Hit

Full text search

Hit
I. Általános meghatározás
Általános vallástörténeti értelemben a hit nemcsak és nem elsősorban valamely dolog tényvoltának, létezésének, valóságtartalmának elvi elfogadását jelenti, hanem egy eszmerendszerrel, ill. személlyel - személyekkel való belső azonosulást, hozzájuk való ragaszkodást, irántuk való bizalmat. A hit tehát elsőrenden nem intellektuális, hanem egzisztenciális töltésű fogalom. A hit megjelenési formái és jellegzetességei rendkívül sokfélék, ezeknek alapvetően közös vonásai a következőkben foglalhatóak össze:
1. A hit minden esetben viszonyfogalom, amelyet a hit tárgya, mint szubjektum határoz meg, aki, ill. amely önmagát nyilvánvalóan megismerteti. A hitnek ez a tárgya azonban objektív, racionális eszközökkel nem szemléltethető, létezése a hit nélkül nem ragadható meg. Mindenfajta rituális cselekmény feltételezi ugyanakkor a hit tárgyának hatalmát és jelenlétét. Mindezek a jellegzetességek magukkal hozzák, hogy a hit tárgya tagadható is; ilyenformán a vallási megjelenési formák minden fokán felismerhető a hitetlenség motívuma.
2. Az ember jellegzetes vallásos megnyilvánulásai mögött minden vallásban megtalálható a vigasztalásra, megnyugtatásra való igény, ill. az élettel, a világgal, metafizikus lényekkel szembeni félelemtől való szabadulás igénye. A megjelenési formák széles skálájúak, de egyfajta »metafizikai félelem« mint a hit mozgatórugója több-kevesebb mértékben általában felismerhető.
3. A hit minden esetben egy, az életfolytatásban megnyilvánuló, valamilyen tevékenységben megvalósuló következménnyel jár, amely a hit állandó ébren tartását, ill. növelését, a hit tárgyával való kapcsolat fenntartását szolgálja (vö. KEGYESSÉG).
II. A hit fogalma az ÓSZ-ben
A hit fogalmát az ÓSZ-ben alapvetően az 'áman ige fejezi ki. E szó nifal alakjának jelentése: szilárdnak, állandónak, tartósnak, megbízhatónak, igaznak lenni. Használatos emberekkel kapcsolatban (4Móz 12,7; 1Sám 3,20; 22,14; Péld 25,13; Ézs 8,2), de magára Istenre vonatkoztatva is, aki az őt szeretők számára megtartja szövetségét (5Móz 7,9). Különleges jelentősége van Isten szava, ígéretei megtartásának, megbízhatóságának (1Kir 8,26; 1Krón 17,23kk). 2Sám 7,8kk ígéretet tartalmaz a dávidi dinasztia állandóságára, szilárdságára nézve, amelynek alapja azonban nem az emberi teljesítmény, hanem Jahve cselekvése (1Sám 25,28; 2Sám 7,16). Így az 'áman ige nifalja kifejezi Isten ígéreteinek állandóságát, amellyel a jövendő nemzedékeknek minden történelmi változás ellenére számolnia kell és lehet.
Az 'áman ige hifil alakja által kifejezésre juttatott jelentéstartalom: »valamit megbízhatónak tartani«, »valakinél biztonságot találni«, alkalomszerűen expressis verbis: hinni. Az 'áman ige derivátumaként létrejövő 'emunáh főnév jelentése: megbízhatóság, igazság (a valóság értelmében), ill. hit. A kifejezéscsoport viszonylag ritkán fordul elő az ÓSZ-ben, mindössze mintegy huszonöt alkalommal vonatkozik Istenre, az ő hűségére (pl. Zsolt 36,6; 100,5; 119,90; Hós 2,22), ill. az ő ígéreteiben (Zsolt 106,12.24), cselekedeteiben (4Móz 14,11; Zsolt 78,32), megbízottaiban (2Móz 14,31; 2Krón 20,20kk) való hitre. Alkalomszerűen abszolút értelemben is használatos a hit megjelölésére (2Móz 4,31; Ézs 7,9; 28,16).
Rokonértelmű a bátah ige; jelentése: bízni, megbízni valakiben, magát biztonságban érezni. Itt túlsúlyban van a negatív szóhasználat: az ember hamis biztonságot teremt magának (Hab 2,18) és önmagában bízik (Hós 10,13). Ugyanakkor Jahvéra is vonatkozik, aki biztonságot nyújt övéinek (2Kir 18,30; Jer 39,18).
Az ÓSZ-i hitfogalom megértése szempontjából alapvető jelentősége van a 2Móz 4,1kk szakasznak. Itt az az alapkérdés, hogyan tudja MÓZES a néppel szemben érvényre juttatni azt a tényt, hogy ő valóban Isten megbízottja. Ellenvetésére, hogy nem fognak szavára hallgatni, Isten három CSODA eszközével legitimálja Mózes megbízását és küldetését. Ezeket látva hisz a nép Mózes megbízásában, és az elkövetkezendő szabadításban az egyiptomi rabszolgaságból. A hit tehát ez esetben egy megbízatással kapcsolódik össze, és azt kifejezetten egy isteni legitimáció erősíti meg. A szavak hitele, az azokban való hit nem választható el a hívő Isten iránti magatartásától (vö. 4Móz 11,14; 5Móz 1,32; Zsolt 22,5; 78,32; Jer 39,18). Mindez bizonyítja a hit és a CSODA kapcsolatát is.
A hit fogalmának abszolút értelemben vett használata ÉZSAIÁSnál éri el csúcspontját. Az ÁHÁZ királlyal folytatott vitájában, egy politikai fenyegetettségre tekintettel a fennmaradás feltételeként jelöli meg a hitet (Ézs 7,9), ami nemcsak Isten létének elméleti elismerését, hanem a benne való tökéletes bizalmat és egyúttal egy megfelelő, az ő akaratának engedelmeskedő politikai magatartást is kell hogy jelentsen. Ézs 28,16-ban megjelenik a SIONra helyezett alapkő képe: aki hisz, az nem menekül el, a hitben megmaradónak nem kell félnie a bekövetkező katasztrófától [vö. FÉLELEM - (Zsolt 31,25; 27,13; 46,2)]. Ézsaiás számára így összekapcsolódik a hit és a REMÉNYSÉG fogalma (Ézs 8,17; 30,18; 33,2 - vö. Zsolt 27,13; 31,25; Jób 11,18). Ézsaiás ebben a vonatkozásban saját magát is példaként tudja állítani (Ézs 8,17). Ez a szituáció annyiban különbözik a Mózes esetében látottól, hogy a szabadításra vezette Izráelt, és ennek az útnak az ígérete, közvetlen közelsége majd hamarosan konkrét megvalósulása volt összekapcsolva a hittel; ezzel szemben a próféta egy majdnem kilátástalan katasztrófahelyzetben válik Isten üzenetének szószólójává arra nézve, hogy az emberileg kilátástalannak felismert helyzetben is a reménység és a szabadítás lehetőségét nyitja meg a hit.
Az ÓSZ és az ÚSZ összefüggésének szempontjából is kiemelt jelentősége van az 1Móz 15,6-nak, ahol ÁBRAHÁM hite úgy jelenik meg, mint készség az Istentől kapott ígéretek engedelmesen és bizalommal elfogadására. Isten deklarálja Ábrahám hitét, és ez összekapcsolódik a vele kötött SZÖVETSÉGgel (1Móz 15,7kk - vö. Róm 4,1kk). Ugyanez a szemlélet szólal meg a Hab 2,2kk-ben is.
Az ÓSZ-i kijelentés egy későbbi rétegében, ahol a kegyes embernek a TÖRVÉNY iránti hűsége különösen is hangsúlyossá válik, erőteljes nyomatékot kap az a mondanivaló, hogy Isten rendelkezései megbízhatóak (Zsolt 111,7; 119,66).
Összefoglalóan megállapítható, hogy az ÓSZ-i hit nem tapasztalatilag felismerhető valóságok igaznak tartása, hanem a szövetség Istenére való teljes bizalommal történő hagyatkozás, aki a történelemben cselekszik és kijelenti magát; ígéreteit megtartja, ugyanakkor igényli népének teljes bizalmát és megtiltja önmagán kívül más erők vagy istenségek segítségül hívását. A BÁLVÁNYOKkal való szembefordulás, azok elutasítása, az idegen istenek tiszteletének tilalma nem kizárólag és nem elsősorban létezésük tagadását, hanem az irántuk való bizalom tiltását jelenti (Zsolt 135,15; 2Krón 24,17k; Ézs 48,5; Hós 4,17).
III. A hit fogalma az ÚSZ-ben
1. Általános áttekintés
A profán g. szóhasználatban a pisztisz kifejezés széles körű jelentéstartalommal bír. Jelenti a bizalmat, a szavahihetőséget, a gazdasági értelemben vett hitelt, garanciát, bizonyítékot, a megbízható dolgokat. A piszteuo igei alak ennek megfelelően: valakiben megbízni; passzív formában: valakinek a bizalmát élvezni. A pisztosz jelzői alak vonatkozik a megbízható emberre, akivel lehetséges szerződést kötni, mert hitelképes, ill. arra, aki valamire lekötelezte magát, és ahhoz hűséges. A pisztisz profán g. fogalma tehát elsősorban szociológiai és jogi meghatározottságú. Vallásos töltést a pisztisz fogalom a hellénizmusban kezd nyerni. Ennek tartalma az istenség létezésének elismerése, a segítségükbe vetett reménység, és megjelenik az etikai következtetések levonására vonatkozó igény, valamint a lélek halhatatlanságának képzete.
Magában az ÚSZ-ben a pisztisz az embernek Istenhez való viszonyát átfogóan meghatározó kifejezés, amely elsősorban a kijelentés elfogadásának folyamatában valósul meg és végső soron határozottan krisztológiai színt kap.
Asyn és az ApCsel 1eírásai elsősorban a hit fogalmának ÓSZ-i értelmezését tükrözik. Az Isten csodás segítségébe vetett hit (Mk 9,29 par; 11,22 par) az IMÁDSÁGban valósul meg (Mk 11,22 par). Az engedelmesség mozzanata jut érvényre Mt 21,3kk par; 21,32 par-ban. A hitet Isten kijelentése ébresztheti, amelyet a Törvény és a próféták által közölt (Lk 24,25; ApCsel 24,14; 26,27), vagy Isten küldötte, angyala közvetít (Lk 1,20.45). A hit és a szeretet szoros kapcsolatát mutatja fel Lk 7,47kk; Mt 10,37kk. Néhány syn helyen kifejezetten a Jézusban (Mt 18,6 par; 27,42 par), az ev-ban (Mk 1,15), a Jézus feltámadásában (Lk 24,25; Mk 16,13k) való hitről van szó. Mk 16,16 a hit és a KERESZTSÉG összefüggéséről beszél. A Jézusban való hit csodatévő erejébe vetett bizalmat is jelent (Mt 9,29; Mk 2,5; 10,52; 9,24; Mt 8,10; 9,2; Lk 7,50). ApCsel 3,16 Jézus nevének csodatévő erejéről beszél. A Jézusban való hit a maga átfogó teljességében a HÚSVÉTi hitben fogalmazódik meg és bontakozik ki, és annak lényege az, hogy az ember benne ismeri fel üdvössége megvalósítóját. Isten a küriosz (= Úr) Jézust feltámasztotta a halálból (1Kor 15,4kk; Róm 4,24; 1Thessz 1,8kk). Ez a küriosz a mi bűneink miatt halt meg (1Kor 15,3; Róm 4,24k). A közeli vég eljövetelekor ő lesz az, aki a hívőket megszabadítja az ítélettől (ApCsel 16,31; Jn 3,36; 6,40; 1Thessz 1,10; 1Jn 5,13). Jézus halála és feltámadása az ő közeli visszajövetelével (vö. PARÚZIA) bekövetkező üdvkorszak bevezetése (Jn 11,40; ApCsel 13,39; 16,31; Róm 1,16; 5,2; 6,8; Jn 3,16; Mk 16,16; Kol 3,3; Zsid 4,3; 1Pt 1,5). Ezt a húsvéti hitet fogalmazzák meg röviden az olyan kifejezések, amelyek szerint Jézus a KRISZTUS (Mk 8,29; Lk 2,26; ApCsel 18,5), ő az Isten Fia (Mt 4,3; 12,16; 14,33; 16,16; 26,63k; ApCsel 8,37; 1Jn 4,15), ő az Úr (küriosz) Jézus (Jn 20,28; ApCsel 16,31; Róm 1,7; 10,9; 15,6).
A hit elnyerésének módjával kapcsolatban többféle terminológiával találkozunk. A hitre jutás eseményét gyakran fejezi ki a piszteuo ige aorisztoszi alakja, elsősorban az ApCsel-ben (ApCsel 4,4; 13,48; 14,1; 17,12; 17,34; 8,12k). A hitre jutás gyakran kapcsolódik a megkeresztelkedéshez (ApCsel 8,36kk; 2,38kk; 18,8; 19,1kk; 22,16). A hit Isten ajándéka (ApCsel 16,14; Róm 12,3; 1Kor 3,5; Fil 1,29; 2Thessz 1,11; Jak 2,5), aki ajtót nyit a pogányoknak is (ApCsel 14,27). A hit hallásból van (Róm 10,17).
A Jézusra vonatkozó hit - hasonlóan az ÓSZ-i hitgyakorlathoz - különböző magatartási és cselekvési formákat von maga után. A hit fogalmába természetszerűleg beletartozik Isten létének, a végítéletnek, a krisztológiai kijelentéseknek az igaznak tartása, de ezen túlmenően egzisztenciális következményei is vannak. A hit engedelmesség (ApCsel 6,7; Róm 1,5; 10,16k; 16,26; Zsid 11,8), abban meg kell maradni (1Tim 2,15), azt meg kell tartani (2Tim 4,7), nem szabad megtagadni (Jel 2,13). Különösen Pál hangsúlyozza nyomatékosan a hit és az engedelmesség összefüggését (Róm 1,5; 10,16k). A hit az igazság iránti engedelmességet jelent (Gal 5,6k). A hit magában foglalja a várakozást és a reménységet, mivel a parúzia és a halottak feltámadása még nem következett be, s addig míg ez meg nem történik, empirikus látás nélkül kell élni (Róm 10,8k; 1Kor 15,12; 2Kor 5,7kk; 1Thessz 1,8kk; Zsid 11,1). Ábrahám ezért lehet a hit példaképe. Ezért igényel a hit kipróbáltságot (Jak 1,3; 1Pt 1,7), állhatatosságot (Jel 13,10) és türelmet (1Thessz 1,3; 1Tim 6,11; Zsid 6,12).
Zsid 11. r. hosszabb tanításban foglalkozik a hit mibenlétével. Itt is hangsúlyos a hit és a reménység, ill. bizalom összefüggése (11,1), de oly módon, hogy elsősorban nem a jövőben való beteljesedésen van a hangsúly, hanem azon, hogy a hitben járó ember számára hite már az adott jelenben meghatározza a magatartásformákat, ill. a teljes emberi létet. A hit - olvassuk más helyeken - munkálkodásban, tevékenységben, cselekedetekben nyilvánul meg (Gal 5,6; Ef 2,8kk; Tit 2,14; 3,8; Zsid 9,14; Jak 2,22; 2Pt 1,5). A hit azonban beszédben, mindenekelőtt imádságban (Zsid 11,6; 4,16; 10,22; Jak 1,6), valamint bizonyságtételben és HITVALLÁSban is megnyilvánul.
A hit szó a hit gyakorlása, folyamata mellett a hit tartalmát is kifejezheti: azt, amit az ember hisz. A hit »törvény«, vagyis mérték és princípium (Róm 3,27). Prédikáltatik (Gal 1,23), és a prédikáció tartalma is (Róm 10,8; Gal 3,2). Egy bizonyos időpontban megjelenik (Gal 3,23). Az idők folyamán a közös hittartalom egyre inkább az egység meghatározójává lesz (Ef 4,5; Tit 1,4), és a tanbeli egységet fejezi ki (1Tim 4,6; Tit 1,13). A »szentséges hit« (Júd 20) egyszer s mindenkorra a szentekre bízatott (Júd 3).
2. A hit fogalma Pál apostolnál
Pál apostol a hit fogalmát teológiája középpontjává tette. Ezért azon túlmenően, ami tanításában az általános ÚSZ-i felfogással közös, szükséges a speciálisan páli mozzanatokat is áttekinteni.
Pál számára a hit az egyetlen lehetséges út eljutni Isten igazságára, ill. a megigazulásra és ezáltal, ezen keresztül az eszkhatológikus értelemben vett üdvösségre (Róm 1,5; 4,13kk; 5,1; 3,26kk; 9,30; 1,17; Gal 3,6kk; Fil 3,9). Mint üdvösségre vezető út, a hit szemben áll a Törvénnyel, ill. az általa megkövetelt cselekvési móddal (Róm 3,19; 3,27; 4,4; Gal 3,13; 5,18kk). Mindez nem jelenti azt, hogy az emberi aktivitás, mint olyan, kikapcsolható lenne. Csupán arról van szó, hogy hamis az az emberi önbizalom, amely az üdvösséget és a megigazulást a maga cselekedetei vagy kultuszi cselekményei (Fil 3,3kk), netalán bölcsessége révén (1Kor 1,17) véli elnyerni. Ezért nincs helye az ember önmaga érdemeivel való dicsekvésének (Róm 3,27; 4,2kk; 1Kor 1,29; Fil 3,3k). A hit ilyen módon a cselekedetek üdvösségre vezető erejének Isten iránti engedelmességgel történő tagadása. Az üdvösség csak Istentől származhat. Ezért az ember a Krisztusról szóló ev hallása és elfogadása által élhet (Róm 10,14kk; 1Thessz 1,13). Ez az elfogadás az engedelmesség aktusa (Róm 1,5), mivel a »hit igéje« (Róm 10,8) radikális megtérést igényel (1Kor 1,18kk). A hit együtt jár a hit megvallásával (Róm 10,9), vagyis mindig konkrét, tárgyához kötött. Ilyenformán a hit egyúttal ISMERET is (2Kor 4,7kk; 5,1kk). A hittől elválaszthatatlan a reménység (Gal 5,5), amely a végső időkre, a feltámadásra és az üdvösségre tekint (1Kor 15,14kk; 1Thessz 5,1kk; Fil 3,21), s ezért hosszútűrést igényel (Róm 5,1kk). A hit ebben a vonatkozásban Istenben, mint ítélőbíróban való bizakodást jelent (2Kor 5,7kk; 2Thessz 1,4kk). Minden Isten iránti bizodalmat jelent Krisztus által (2Kor 3,4). A hit tehát a kegyelemre való hagyatkozás, amely kegyelem Istennek a Krisztusban való cselekvését jelenti (Róm 5,2kk). Ennek a hitnek az előképe ÁBRAHÁM (Róm 4,1kk; Gal 3,6kk). A hit maga nem KEGYELMI AJÁNDÉK, de a hitben élők karizmákban részesülnek (Róm 12,3kk; 1Tim 1,14; az 1Kor 12,9-ben a csodatévő hitről van szó mint kegyelmi ajándékról, amely értelemszerűen nem adatik mindenkinek.)
3. A hit fogalma Jak-ben
Erre a levélre azért szükséges külön figyelni, mert az ÚSZ magyarázásának története során Jak hitszemléletét gyakran szembeállították a páli hitfogalommal. Jak 2,14kk-ben foglalkozik részletesebben a hit és a cselekedetek egymáshoz való viszonyának kérdésével. Jakab ellenfelei nem a törvény cselekedeteit vetik el, mint Pál teszi, hanem éppen ellenkezőleg: a hitből következő erkölcsi magatartás szükségességét tagadják (Jak 2,15k). Számukra a hit kizárólag elméleti »igaznak tartás« (Jak 2,19). Ezért mondhatja ki Jak 2,17, hogy a cselekedetek nélküli hit halott. Jakab tehát nem a páli hitfogalom; hanem annak hamis értelmezése ellen küzd. Így értendő a Jak 2,24 is.
4. A hit fogalma a jánosi iratokban
Hit és engedelmesség János szerint is összetartozik (Jn 3,36), az Jézus cselekedeteinek továbbfolytatását jelenti (Jn 14,12), és szeretetben nyilvánul meg (1Jn 3,23). Ez a hit legyőzi a világot (1Jn 5,4). Mindennek az alapja az, hogy a hit tartalma a Krisztus-esemény (Jn 6,69; 8,30kk; 10,37kk; 17,8; 16,30; 1Jn 4,15kk). Jellegzetes jánosi megfogalmazás, amely szerint ez az Atyában való hitet jelenti, aki Jézust küldte (Jn 5,24; 10,37k; 11,42), ill. Jézusban, mint az ő Fiában való hitet (Jn 5,38; 6,29; 8,45k; 12,44; 14,1; 14,10k; 16,27kk; 17,8kk). Antignosztikus éllel hangsúlyozza 1Jn, hogy az emberré lett Krisztusban kell hinni, mint üdvszerzőben (1Jn 4,1kk; 5,1kk). Ez a hit nem emberi teljesítmény, hanem Isten ajándéka, aki magához vonzza övéit (Jn 6,44kk; 10,26kk; 16,37kk). Ugyanakkor ez a tény a legcsekélyebb mértékben sem kisebbíti azt a megállapítást, hogy a hit egyúttal feltételezi az ember saját határozott döntését. (Jn 4,39kk; 5,24kk; 10,25kk; 12,36kk; 14,11; 11,47kk; 17,20; 19,35). Akik ilyen módon hitre jutnak, azok magukat Isten gyermekeinek tekintik (Jn 1,13; 1Jn 5,1). A hit az üdvösségre vezető út: aki hisz, annak van örök élete (Jn 5,24; 6,47; 7,38kk). A Jézusban hívők részesülnek a SZENTLÉLEK ajándékában (Jn 7,39 vö. 20,19kk).
SzCs

 

 

Arcanum Zeitungen
Arcanum Zeitungen

Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

Über uns Kontakt Press room

Languages







Arcanum Zeitungen

Arcanum Zeitungen
Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir