MESTERHÁZY ATTILA

Full text search

MESTERHÁZY ATTILA
MESTERHÁZY ATTILA (MSZP): Nagyon szépen köszönöm. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Államtitkár Urak! Valóban, egy hosszú vita egyik fontos állomásán vagyunk túl, ezért engedjék meg, tekintettel az idő rövidségére is, kicsit taxatíve néhány olyan pontot hadd emeljek ki, amelyek a mi megítélésünk szerint az államháztartási folyamatok fő kockázatait jelentik a 2017-18. évek során.
Az első, hogy a költségvetési törvények bevételi előirányzatai optimisták, és ezzel egyidejűleg a kiadásoknak akár a választásokkal is összefüggő túlfutása szintén problémákat okozhat a következő évi költségvetés teljesülése során. A második, hogy a tervezettnél várhatóan lassabb GDP-növekedés rontja a GDP-arányos mutatókat, s különösen a bérek és a fogyasztás kisebb dinamikája esetén elmaradást okoz az államháztartási bevételeknél. A harmadik, hogy a 2018. évi költségvetésben a 2016-17. évi mintegy 400 milliárd forintos egyszeri bevételek helyettesítési szükséglete is tükröződik a központi alrendszer 3 százalék fölöttire tervezett hiányában.
Aztán az EU-s források gyorsított lehívása ronthatja a megvalósítás hatékonyságát, és radikálisan csökkenti a választások utáni időszak mozgásterét. A fejlesztési célokban láthatóan a presztízsszempontok és a lobbiérdekek meghatározó volta ugyancsak rontja a későbbi fejlődés lehetőségeit. Továbbá a fő probléma az, hogy az EU-támogatások dagályát a kormányzat nem a későbbi évek megalapozására fordítja, hanem ezzel ellentétesen, a választások miatt még inkább a jövő terhére költekeznek.
Emellett, tényleg csak taxatíve: a költségvetési folyamatok átláthatósága az idén sem változott; a költségvetés korai elfogadása, ami a nemzetközi példákkal teljesen ellentétes, nem növeli a kiszámíthatóságot, hiszen a kormány folyamatosan él a költségvetés módosításának eszközével.
(12.10)
Ez történik a 2017. évi költségvetéssel kapcsolatban is. Ezek a változtatások egyébként markánsnak tekinthetők a költségvetés keretszámaival összevetve. Az adórendszer fő problémái 2010 óta fennállnak, erre az Európai Unió a jelentésében is felhívta a figyelmet. Ezek szintén változatlanok lesznek a következő időszak költségvetésében is. Ezért mondjuk azt és ezért jellemezzük úgy ezt a költségvetést, hogy ez mégiscsak egy választási költségvetés, annak ellenére, hogy a kormányzati szereplők és a kormányzó többség folyamatosan cáfolja. De ha nézzük a trendeket, egészen biztosan láthatjuk, hogy ez egy választási költségvetés.
A másik, hogy ez az igazságtalanság költségvetése is, amit nem véletlenül címkézünk, hívunk így. Hiszen ha a költségvetés kiadási oldalát megnézzük, a jóléti kiadásokra GDP-arányosan kevesebbet költ, vagy kevesebbet tervez költeni a kormányzat a következő évben, és ez egészen biztosan nem szerencsés. Ahogyan a sok hozzászólásban is elhangzott, a jövedelmi különbségek a felső 10 és az alsó 10 százalék között ma már nyolcszorosak. Ez talán a rendszerváltás utáni egy-két évben volt így, akkor volt ilyen magas a különbség a legjobban fizetett és legkevésbé jól kereső 10 százalék között. Emellett, ahogy ma több kollégám, LMP-s képviselőtársam is elmondta, a magyar családoknak körülbelül egyharmada a létminimum alatt él. Ezért mondjuk azt, hogy úgy kellene a költségvetést összeállítani, hogy az ne a kiváltságos kevesek érdekeit, ne csak a jobb módúak érdekét szolgálja, hanem egyenlően kerüljön szétosztásra a társadalom tagjai között. Az egyenlőség alatt azt érjük, hogy akinek nagyobb a szüksége, aki nagyobb segítségre szorul, tehát alacsonyabb egzisztenciális státusszal rendelkezik, azoknak az embereknek kellene nagyobb támogatást és segítséget adni. Ez igaz a társadalompolitikától kezdve sok minden más ilyen kérdéskörre is.
Ezért mondjuk azt, hogy ez egy igazságtalan költségvetés. Ha egy költségvetés igazságtalan, akkor semmilyen formában nem érheti el a célját, még akkor sem, ha adott esetben egy-egy választókerületnek kedvező intézkedéseket tartalmaz. A költségvetés mindig az országnak, a nemzetnek szól, nem csak egy-egy választókerületnek. Éppen e miatt az ok miatt a szocialista frakció nem fogja támogatni ezt a költségvetést. Ugyan Fónagy államtitkár úr korábban elmondta, hogy ez egy ilyen szokásos dolog, azt hiszem, így fogalmazott, szó szerint idézem: az ellenzék ócsárolja a költségvetést. Én ezt nem ócsárolásnak hívnám, államtitkár úr, egyszerűen másképpen gondolkodunk bizonyos szakmai kérdésekről, társadalmi trendekről vagy magáról a magyar társadalomról. Szerintem ez nem baj, valószínűleg azért vagyunk más pártban, mert más szociálpolitikában, más oktatáspolitikában, más gazdaságpolitikában vagy más egészségpolitikában hiszünk. Valóban, ahogy Banai államtitkár úr egyszer mondta, és én is így fogalmaztam, majd rábízzuk a választópolgárokra, hogy melyik politikát tartják üdvözítőbbnek Magyarország szempontjából.
Emellett még egy olyan jellemzőre hívnám fel a figyelmet, amiben egészen biztosan változtatnia kell a kormánynak. Ez pedig a korrupció. Korábban Becsó képviselő úr Nógrád megyéből, Salgótarjánból arról beszélt, hogy az előző időszakban nyakig ért a korrupció. Azt kell mondanom, hogy most akkor már slaggal sem ér ki az orruk a korrupcióból. Tehát az egészen biztos, hogy ezen változtatnia kell a kormánynak, hiszen a választópolgárok, a gazdasági szereplők másról sem beszélnek, mint hogy kiszámíthatatlanság van, terrorizálás és hatalmas korrupció a gazdaságban is. Éppen ezért újra és újra fel kell szólítsuk önöket arra, hogy tegyenek valamit a korrupcióval szemben. Nem helyes, ha ennek a költségvetésnek a haszna a kiváltságos keveseken belül a saját családjaik hasznát is jelenti. Önök mindig úgy fogalmaznak, hogy családbarát kormány. Ez úgy igaz, hogy sajátcsalád-barát kormány. Éppen ezért hívjuk mi ezt a költségvetést nemcsak egy választási költségvetésnek, hanem, ahogy az imént is említettem, ez egy igazságtalan költségvetés és a korrupció költségvetése is.
Éppen ezért, mivel ez egy választási költségvetés, az igazságtalanság és a korrupció költségvetése, az MSZP-frakció ebben az évben sem fogja támogatni ezt. Abban bízunk, hogy ez a költségvetés az utolsó volt, amit önök megterveztek. Köszönöm a figyelmet. (Taps az MSZP padsoraiból.)

 

 

Arcanum Zeitungen
Arcanum Zeitungen

Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

Über uns Kontakt Press room

Languages







Arcanum Zeitungen

Arcanum Zeitungen
Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir