Ismeret, ismer

Full text search

Ismeret, ismer A megismerés mint folyamat az értelmes ember egyik legjellegzetesebb vonása, melynek során környező világát a maga jelenségeivel, alakzataival és történéseivel együtt rendszerezni tudja és véleményt alkot róluk. A B-i értelemben vett ismeret azonban nem csupán intellektuális, racionális folyamat, hanem egyúttal magába foglalja a megismerés során kialakult személyes szeretetviszonyt, az engedelmességet és az ismeretből fakadó etikus cselekvést is. A megismerés folyamatát a h. nyelvben a jádác ige és főnévi formái fejezik ki (dacat, déac), a LXX-ban és az ÚSZ-ben a ginoszkó és oida igék, valamint ezek főnévi alakzatai (gnószisz, epignószisz), amelyek mindig a h. jádác értelmében használatosak. A megismerés legfontosabb szerve a szív. Az 5Móz 29,3 meghatározásszerűen mondja, amit a szemünkkel látunk, fülünkkel hallunk, úgy a szívünkkel megértünk (vö. Péld. 8,5; 15,14; 16,23; 18,15; Zsolt 90,12). Ezért fordul elő a szív a bölcsességirodalomban olyan gyakran. A másik két megfigyelő szerv a szem és a fül (pl. Ézs 44,18; 1Móz 3,7), ezért a látás (r-'-h) és a hallás (s-m-c) igéi a j-d-c igével párhuzamosan is használatos (pl. 1Móz 18,21; 2Móz 3,7; 3Móz 5,1; 5Móz 4,35; 1Sám 12,17; 2Kir 5,7 és 5Móz 9,2; Ézs 6,9; Jer 5,15; Zsolt 78,3).
Az ÓSZ-ben a megismerés következő aspektusaival találkozunk.
1. Az értelem által közvetített ismeret, amely tapasztalatok levonásából, vagy valamilyen közlésből származik (pl. 1Móz 8,11; 9,24; 2Móz 2,4; 1Sám 22,3; Jer 38,24; 50,24; Ez 25,14; Hós 7,9; Zsolt 35,8; Jób 5,24; Péld 5,6; Ruth 3,3k).
2. Vizsgálódás, megfontolás alapján szerzett tudás (pl. 1Móz 42,33; Bír 18,14; 2Sám 24,2; Ézs 41,22; Jer 2,23; Zak 11,11; Jób 9,28; 34,4; 36,26; 42,2).
3. A tanulás útján megszerezhető tudás, ismeret (pl. Ézs 40,13k; Zsolt 94,10; 119,66; Jób 21,22; Préd 12,9; továbbá 5Móz 1,39; 1Kir 3,7; Ézs 7,15k; 28,9; Jer 4,22).
4. A jó és gonosz közötti különbségtétel képessége azáltal lett az ember osztályrésze, hogy evett a tiltott fa gyümölcséből (1Móz 2,9.17; 3,5.22; 1Kir 3,9; 2Sám 14,17; 5Móz 1,39; 2Sám 19,36; Jer 4,22).
5. Szakértelem (pl. 1Móz 25,27; 1Kir 5,20; 2Krón 2,6k; 1Sám 16,16; Ézs 8,4; 50,4; Jer 1,6; Ám 3,10; Préd 4,13.17).
6. Ismeretből származó jóindulatú megértés (pl. Zsolt 31,8; Jób 35,14k; Péld 27,23; 2Sám 3,25; 17,8; 1Kir 5,17; 2Kir 9,11; Zsolt 139,11kk).
7. Nemi közösséget jelző intim ismeret (1Móz 4,1.17.25; 24,16; 38,26; Bír 9,25; 1Sám 1,19; 1Kir 1,4). (A kifejezés negatív értelmű használatát ld. Bír 19,22.25).
8. A j-d-c Istennel kapcsolatos használata. Már a 6. és 7. pontban megmutatkozott, hogy a kifejezés személyekkel kapcsolatosan túllép a kognitív ismeretek határán és a jelentésmezőhöz az intenzív kommunikáció társul. Ilyenkor a fogalom jelentése: barátság, törődés, gondoskodás, megértés, szeretet. A j-d-c Istennel kapcsolatos használata is a Jahve és népe, ill. Jahve és választottai közötti különleges viszonyt fejezik ki elsősorban.
Az Isten és Izráel közötti szeretetviszonyra utal Ám 3,2, melyet az ÚF »csak titeket ismertelek« helyett helyesen: »csak veletek léptem közösségre«-vel fordít (ld. még 5Móz 9,24; Hós 13,4k). De hasonlóképpen közösségben van Isten választottaival is: Ábrahámmal (1Móz 18,19), Mózessel (2Móz 33,12.17; 5Móz 34,10), Jeremiással (Jer 1,5) és Dáviddal (2Sám 7,20; 1Krón 17,18).
De így imádkozhat a kegyes izráeli is: »Uram, te... ismersz engem« (Zsolt 139,2; vö. 31,8k; 37,18; 142,4).
Isten megismerteti magát cselekedetei útján (Zsolt 9,17; 16,11; 25,4.14; 39,5; 48,4; 51,8; 77,15.20; 79,10; 88,13; 90,12; 98,2; 103,7; 143,8; 119,66; 2Sám 7,21; Ézs 64,1; 66,14; Jer 16,21; Ez 20,11; Neh 9,14).
Akik ismerik Istent, azok tudják, mi az istenfélők helyes magatartása (félni kell őt: Zsolt 119,79; 1Kir 8,43; Ézs 11,2; Péld 1,7; 2,5; szolgálni kell őt: 1Krón 28,9; hinni kell benne: Ézs 43,10; bízni kell benne: Zsolt 9,11; segítségül kell hívni nevét: Zsolt 79,6). Akik őt nem akarják ismerni, azok elfordulnak rendeléseitől (Jób 18,21).
Isten ismeretének fontosságát különösen a prófétai iratok emelik ki (Hós 2,18-22; 4,1.6; 5,4; 6,5-7; Jer 2,8; 31,31-34; Ézs 11,2.9; Mal 2,4-8; Dán 11,32). Isten ismeretének elhanyagolása a papok bűne (Jer 2,8; 28,9; Hós 4,6; Mal 2,7). Ezért azt tanítania kell az apának (5Móz 4,9; Józs 4,22; Zsolt 78,5) és a lévitáknak (Ezsd 7,25; Neh 8,12).
Ézs 11,9; 33,6 és Jer 31,34 hirdeti meg az eljövendő üdvkorszakot, amikor Isten ismeretére már nem kell senkit sem tanítani.
Az ÚSZ-i szóhasználat messzemenően kapcsolódik az ÓSZ-i szóhasználathoz. Ami új, az a Jézus Krisztus eljövetele által teremtett, egészen más üdvtörténeti helyzet. Csak Jézus Krisztus közvetíti Isten igazi ismeretét (Mt 11,27kk és par), csak az ő tanítványai ismerik Isten országának titkát (Mt 13,11 és par), de nem a mindentudás, hanem a gyümölcshozás értelmében (Mt 13,23). Isten Fiának a megismerése a róla való vallástételt (Jn 1,10; 6,69) és az ő követését jelenti (Jn 7,17).
Pál apostol is tud arról, hogy Isten megismerhető, de tudja, hogy ez az Isten-ismeret megromlott (Róm 1,19kk). A zsidó és g. spekulatív ismeretek nem viszik az embert közelebb Isten megismeréséhez (1Kor 1,18-25; 2,6). Istent csak a kereszten véghezvitt tettéből ismerhetjük meg igazán, a Szentlélek segítségével (1Kor 1,7-16; 1,21). Ezért az ismeret mindig alá van rendelve a szeretetnek (1Kor 8,1kk; 13,2-12; Róm 15,14; 2Kor 6,6).
VG

 

 

Arcanum Zeitungen
Arcanum Zeitungen

Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

Über uns Kontakt Press room

Languages







Arcanum Zeitungen

Arcanum Zeitungen
Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir