DR. MENGYI ROLAND,

Full text search

DR. MENGYI ROLAND,
DR. MENGYI ROLAND, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! A Ház előtt lévő törvényjavaslat - hogy azt Völner Pál képviselőtársam, illetve az államtitkár úr is elmondta - elsősorban jogharmonizációs jellegű, azonban a mostani vita jó alkalmat ad arra, hogy tisztázzunk néhány, a törvényjavaslatban ismertnek vett fogalmat, közelebbről megvizsgáljuk a magyar vasútbiztonság helyzetét.
A vasútbiztonságért a Nemzeti Közlekedési Hatóság felel, tehát ez a szervezet, azon belül is a vasúti főosztály látja el a törvényben a vasútbiztonsági hatóságként hivatkozott szervezet funkcióit. A pályavasúti társaságnak és a vállalkozó vasúti társaságnak olyan biztonságirányítási rendszerrel kell rendelkeznie, amely lehetővé teszi a közös biztonsági célok elérését, megfelel a nemzeti vasútbiztonsági szabályoknak, teljesíti a kölcsönös átjárhatóságot lehetővé tévő műszaki előírásokat, eleget tesz a közös biztonsági módszerek alkalmazására vonatkozó előírásoknak, megfelel a biztonságirányítási rendszerre és annak alapelemeire meghatározott követelményeknek.
A biztonságirányítási rendszereknek lehetővé kell tennie, hogy a pályavasúti társaság és a vállalkozó vasúti társaság a tevékenységéből, a karbantartásból, az anyagbeszerzésekből, valamint a személyek munkavégzésére irányuló egyéb jogviszonyban történő foglalkoztatásból származó összes kockázatot figyelembe vegye. A pályavasúti társaság, valamint az integrált vasúti társaság a biztonságirányítási rendszerét úgy alakítja ki, hogy figyelembe veszi a vállalkozó vasúti társaság és a nemzetközi csoportosulás tevékenységének kockázatait, és lehetővé teszi, hogy ezek tevékenységüket a nemzeti vasútbiztonsági szabályokkal és a vasútbiztonsági tanúsítványban foglaltakkal összhangban végezhessék. A társaság ezenfelül felelős a vasúti közlekedés biztonságával kapcsolatos munkakörökben foglalkoztatottak számára nyújtott képzés színvonaláért is.
Magyarország mintegy 8 ezer kilométer hosszú vasúthálózattal rendelkezik, így az egy négyzetkilométerre jutó pályahosszt tekintve a világ tíz legsűrűbb vasúthálózattal rendelkező országainak egyike; hasonló a vasúthálózat-sűrűsége Németországnak is. Egy vasútbiztonságról 2012-ben készített nemzetközi felmérés alapján viszont a magyar vasút a vizsgált 24 európai ország között - sajnálatos módon - a sereghajtó 22. helyen található. Nálunk rosszabb állapotban csak Portugáliában és Bulgáriában van a kötöttpályás közlekedésnek ez a fajtája.
A vasutakat három szempont szerint rangsorolták: a használat mértéke, a szolgáltatás minősége, valamint a biztonság. Magyarország rosszul teljesített a biztonság szempontjából, bár Lengyelországban, Litvániában, Lettországban és Romániában rosszabb a helyzet. Mindent összevetve: a magyar vasúthálózat műszaki állapota közepes, így a vasútbiztonság területén tehát bőven akad tennivaló, és az az irányelv, amelynek a jelen törvényjavaslat is megfelelni szándékozik, ösztönzőleg hathat ezek fejlesztésére.
Tisztelt Országgyűlés! A MÁV vonalainak, vontatójárműveinek, biztosítóberendezéseinek fejlesztésében több ezermilliárd forintos elmaradás halmozódott fel az elmúlt évtizedekben. Csak ez az adat jól mutatja, hogy miért van szükség mihamarabb a MÁV átfogó reformjára. A MÁV-nál 2013-ban 2500 üzembiztonsági esemény történt, ami 2007 óta örvendetesen csökken. A rendszerváltáskor még 6500-at, 2000-ben 4500-at, 2010-ben 3100-at tett ki ez a szám. Annak érdekében, hogy a fenti számokat tovább tudjuk csökkenteni, meg kell erősíteni a vasútbiztonsági hatóságot, amit a vasúti közlekedésről szóló törvény az EU-s előírásoknak megfelelően már meg is tett.
Most, az EU illetékes szerveivel való egyeztetést követően néhány pontosítást kell átvezetnünk. Ehhez kérem mindannyiuk, a tisztelt Ház támogatását. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)
(19.30)

 

 

Arcanum Zeitungen
Arcanum Zeitungen

Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

Über uns Kontakt Press room

Languages







Arcanum Zeitungen

Arcanum Zeitungen
Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir