Megismer

Full text search

Megismer H. jáda`; g. ginoszkó és derivátumai. A kifejezés az ÓSZ-ben elsősorban személyek (2Móz 1,8) és népek (5Móz 9,2; 28,33.36; Ézs 55,5) megismerésére vonatkozik. A kifejezésnek lehet lekicsinylő értelme is (1Móz 29,5; 5Móz 9,6). A bűnök elismerése (Jer 3,13) azok megvallását jelenti (5Móz 11,2; Hós 14,10). A megismerés nem csupán elméleti tudás, hanem az egész személy ismeretére vonatkozik (ezért jelentheti a nemi közösséget is: pl. 1Móz 4,1.17.25; 1Sám 1,19; 1Kir 1,4). Izráel nem ismert idegen isteneket (5Móz 13,3.7.14; 28,64; 29,25; 32,17; Jer 7,9; 19,4; 44,3), noha minden bizonnyal tudta, hogy más népeknek is voltak istenei, sőt bálványokat is imádott (5Móz 11,28; 28,64; 29,25; 32,17). Ennek megfelelően Isten megismerése az ÓSZ szerint nem azt jelenti, hogy Isten lényét vagy alakját ismeri meg Izráel, hanem a teremtésben és a történelemben végbevitt cselekedeteit (5Móz 4,35; Ézs 40,21k.28; Ez 25,16k).
Különösen a fogság prófétái hirdetik gyakran, Isten azért választotta ki népét, hogy megismerje őt és higgyen benne, és hogy felismerjék, hogy egyedül csak ő az Úr (vö. Ézs 43,10). Aki Istennek a történelemben végbevitt cselekedeteit megismeri, az magát Istent ismeri meg (2Móz 18,8kk). Istent megismerni ui. azt jelenti, hogy az ő jótéteményeit ismerjük meg (2Móz 29,45k). A prófétai igehirdetés célja Isten megismerése és elismerése (Ez 20,12.20.26; 38,16; vö. 1Kir 18,36k; 20,13.28), amint a történelem végső célja is Isten megismerése (2Móz 6,7; 7,5.17; 8,6.18; 9,29; 10,2; 14,4.17k; 16,6.12; Ézs 41,17kk). De nemcsak Izráel ismeri meg őt (Ez 39,22), hanem Círus perzsa király (Ézs 45,2k), Ammón (Ez 25,3kk), az egyiptomiak (2Móz 6,7; 7,5; Ez 29,6), a népek (Ez 36,23; 37,28; 39,23), minden test (Ez 21,10; Ézs 49,22kk), sőt a megszáradt emberi csontok (Ez 37,5k) és a mező fái is (Ez 17,24).
Hóseás próféta az áldozatok helyett Isten ismeretét, az üres kultuszceremónia helyett pedig Isten szeretetét követeli (Hós 4,1k; 6,6). Isten ismerete Isten parancsolatainak a megtartását jelenti (5Móz 4,39k; Zsolt 25,4; 67,3; 143,8; Ézs 1,2k; Jer 2,8; Hós 2,10). Eljön majd az idő, amikor a népek megismerik Istent és a föld tele lesz ismeretével (1Kir 8,43.60; Ézs 11,2.9; 45,6; Jer 24,6; 31,33; Hab 2,14).
De nemcsak az ember ismeri meg Istent, hanem Isten is megismeri az embert (2Sám 7,20; 1Kir 8,39; Jób 16,19; Zsolt 139,1.23). A B-i szóhasználatban az ember megismerése gyakran jelenti az ember kiválasztottságát (1Móz 18,19; 1Krón 17,17k; Jer 1,5; Hós 13,5; Ám 3,2; Zsolt 144.3).
Az ÚSZ-i szóhasználat, különösen személyek esetében, rokon az ÓSZ-ivel (Mt 1,25; Lk 1,34; vö. 1Móz 4,1). Az ismeret közösségvállalást is jelent (1Kor 8,3; Gal 4,9; vö. 1Kor 13,12): Isten azért fogadja el az embert, mert ismeri őt. Egyébként azonban a megismerő tudást jelöli a kifejezés. Ebben a tágabb értelemben szintén vonatkozhatik emberekre (Jn 1,10; 6,69; Róm 1,21). Az igazság megismerése Isten előtti szabadságot ad (Mt 11,27; Jn 8,32; 14,7.9.17; 17,3; 1Jn 4,16). Krisztus megismerése fontos a hívők számára (Jn 6,69; 14,20; 17,7k; Róm 6,6; Fil 3,10; 1Jn 2,3k; 3,6; 4,6kk; negatív fogalmazásban 2Kor 5,21). Az igaz Isten-ismeret a Szentlélek munkája (vö. 1Kor 2,11.14).
VG

 

 

Arcanum Zeitungen
Arcanum Zeitungen

Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

Über uns Kontakt Press room

Languages







Arcanum Zeitungen

Arcanum Zeitungen
Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir