DR. MENGYI ROLAND, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! A Ház előtt lévő törvényjavaslat - hogy azt Völner Pál képviselőtársam, illetve az államtitkár úr is elmondta - elsősorban jogharmonizációs jellegű, azonban a mostani vita jó alkalmat ad arra, hogy tisztázzunk néhány, a törvényjavaslatban ismertnek vett fogalmat, közelebbről megvizsgáljuk a magyar vasútbiztonság helyzetét.
A vasútbiztonságért a Nemzeti Közlekedési Hatóság felel, tehát ez a szervezet, azon belül is a vasúti főosztály látja el a törvényben a vasútbiztonsági hatóságként hivatkozott szervezet funkcióit. A pályavasúti társaságnak és a vállalkozó vasúti társaságnak olyan biztonságirányítási rendszerrel kell rendelkeznie, amely lehetővé teszi a közös biztonsági célok elérését, megfelel a nemzeti vasútbiztonsági szabályoknak, teljesíti a kölcsönös átjárhatóságot lehetővé tévő műszaki előírásokat, eleget tesz a közös biztonsági módszerek alkalmazására vonatkozó előírásoknak, megfelel a biztonságirányítási rendszerre és annak alapelemeire meghatározott követelményeknek.
A biztonságirányítási rendszereknek lehetővé kell tennie, hogy a pályavasúti társaság és a vállalkozó vasúti társaság a tevékenységéből, a karbantartásból, az anyagbeszerzésekből, valamint a személyek munkavégzésére irányuló egyéb jogviszonyban történő foglalkoztatásból származó összes kockázatot figyelembe vegye. A pályavasúti társaság, valamint az integrált vasúti társaság a biztonságirányítási rendszerét úgy alakítja ki, hogy figyelembe veszi a vállalkozó vasúti társaság és a nemzetközi csoportosulás tevékenységének kockázatait, és lehetővé teszi, hogy ezek tevékenységüket a nemzeti vasútbiztonsági szabályokkal és a vasútbiztonsági tanúsítványban foglaltakkal összhangban végezhessék. A társaság ezenfelül felelős a vasúti közlekedés biztonságával kapcsolatos munkakörökben foglalkoztatottak számára nyújtott képzés színvonaláért is.
Magyarország mintegy 8 ezer kilométer hosszú vasúthálózattal rendelkezik, így az egy négyzetkilométerre jutó pályahosszt tekintve a világ tíz legsűrűbb vasúthálózattal rendelkező országainak egyike; hasonló a vasúthálózat-sűrűsége Németországnak is. Egy vasútbiztonságról 2012-ben készített nemzetközi felmérés alapján viszont a magyar vasút a vizsgált 24 európai ország között - sajnálatos módon - a sereghajtó 22. helyen található. Nálunk rosszabb állapotban csak Portugáliában és Bulgáriában van a kötöttpályás közlekedésnek ez a fajtája.
A vasutakat három szempont szerint rangsorolták: a használat mértéke, a szolgáltatás minősége, valamint a biztonság. Magyarország rosszul teljesített a biztonság szempontjából, bár Lengyelországban, Litvániában, Lettországban és Romániában rosszabb a helyzet. Mindent összevetve: a magyar vasúthálózat műszaki állapota közepes, így a vasútbiztonság területén tehát bőven akad tennivaló, és az az irányelv, amelynek a jelen törvényjavaslat is megfelelni szándékozik, ösztönzőleg hathat ezek fejlesztésére.
Tisztelt Országgyűlés! A MÁV vonalainak, vontatójárműveinek, biztosítóberendezéseinek fejlesztésében több ezermilliárd forintos elmaradás halmozódott fel az elmúlt évtizedekben. Csak ez az adat jól mutatja, hogy miért van szükség mihamarabb a MÁV átfogó reformjára. A MÁV-nál 2013-ban 2500 üzembiztonsági esemény történt, ami 2007 óta örvendetesen csökken. A rendszerváltáskor még 6500-at, 2000-ben 4500-at, 2010-ben 3100-at tett ki ez a szám. Annak érdekében, hogy a fenti számokat tovább tudjuk csökkenteni, meg kell erősíteni a vasútbiztonsági hatóságot, amit a vasúti közlekedésről szóló törvény az EU-s előírásoknak megfelelően már meg is tett.
Most, az EU illetékes szerveivel való egyeztetést követően néhány pontosítást kell átvezetnünk. Ehhez kérem mindannyiuk, a tisztelt Ház támogatását. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)