DR. JÓZSA ISTVÁN,

Full text search

DR. JÓZSA ISTVÁN,
DR. JÓZSA ISTVÁN, az MSZP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Az MSZP-frakció partner lesz ezeknek a törvényjavaslatoknak az elfogadásában, már csak azért is, mert egy elég hosszú tanulási folyamat, egy kötelezettségszegési eljárás végére tehet talán pontot. Azt hiszem, valamennyien nagy érdeklődéssel hallgathattuk Fónagy államtitkár úr szakmailag rendkívül megalapozott hozzászólását. Ennek tükrében kevéssé érthető, hogy nem ő, illetve a kormány az előterjesztője ennek a javaslatnak, hanem egyéni képviselőként Völner Pál doktor fideszes országgyűlési képviselő.
Azt, hogy a törvényjavaslat alapvetően jogharmonizációs célú módosításokat hajt végre a vasúti közlekedésről szóló törvényben, és hogy ennek indokoltsága egy pillanatig sem kérdéses, nem ingatja meg Mengyi Roland képviselő úr hozzászólása sem, aki a csökkenő, a nagyon helyesen csökkenő eseményekről szól. Ha mondjuk, tonnakilométerrel elosztaná ezeket a számokat, lehet, hogy egy picit másképp nézne ki, de az abszolút értékben mért negatív események csökkenése is természetesen örvendetes, és reméljük, hogy ennek a törvényjavaslatnak az elfogadása is hozzá fog járulni ahhoz, hogy biztonságosabban tudjon működni a vasút.
Ugyanakkor abban is igazuk van a korábban hozzászólóknak, hogy nemcsak szabályozási kérdés az, hogy a vasút biztonságosan tudjon működni. Ez nagyon jelentősen a műszaki állapottól is függ, e tekintetben tényleg szükség van fejlesztésre, korszerűsítésre. Nehezen érthető, hogy az elmúlt néhány év már kiírt tenderei miért nem jutottak révbe, miért nem tudott elindulni az a biztonságnövelő intézkedéssorozat, amelynek a szükségessége egyikünk számára sem kétséges.
Hasonlóan fontos - és ez, azt hiszem, a dolgozók anyagi elismerésével is összefügg -, hogy milyen színvonalon áll a vasutasok tudása, hogy egyoldalúan csak vizsgáztatják őket, és - elnézést a vulgáris megfogalmazásért, de ez volt a közbeszédben az elmúlt hetekben - kirúgják őket a vizsgáról nagy számban, vagy pedig meg is tanítják őket, s nemcsak a saját költségükön, hanem megfelelő felkészültséggel bíró oktatókkal és megfelelő óraszámban, hogy ne csak vizsgázni legyen kötelességük, hanem lehetőségük is legyen a magasabb tudás megszerzésére.
Visszatérve az előttünk fekvő törvényjavaslatra: nehezen érthető, hogy a törvényjavaslatot miért nem a kormány nyújtotta be, annak ellenére, hogy az Európai Bizottság a kötelezettségszegési eljárásban elküldött, indoklással ellátott véleményének címzettje egyértelműen Magyarország kormánya. Ennek indokaira a törvényjavaslat nem tér ki.
A kormány törvényalkotási programjában 2014. októberi benyújtási határidővel szerepel a vasúti törvény nagy terjedelmű, átfogó módosítása. Az ebben felvetett problémákat a kormány megfelelően tudná orvosolni és ezzel elősegíteni a kötelezettségszegési eljárás lezárását is. A kormány ez év október 7-én, tehát az Európai Bizottság indoklással ellátott véleménye kibocsátását követő 12. nappal nyújtotta be az Országgyűlésnek a légiközlekedési törvényt és a Kvvt. rendelkezéseit érintő, jogharmonizációs célú módosításokból álló törvényjavaslatot, amely jelenleg országgyűlési tárgyalási folyamat alatt áll. A jelen törvényjavaslatban hivatkozott kötelezettségszegési eljárásból eredő problémát a kormány ebben a javaslatban is megfelelően kezelhette volna. Tehát nehezen érthető, hogy miért nem illesztették bele, holott a szakmai felkészültség, mint ahogy a kormány képviselőjének hozzászólásából elhangzott, erre megvan.
Mindezeket figyelembe véve az MSZP a törvényjavaslat elfogadását a jogharmonizációs célú módosítások elvégzése érdekében támogatja. Ugyanakkor szeretnénk felhívni a figyelmet arra, hogy a jogharmonizációs célú törvénymódosítások hitelességét, annak a szakmai megalapozottságát és szakmaiságát kifejezetten erősíti, ha az ilyen előterjesztések nem képviselői önálló indítványként kerülnek az Országgyűlés elé, hanem azokat a kormány terjeszti be. Tehát nagyra értékeljük Völner Pál képviselő úr teljesítményét, de jobban örültünk volna, ha szerkesztett változatban, ahogy az a jogalkotási törvényben is szerepel, kerül a Ház elé a vasúti törvény módosítása, és ennek keretében szerkezetében is helyén tudná módosítani ezeket a vasútbiztonsági kérdéseket is.
Ezek természetesen tekinthetők akár szépészeti kifogásoknak is, de valójában az elmúlt négy év házelnök úr által is kifogásolt helytelen törvényalkotási gyakorlatát folytatja, amikor nem a kormány a megfelelő egyeztetések és szakmai garanciavállalás keretében terjeszti, a jogalkotási törvénynek megfelelően, a Ház elé a szakmai törvényeket, hanem továbbra is egyéni képviselői indítványok kerülnek ide. Nagyon jó lenne, ha ilyen súlyú szakmai előterjesztéseknél ezt a gyakorlatot elhagynák, és a későbbiekben a kormány előterjesztéseit láthatnánk itt. Köszönöm, elnök úr. (Taps az MSZP soraiban.)

 

 

Arcanum Zeitungen
Arcanum Zeitungen

Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

Über uns Kontakt Press room

Languages







Arcanum Zeitungen

Arcanum Zeitungen
Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir