DR. HACK PÉTER

Full text search

DR. HACK PÉTER
DR. HACK PÉTER (SZDSZ): Köszönöm szépen, elnöknő! Tisztelt Ház! Tisztelt Hölgyeim és Uraim! A szabaddemokrata képviselőcsoport támogatja az előterjesztést mint a bűnözés elleni fellépés egyik lehetséges, hatékony eszközét. Támogatja az előterjesztésnek azt a gondolatsorát, amely egyfelől a szankciórendszer felülvizsgálatával szeretné befolyásolni az ítélkezési gyakorlatot is, és a közvélemény igényeit is kielégítő, ugyanakkor a törvényesség és az igazságosság igényeit is kielégítő büntetési rendszert teremt meg.
(11.20)
Támogatja azt az elképzeléssort, ami a második fő eleme a mi megítélésünk szerint a javaslatnak: hatékonyabb, a mainál hatékonyabb büntetőjogi eszközt biztosít a hatóságok számára a szervezett bűnözéssel szembeni fellépésre.
Végül támogatja a harmadik elemét ennek az előterjesztésnek, ami a mi megítélésünk szerint egyes, részint Magyarországon is új bűncselekményi típusok, részint Európában is újonnan megjelent bűnözési formák elleni fellépést tesz lehetővé. A hozzászólásomban szeretnék mind a három elemről szólni.
De a bevezetőben fel kell hívnom a figyelmet, összhangban államtitkár úr előterjesztésével, hogy a büntető törvénykönyvet a szabaddemokrata képviselőcsoport is csak az egyik eszköznek tekinti a bűnözéssel szembeni fellépés ügyében, és úgy tekintünk a büntető törvénykönyvre, amelyhez valóban csak akkor kell módosítással nyúlni, hogyha ez feltétlenül szükséges. Hiszen a bűnözés elleni fellépés, ahogy itt a tegnapi napirend előtti felszólalásban Isépy Tamás képviselő úr részéről is elhangzott, nem korlátozódik a büntetőjogra, a büntető törvénykönyvre, nem korlátozódik csak a büntetésekre, hanem ez egy széles eszközrendszernek az egyik eleme.
Mi a magunk részéről a bűnözés elleni kormányzati fellépésben rendkívüli fontosságot tulajdonítunk annak a bűnmegelőzési programnak, amely a tegnapi napirend előtti hozzászólásban is szóba került, amelyet a kormány az elmúlt hetekben fogadott el, és amely a bűnüldöző, igazságszolgáltatási hatóságok körén túlmenően is társadalmi összefogásra ösztönöz a bűnözés elleni harcban.
Rendkívül fontos elemnek tartjuk a bűnözéssel szembeni fellépésben azokat a kormányzati erőfeszítéseket, amelyek a rendőri jelenlétet próbálják növelni, hogy ez év nyarától ezerrel több rendőr jelenik meg a kormányzat szándékai szerint az ország utcáin, tehát az utcai jelenlét, a bűnmegelőzés aktív rendőri jelenléttel megtörténhet. Ezen belül különösen fontosnak tartjuk, hogy a főváros belvárosi részén, ahol a bűnözési fertőzöttség - bocsánat ezért a szakkifejezésért, de talán így rövidebb - különösen nagy, egy rendkívül mobil, száz főt meghaladó motoros rendőri járőrszolgálat felállítása van tervbe véve a nyártól kezdődően.
Ugyanígy fontosnak tartjuk a bűnözéssel szembeni fellépés hatékonyabbá tétele, a bűnözés új jelenségeivel szembeni sikeresebb igazságszolgáltatási fellépés ügyében azt az igazságszolgáltatási reformcsomagot, amelyre államtitkár úr is utalt, és amely mind a bíróságok, az ügyészségek dolgozói egzisztenciális kérdéseinek rendezésével, mind az eljárásjogok, a büntető-eljárásjog reformjával, mind a hatáskörök megváltoztatásával szeretné a magyar igazságszolgáltatási szervezetrendszert - a rendőrségtől kezdve a bíróságig bezárólag - alkalmasabbá, sikeresebbé, hatékonyabbá tenni, az igazságszolgáltatás munkáját hatékonyabbá tenni. Hiszen az a meggyőződésünk, hogy a bűnözéssel szembeni legerőteljesebb visszarettentő erő nem a büntetés súlyosságában, hanem elkerülhetetlenségében fogalmazódik meg.
Ezért a kormányzatnak az igazságszolgáltatási reformmal - és azokkal a tervekkel, amiket említettem - az a célja, hogy minél kisebb esélye legyen egy bűnelkövetőnek arra, hogy büntetlenül megússza a bűncselekmény elkövetését.
Örömünkre szolgál az, hogy mind a tegnapi napirend előtti felszólalásból, mind az alkotmányügyi bizottság vitájából, mind ennek a törvénynek az előzményeiből kiderül az, hogy a bűnözéssel mint nemkívánatos, mint negatív társadalmi jelenséggel szembeni fellépés valamennyi parlamenti párt közös elhatározása, közös elszánása. Úgy érzem, az új magyar demokrácia, a '90 óta alakuló rendszerváltás folyamatának megvédése is közös feladatunk; azzal, hogy világossá tesszük a polgárok számára, hogy a bűnözés növekedése, a közbiztonság romlása nem a demokrácia szükségszerű velejárója, nem a demokrácia tehet a bűnözésről, hanem egyéb tényezők. Valamennyi parlamenti pártnak - amely számára a demokrácia fontos - fontos érdeke a bűncselekményekkel szembeni fellépés.
Ezért tartom örömtelinek azt, hogyha nem is teljes egészében, de több ponton bekerült ebbe a törvényjavaslatba - és számomra úgy tűnik, egyik ihletője volt ennek a törvényjavaslatnak - az az előterjesztés, amelyet a Magyar Demokrata Néppárt képviselői terjesztettek elő, Kutrucz Katalin és Kónya Imre, és amelynek bizonyos pontjai fellelhetők ebben a javaslatban; vannak olyan pontok, amelyek nem, de amelyekről további tárgyalásokat érdemes folytatni. Én nagyon-nagyon jelentősnek tartom azt, hogy ez valóban többpárti törekvés, hogy a bűnözéssel szemben sikeresebb legyen a fellépés.
Maga az előterjesztés - mint említettem - három problémakörre koncentrál, természetesen minden részletére nem tudok itt kitérni.
Az egyik problémakör a büntetések súlyosítása - ha egyszerűsítve fogalmazok. Úgy gondolom, hogy itt is tekintetbe kell azt venni, amire az államtitkár utalt, hogy a büntetéskiszabási gyakorlat enyhülése nem feltétlenül a törvényalkotói szándékból következik. 1993-ban, amikor még az MDF-kormány idején az akkori kormány a büntető törvénykönyv viszonylag nagyobb, átfogó reformját terjesztette elő, nem azzal a céllal terjesztette elő, hogy enyhébb büntetési gyakorlat alakuljon ki generálisan, hanem bizonyos tényekre próbált reagálni. Ennek ellenére az lett a következmény, hogy a büntetéskiszabási gyakorlata a bíróságoknak enyhébb irányba mozdult el, azokkal a megszorításokkal, amikre az előterjesztés utalt, hogy nemzetközi összehasonlításban ez még mindig meglehetősen súlyos ítélkezési gyakorlat.
A magunk részéről támogatjuk azt az elképzelést, ami a büntetéskiszabási gyakorlatot a büntető törvénykönyv módosítása útján is szeretné a szigorítás irányába elmozdítani. Támogatjuk az életfogytiglani szabadságvesztésnél a feltételes szabadságra bocsátás legkorábbi vagy legkésőbbi időpontjának a módosítását. Mi szeretnénk felvetni azt az 1994-ben már előterjesztett, és korábbi törvényekhez is benyújtott javaslatunkat, hogy ez az időhatár ne a törvényben szereplő 30 éves időtartamig tartson, hanem ennél hosszabb, 40 éves időtartamig, amely szerintünk az ítélet kiszabásánál eléggé nyomatékosan jelenik meg - hogy a bíróság úgy ítéli meg adott esetben a konkrét bűncselekmény súlyát, hogy mintegy 40 éves időtartam előtt semmilyen körülmények között ne legyen feltételes szabadságra bocsátható a bűnelkövető.
Támogatjuk azt az elképzelést is, ami az ítélkezési gyakorlatot a büntetési minimumok felemelésével próbálja a szigorítás irányába mozdítani, hiszen több esetben az előterjesztés a jelenlegi egynapos minimumot egy évre emeli fel, tehát a büntetési tétel egy év és öt év közötti mezőben lesz kiszabható, ezzel mintegy indirekt módon ösztönzi a bíróságokat, hogy ne az egy év alatti mezőben szabjanak ki büntetést olyan bűncselekmények ügyében, amiket a törvényalkotó súlyos bűncselekménynek ítél.
Ugyanakkor hangsúlyoznom kell azt is, hogy az SZDSZ véleménye szerint a büntetési gyakorlatot úgy kell alakítani hosszú távon, hogy a bírói mérlegelési jog szélesedjék ki. Tehát a bíró számára kell lehetőséget teremteni arra, hogy minél szélesebb mezőben szabjon ki büntetéseket.
Ha szabad példával érzékeltetnem, nyilvánvaló, hogy más a megítélése egy olyan emberölésnek, amit, mondjuk, bérgyilkosság jelleggel követnek el akár több emberen, és egy olyan, erős felindulásból elkövetett emberölésnek, amikor, mondjuk, évek óta a családját terrorizáló személyt végső kétségbeesésében egy gyermek megölt - amiről nemrégiben volt a sajtóban is híradás, ahol egy rendkívüli családi konfliktusba a törvényalkotó nem tud betekinteni.
(11.30)
A bíró dolga, hogy lássa, a meglévő konfliktusok milyen feloldása, milyen kezelése történt, és hogy ezzel a cselekedettel milyen mértékű büntetés áll arányban. Ezért mi hosszú távon nem tartjuk kívánatosnak azt, hogy az Országgyűlés, a törvényhozás szűkítse az ítélkezési mezőt a bírók számára. Mi bízunk a magyar bíróságokban, hogy bölcsen tudnak dönteni.
A második problémakör a szervezett bűnözéssel szembeni fellépés hatékonyabbá tétele. A jelenlegi gyakorlatban - mint tudjuk -, az elmúlt években a szervezett bűnözés az egyik legsúlyosabb problémává vált. Nagyon sok lépés történt a szervezett bűnözéssel szembeni fellépés hatékonyabbá tételére, a rendőrségi törvény, a nemzetbiztonsági törvény adott ilyen eszközöket a hatóságok kezébe. A szervezett bűnözéssel szemben ma mégis vannak olyan tényezők, amelyek akadályozzák a hatóságok sikeres munkáját.
A szervezett bűnbandák tagjai erősen konspirált tevékenységet végeznek, és a bűnbanda egyes tagjainak a lebukása, azok elfogása nem eredményezi a bűnbanda egészének a felszámolását, hiszen az a gyakorlat alakult ki, hogy a lebukott hozzátartozóiról a banda többi tagja gondot visel, aki így nem válik érdekeltté abban, hogy együttműködjön a hatóságokkal, Abban az esetben viszont, ha együttműködik, hozzátartozóinak az élete és testi épsége is veszélybe kerülhet.
Ezért a büntetőjog területén is meg kell keresni azt az eszközt, amivel a bűnbandákkal, a szervezett bűnelkövetői csoportokkal szemben fel lehet lépni. Ez az előterjesztés szerintünk jó eszközt ad a hatóságok kezébe. Önmagában az is büntetendővé válik, ha bizonyos bűncselekmények elkövetésére szerveződő társaságban valaki a szervezet tagjává válik; nem kell külön bebizonyítani azt, hogy ő maga is aktív részese egy meghatározott bűncselekménynek, elég, ha a szervezeti tagságát bizonyítják. Ez az eszköz csak olyan értelemben helyeselhető, hogy tekintettel kell lennünk arra a rendkívüli veszélyre, amit a szervezett bűnbandák ma is és a jövőben is a társadalomra jelenthetnek. Ezt a veszélyt szerintünk csak ilyen eszközökkel lehet elhárítani vagy minimalizálni, ezért támogatjuk ennek a javaslatnak a bevezetését.
Végezetül a harmadik kör az új bűncselekménytípusok megjelenése és az ezekkel szembeni igazságszolgáltatási fellépés. Legyen szabad azt a személyes véleményemet erről a helyről megkockáztatnom, hogy az elmúlt évek egyik legvisszataszítóbb jelensége a magyar rendszerváltásban is a szexuális bűncselekmények új formáinak a megjelenése, ezen belül talán az egyik legundorítóbb jelenség a gyermekek igénybevétele ilyen típusú cselekedeteknél, illetőleg a gyermekek sérelmére elkövetett ilyen cselekmények. Magyarországon is jól ismert, hogy ez nemcsak hazai jelenség; Belgiumban, Franciaországban történtek ilyen, rendkívül nagy társadalmi felháborodást kiváltó cselekmények.
Ebben a tekintetben még az sem megnyugtató, hogy ez év első három hónapjában a házasság, a nemi erkölcs elleni bűncselekmények körében némi visszaesés volt tapasztalható, ezeknek a bűncselekményeknek a száma csökkent az első negyedévben. Így az SZDSZ támogatja azt, hogy önálló tényállásokkal és nagyon szigorú, adott esetben 12 éves büntetéssel is büntetni rendeli azt a személyt, aki gyermekeket von be szexuális bűncselekmények elkövetésébe. A kiskorúak bevonása a pornográfiába is rendkívül súlyosan büntetendő bűncselekmény lesz. Azt hiszem, ez egy jó lépés, támogatandó lépés, ami a társadalom támogatását is élvezi. Az SZDSZ ebben a körben is javasolja és támogatja az indítványok, illetve az eredeti előterjesztés elfogadását.
Utolsó szóként, tisztelt Ház, azt szeretném mondani, hogy összességében az SZDSZ által támogatott irányban történik a módosítás, de mi is nyújtunk be módosító javaslatokat, és készek vagyunk megvitatni a többi frakció módosító javaslatait is.
Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypárti oldalon.)

 

 

Arcanum Zeitungen
Arcanum Zeitungen

Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

Über uns Kontakt Press room

Languages







Arcanum Zeitungen

Arcanum Zeitungen
Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir