Ötöd

Full text search

Ötöd (lat. quinta, gör. diapente), elméleti és gyakorlati fogalma a zenében nincsen szorosan véve valamely skálához kötve, mert mindkét esetben szabadon választhatunk oly távolságot, mely öt hangot foglal magában. Az ötöd hangköznek a ma dívó zenerendszerben ugy elméletileg, mint gyakorlatilag három különböző faja használtatik, u. m.: 1-ször a nagy v. tiszta ötöd, melyben az alsó hang mindig az illető skála alapzöngéje, az ötöd pedig ugyanabban a skálában a természetes ötödfokára esik, p. c-g, g-d s igy tovább, alkatrészei: három egész és egy nagy félhang; 2-szor a szűkített ötöd, mel ykét egész és két nagy féhangból áll, p. c-ges, v. g-des stb.s 3-szor a bővítet ötöd, mely három egész s egy nagy és egy kis félhangot foglal magában, p. c-gis v. g-dis stb. A zeneelméletben szoros szabály, hogy két tiszta ötöd egyenes mozgásban egymásután nem következhetik. A tiszta ötöd egyszersmind tökéletesen egybehangzó hangközt alkot, melyet szabadon lehet hangoztatni s kiindulás- vagy végző hangközül is szolgálhat. L. még Fedett ötöd.

 

 

Arcanum Zeitungen
Arcanum Zeitungen

Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

Über uns Kontakt Press room

Languages







Arcanum Zeitungen

Arcanum Zeitungen
Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir