka (ţiganeasca) vagy ruszászka néven emlegetik. Újévi maszkás állatalakoskodó táncos játék a kecske vagy kapra, melynek állandó kísérője egy 7/8-os dallam.
A moldvai csángók tánczenéje a legutóbbi időkig megőrizte régies jellegét. Legfontosabb hangszerük a szültü (süvöltő) nevű 6 lukú furulya, amelyet dunnyogósan fújva, azaz a gégében képzett zöngés morgós alapzörejjel tesznek a tánckíséretre alkalmassá. Nemrégen még a kobza (koboz), a doromb és a duda is hozzátartozott hangszerkészletükhöz. Újabban – mint egész Moldvában és Bukovinában – a rezesbandák szorítják ki a csángóknál is a régi tánczenét, így a hangszeres tánczenéjük teljesen egybevág a moldvai románokéval. A néhány énekelt formában is ismert dallam mellett (Ideki a csenderben, Virágos kenderem, Édes Gergelem, Körösi lány) a motívumismételgető, valamint kanásztánc típusú, AABB szerkezetű 2/4-es ütemű táncdallamok az uralkodók.

 

 

Arcanum Zeitungen
Arcanum Zeitungen

Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

Über uns Kontakt Press room

Languages







Arcanum Zeitungen

Arcanum Zeitungen
Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir