Eskü

Full text search

Eskü. Az e. más bizonyítékok hiánya vagy elégtelensége esetén hivatkozás legtöbbnyire az istenségre valamely akár a multra akár a jövőre vonatkozó állítás erősítése czéljából. Jelentőségét az antik vallási fölfogás szerint azon érzet adja meg, hogy az istenség őrködik az emberek tettei fölött s nem hagyja boszulatlanul az ő örök törvényeinek megsértését; míg ellenben a keresztényi eskü jelentősége azon vallási érzetben gyökerezik, hogy a hamis esküvő kiesik Isten kegyelméből s az örök üdvösséget elveszti. – I. A görögöknél, ορχος. Az eskü legfőbb őre s a hamis eskü boszulója, Zeus ορχιος; mindkét kezében villámokat tart, hogy a hamis esküvőket agyonsújtsa (Paus. 5, 24, 2); segédjeiként szerepelnek: Horcus, Eris fia, az Erinysekkel, és Themis ορχια. Hes. theog. 231. 804. Soph. O. C. 1767. Eur. Med. 209. Különösen szerettek esküdni a Zeus fejére; de bármely istenre esküdhettek s a körülmények szerint egyszerre többre is. A heliasták Athenaeben Apollóra v. Posidonra, Demeterre és Zeusra esküdtek, az areopagiták az Erinysekre is, az ephebusok legalább 6 istenre hivatkoztak esküjökben. Homerusnál maguk az istenek sem ritkán esküsznek, még pedig Zeus fejére vagy Styxre, s esküszegés esetén szintén méltókká lesznek büntetésre. Hes. theog. 794 sk. Zeus magára esküszik (Il. 1, 524) s csak római költőknél olvassuk először esküvését a Styx vizére. Az eskütevő vagy tetszés szerinti állásba helyezkedett, vagy olyanba, a minőt esetleg az esküforma kivánt; tekintetét és kezeit ég felé irányította. De nemcsak isteneikre esküdtek a görögök, hanem mindenre, a mi kedves és szent volt előttük, s annak birtokát mindjárt föl is tették mintegy zálogul; így esküszik Achilleus a botjára (Il. 1, 233 skk.), Odysseus a tűzhelyére (Od. 14, 158), barátok barátságukra (Xen. Cyrop. 6, 4, 6), harczosok fegyvereikre stb. Hogy az esküvő lelkét jobban megindítsák s szavai fontosságát szívére kössék, leginkább templomokban vagy oly helyeken tétették le az esküt, a melyeket a néphit mint szent helyeket különös tiszteletben tartott s oly megrázó cselekvények közt, a melyekről azt hitték, hogy közvetetlenül fölidézik az istenitéletet. Soph. Ant. 264 skk. V. ö. Palici. A hamis eskü megbüntetése az ő felfogásuk szerint egészen az istenek kezében volt s azért nem is vonták bele az emberi igazságszolgáltatás körébe; a διςη φευδρμαρτυριων csak kárpótlásra irányult (l. Δικη) s a γραϕη επιορχιας sem tekinthető törvényes megtorlásnak. – Igen nagy szerepet játszott a görögöknél a hivatali eskü, melynek az volt a czélja, hogy közszolgálatba lépő férfiaknak kötelességeik lelkiismeretes teljesítését lelkükre kössék. Spartában a királyok kormányzatuk kezdetén s azután havonkint esküt tettek, hogy a törvények szerint uralkodnak, az ephorusok pedig arra, hogy a királyi hatalmat csorbítani nem akarják; eskü alá vetették a βουλη tagjait, a pályabirákat, a polgárokat gyermekeik törvényes születését illetőleg, midőn őket az illető phratriába beiratták, az ephebusokat a határőrszolgálat kezdetén, a birákat, hogy lelkiismeretesen itélnek, a vádlót vádjára s a vádlottat kifogásaira, a tanúkat vallomásaikra vagy arra nézve, hogy semmi tudomásuk sincs a dologról (εξωμοσια) stb. L. Per. A. Ünnepies eskünél szokás volt érinteni az oltárt vagy azon isten képét, a kire esküdtek. Némely ünnepies esküt, pl. szövetség- és békekötés alkalmával, véres áldozat előzött meg (azért ορχια τεμνειν) s az áldozati állatot érintette az eskütevő annak jeléül, hogy esküszegés esetén ő is úgy járjon, mint az áldozati állat. Az ilyen állatból nem volt szabad enni, mert átkot tartalmazott az esküszegőre nézve, hanem beledobták a tengerbe a halaknak eledelül. Il. 19, 250 skk. – A magánéletben is nagyon divatos volt az esküdözés, s mivel az istenek nevével sűrűn visszaéltek, állítólag már a cretai Rhadamanthys elrendelte, hogy a magánesküben inkább álneveket használjanak. Socrates kutyára s platánra szeretett hivatkozni állításainak erősbítésére; előfordul a lúd, káposzta, kéz stb. is. Pythagoras óvta tanítványait az eskütől s arra intette, hogy úgy éljenek, hogy eskü nélkül is hitelre találjanak. A görögök nem is voltak jó hírben esküjök s adott szavuk megtartását illetőleg. Eur. Iph. T. 1171: πιστον Ελλας οιδεν ουδεν. Hipp. 607: η γλωσσο ομωμοχ, η δε ϕρην αναωυτος. – II. A rómaiaknál jusjurandum a polgári, sacramentum a katonai eskü. A római vallási fölfogásban, különösen a néphitben, már határozottabban kialakul azon érzet, melyen az eskü ereje alapszik, hogy t. i. az istenek bámulatos befolyást gyakorolnak az emberi élet minden mozzanatára, s a gonoszságot és hitszegést betegséggel, különféle csapásokkal, villámmal stb. sújtják. Az esküvő azon esetre, ha megszegi esküjét, maga mond átkot magára, azaz valamely jelképileg kifejezett csapást kiván fejére vagy arra, a mi neki kedves és szent, ú. m. életére, gyermekeire, szüleire, vagyonára stb. A magánéletben esküdni szoktak bármi szent és kedves dologra vagy a geniusra, rabszolgák urukra, gyermekek szüleikre; a közéletben azonban főleg azon istenekre, a kiknek befolyása alatt állott az eskü tárgya, leginkább pedig Jupiterre, a kire a medius Fidius (Ζευς πιστιος) esküforma vonatkozott. A császárság későbbi idejében legnagyobb eskü volt az, melyet a császár geniusára tettek. – Alkalmazását illetőleg: 1) Katona-eskü, l. Dilectus militum. 2) A népjogban a fetialisok esküje foedus-kötéskor, l. Foedus. 3) Az államjogban: a) hivatalba lépő tisztviselők esküje a törvények megtartására; b) a köztársaság vége felé olyan záradékok is csatoltak egyes törvényekhez, a mely a senatoroktól s magistratusoktól esküt kivánt, hogy megtartják; c) Caesar halála után a senatorokat az acta principis megtartására is megeskették; d) rendkívüli esetekben a senatorok a szavazás előtt is szoktak esküt tenni, hogy a közjót tartják szemük előtt határozatukban; e) polgáreskü census alkalmával, l. Censor. 4) A törvényszéknél: a) birói eskü, l. Judex; b) a peres felek esküje de calumnia, l. Calumnia; c) miután a praetor a keresetnek helyt adott, a judicium összeállítása előtt a felek egyike esküt ajánlhatott föl (deferre) a másiknak, s akkor ennek vagy meg kellett esküdnie vagy visszakinálta (referre) az esküt; ha egyik fél sem akart megesküdni, a per megszünt; d) in judicio is meg szokták esketni a feleket, ha a bizonyítékok nem voltak elégségesek; e) tanúk esküje, l. Testis; f) jusjurandum in litem, a felperes eskü alatti bevallása a neki megitélt, de le nem rótt kötelezettség értékét illetőleg. – A hamis esküt a törvény nem büntette ugyan, de az esküszegőt infamia érte. L. Perjurium. Szükség nélkül esküdni szégyenletesnek tartották (Quin. 9, 2, 98), a törvény rendelte eskü alól azonban senki sem vonhatta ki magát, csupán a Vestalisok. Csak a császárnak volt hatalma a törvényes eskü alól feloldani. A flamen Dialisnak nem volt szabad esküdnie. CS. JÓ.

 

 

Arcanum Zeitungen
Arcanum Zeitungen

Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

Über uns Kontakt Press room

Languages







Arcanum Zeitungen

Arcanum Zeitungen
Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir