Thesszalonikaiakhoz írt levelek

Full text search

Thesszalonikaiakhoz írt levelek Az a két levél, amelyet Pál a Thesszalonikában élő gyülekezetnek küldött, Pál apostol legkorábban megírt levele, az ÚSZ legrégibb írása, bár vannak, akik a galáciabeliekhez írt levelet még korábbinak tartják. Mindkettőnek a középpontjában Krisztus visszajövetelének a gondolata áll (I. 1,10; 2,12; 2,19; 3,13; 4,13-18; 5,1-11; II. 1,7-10; 2,2; 2,8; 2,14).
Pál Szilásszal a második missziói út során jutott el Thesszalonikába, amelynek korábbi neve Therme volt (ma Szalonikinak hívják), Macedónia második legnagyobb városa (ApCsel 17,1). Szokásához híven egyenesen a zsinagógába ment, ahol bizonyságot tett arról, hogy az ÓSZ-i írásokban leírt és ígért Messiás a názáreti Jézus. Igehirdetéseit a görög PROZELITÁk nyitott szívvel fogadták, de a hagyományokon nevelkedett zsidó hívők annyira felháborodtak, hogy ellene hangolták, sőt fellázították a várost s annak elöljáróit. Pálnak menekülnie kellett a városból. Béreába ment munkatársával együtt, ahol jobb szándékú hallgatókra talált (ApCsel 17,10-12). A thesszalonikai zsidók nem nyugodtak, Béreában is Pálék ellen lázították a lakosságot, úgyhogy tovább kellett menniük előbb Athénbe, majd onnan Korinthusba (ApCsel 18,1).
Hogy hol írta Pál a Thesszalonikaiakhoz írt első levelét, nem lehet pontosan tudni. Az a tény, hogy még elevenen él benne és a címzettekben mindaz, amit Thesszalonikában elmondott, arra enged következtetni, hogy nem sokkal a távozásuk után írta (1,1-8; 2,1-6). Joggal feltételezhető, hogy akkor fogott hozzá a levelek írásához, amikor nyugodt körülmények között tevékenykedhetett Korinthusban. Erre enged következtetni az, hogy ír az athéni tartózkodásáról (3,1), arról, hogy a thesszalonikaiak hitének milyen jó híre van Akhájában, tehát már bejárta azokat a vidékeket. Utal Timóteus visszatérésére Thesszalonikából és a Pállal való újra találkozásáról (1Thessz 3,6), amely találkozás Korinthusban ment végbe (ApCsel 18,5). Ezek az adatok azt támasztják alá, hogy a leveleket Pál Korinthusban írta 52-53. években a Timóteus által Thesszalonikából hozott hírek miatt. Az ifjú munkatárs arról számolt be, hogy a gyülekezetben általában jól mennek a dolgok, de több ok miatt az apostolt rágalmazzák, és az Úr Jézus Krisztus dicsőséges visszajövetelével kapcsolatban téves nézetek terjedtek el. Egyesek olyan közelinek hitték, hogy abbahagyták mindennapi munkájuk végzését, megromlott a kapcsolatuk a kívülállókkal, kezdtek szükséget érezni. Az apostol szükségesnek tartotta azt, hogy mindezen sürgősen változtassanak (1Thessz 4,11-12). Ezenkívül azok felől is nyugtalankodtak, akik már elhunytak, azt gondolván, hogy a Krisztus visszajövetelét közvetlenül megelőző elragadtatásból kimaradnak (4,13-18). Erre nézve igyekezett megnyugtatni és megerősíteni őket a hitükben, amelyet az üldözés már próbára tett (3,2-5); intette a hívőket, hogy tisztán és szentül éljenek egymás javára (4,1-8), s tanította őket, hogyan kell várni Krisztus visszajövetelét.
Szükségesnek tartotta bizonygatni, hogy Thesszalonikában munkatársával együtt minden szolgálatát önzetlenül végezte, nem úgy, mint azok a hízelkedő és telhetetlen tévtanítók, akik csak a maguk dicsőségét és hasznát keresték: Pál és szolgatársa nem terhelte a gyülekezetet, maguk gondoskodtak a létfenntartásukról s ami ennél is lényegesebb, szentül, igazán és feddhetetlenül éltek a gyülekezetben (2,9-10).
A Thesszalonikaiakhoz írt második levél hitelességéhez éppúgy nem fér kétség, mint az elsőéhez. Ezt a levelét is azért írta, mert nem nyílt lehetősége arra, hogy a gyülekezetbe személyesen visszatérhessen, ugyanakkor szükségét érezte annak, hogy újra írjon és tanítást adjon azokról a kérdésekről, amelyek a gyülekezet tagjait foglalkoztatták. Elsősorban a Krisztus visszajövetelének a kérdésében első levelében írott tanításai nem érték el a céljukat: bizonyára a tartós üldözés is hozzájárult ahhoz, hogy a gyülekezet tagjai még fokozottabb türelmetlenséggel készültek Krisztus nagyon közelinek hitt dicsőséges megjelenésére. Most már nem a megholtak sorsa foglalkoztatta őket, hanem egyedül Krisztus megjelenése. Úgy éltek, »mintha már itt volna a Krisztusnak ama napja« (2,2). Ez a türelmetlenség az istentiszteletek tartalmát és a gyülekezet rendjét károsan befolyásolta, ezért az apostol újra, részletesen levélbe foglalta a helyes hit tartalmát és a keresztyén hívők feladatait. Kifejtette, hogy mielőtt a Krisztus megjelenik, előbb a törvényszegő, a bűn embere, a veszedelem fia fog megjelenni sátáni erővel, hazugsággal, jelekkel és csodákkal, s a gonoszság minden ravaszságával igyekszik rávenni a hívőket, hogy a hazugságnak higgyenek és kárhozatra vinni mindazokat, akik korábban sem hittek az igazságnak (2,3-12). Addig is a gyülekezet tagjai hagyjanak fel a munkakerüléssel és egyéb rendetlenséggel, maradjanak meg állhatatosan abban a hitben, amelyet ez a két levél is épít bennük. Azt kéri az olvasóktól, hogy imádkozzanak az evangélium terjedésének ügyéért s azért, hogy a gyülekezet megszabaduljon az egészséges keresztyén hitéletre alkalmatlan emberektől (3,1-2). A helyes keresztyén reménységből példás, tevékeny, szorgalmas, hasznos élet következik. Aki erre nem hajlandó, az az életről mond le. Ismét emlékeztet az apostol arra, hogy ő és munkatársai is úgy éltek, amikor Thesszalonikában munkálkodtak, kövessék tehát az ő jó példájukat (3,6-12). A levélnek ebben a szakaszában szerepel a jól ismert, de közfelfogásban eltorzítva élő apostoli intés: aki nem akar dolgozni - ti. ha akarna, képes volna rá -, az enni se akarjon (3,10). Ez az intés tehát nem vonatkozik arra, akik átmenetileg vagy véglegesen munkaképtelenek.
Még néhány hasznos apostoli tanács olvasható a levél befejező szakaszában: a jó cselekvésében nem szabad megrestülni, a tévelygőkkel szemben határozottan kell fellépni úgy, hogy vegyék észre és térjenek meg, de addig sem szabad ellenségesen bánni azzal, aki akárhogyan is, de a gyülekezethez tartozik, mert az is testvér (3,13-15).
A gyülekezeti élet elsőrendű ismertetőjele az egymással ápolt békesség, ami nem egyszerűen emberi indulat, hanem Isten ajándéka, amit szívesen ad, de elvárja, hogy a gyülekezet éljen a békességgel minden tekintetben.
Külön nevezetessége a gyülekezethez írt második levélnek az, hogy Pál saját kezűleg írta hozzá a köszöntést. Nyilvánvalóan nyomaték kedvéért hívta fel erre a gyülekezet figyelmét, hogy a hívek annál nagyobb figyelmet szenteljenek a levélben, ill. levelekben foglaltaknak és teljes odaadással tegyék foganatossá életükben az apostolnak a mindennapi életre adott életszabályait.
Az áldás, amely a levelet zárja, egyben biztosíték is arra, hogy a gyülekezet az egészséges hitélet gyakorlásához mindenkor megkapja Isten kegyelmét.
IE

 

 

Arcanum Zeitungen
Arcanum Zeitungen

Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

Über uns Kontakt Press room

Languages







Arcanum Zeitungen

Arcanum Zeitungen
Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir