Lesznai Anna (1885 Budapest –)

Full text search

Lesznai Anna (1885 Budapest –)
A nagy Nyugat-nemzedék megbecsült tehetsége. Mint iparművész is sikereket aratott, elsősorban illusztrációival és Ady-kötetek címlapjaival. 1919 után Bécsbe emigrált, 1938 óta Amerikában él. Jászi Oszkár elvált felesége. Lesznai kereső vágya, ahogy a gondolat síkján leírja, ahogy művészileg kifejezi, első kötetében (Hazajáró versek, 1909) ritkán szerencsés, verseinek élvezetében némi elhanyagoltság is zavar. Legművészibb kötete a második, az Édenkert (1918). Mintha Kaffka valamelyik hősnője írna lírai verseket, 419Lesznai a lélekben is felnőtt és társadalmi felszabadulása előtt álló nő nyílt őszinteségével fejezi ki szerelmi vágyait. Az Édenkert számos versében a szenvedélyes érzéseket világos gondolatmenetben, bár itt-ott szecessziósan cifrázva adja elő. A kötet egyvégtében, kitűnő önmegfigyelései révén, a női lélek regényévé áll össze, s innen a transzcendens szemléletig is eljut.
De nem éri be puszta transzcendens hangulatokkal, hanem egész gondolatrendszerré építi metafizikai problémáit. A növényi vegetáció, a lesznai kert öntudatlansága az igaz, a jó élet példája a szemében (Szerelmes ajándék), s magát annyira a természet részének érzi, hogy új Meluzinának, a regebeli hattyúnak véli magát, aki csak vendégszereplésre jár az emberek közé (Meluzina dalol). Érzi azt is, hogy rejtelmes vágyak és erők vannak az emberben:
Varázsvesszőcske életem
Keskenyke gally, törékeny ág,
De véged végtelenbe vág.
(Furcsa mese dolgok)
Valósággal megszentelését akarja a vegetációs ösztönéletnek. Az Eltévedt litániákban (1922) a túldíszítés, a metaforák expresszionista zsúfoltsága, mesterkélt népieskedés, eltökélt alliterálás, belső rímelés zavar. A költőnek már fáj én-nek lennie, s visszavágyik a mindennel való ködös, én-tudat előtti egységbe:
Öletlen ölben ringani jó volt,
Én voltam a föld, én voltam a mennybolt,
Alakom száz volt, dallamom egy volt,
Névvel neveztek: Édenem megholt.
Ki az, ki nevem leveszi rólam?
(Gyermekrejtvény)
A "név" levétele, az én megszűnése, a mindenségbe való misztikus beleolvadás Lesznai vágya, ahogy korábban a szerelmi extázisnak is ez volt elképzelésében a netovábbja. Meluzina vissza akar térni az emberek közül az erdőbe, de a fák nem fogadják vissza, a természet kapuja már bezárult előtte. S a lesznai kert furcsa ember-növényét lassan istenhez hajlítja a lélek. De a lélekben most megszólal az ősi növény, mely nem tud egyoldalú spiritualizmusban elmerülni. A vád litániájában Lesznai szemére veti Jézusnak, hogy a testet nem váltotta meg; pedig csak úgy szűnik meg a halál, "Ha anyjára, a testre | Megtérő szerelemben | A Lélek rátalál."
Ebből az utolsó kötetből leginkább néhány filozófia-nélküli verse kap meg, mint pl. az Esti csendélet, amely mögött a még szinte prehisztorikus embert érezni, aki gyönyörtől és rémülettől remegve nézi az ősködből alig kibukkant meseszerű világot, vagy a Hívás, mely cifrázatlan nyelvével és szelíd-meleg hangjával majdnem egyedül áll Lesznai versei között:
420Lássad, mert erősek karoltak:
Törött jószág, lim-lom vagyok.
Lássad, mert tévednek a bölcsek:
Eltévedt, riadt vad vagyok.
(Hívás)

 

 

Arcanum Zeitungen
Arcanum Zeitungen

Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

Über uns Kontakt Press room

Languages







Arcanum Zeitungen

Arcanum Zeitungen
Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir