BOTOS KATALIN, DR. tárca nélküli miniszter:

Full text search

BOTOS KATALIN, DR. tárca nélküli miniszter:
BOTOS KATALIN, DR. tárca nélküli miniszter: Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! A befektetési alapokról szóló törvényjavaslat tervezetének parlamenti vitái visszaigazolták, hogy a hazai gazdaságnak, a tőkepiacnak szüksége van e törvény megalkotására. A gazdaság átalakításának, működtetésének és fejlesztésének tőkeigénye elengedhetetlenné teszi a magánmegtakarítások ösztönzését, az új, vonzó befektetési alternatívák felmutatását. A tőkepiac és a tőzsde pedig nem működhet megfelelően a körültekintő, stabil szabályozás keretein belül tevékenykedő intézményi befektetők nélkül.
A törvényjavaslat konstruktív légkörű vitái jól mutatták, hogy milyen nehéz megfelelni a jelenlegi átmeneti gazdaság által meghatározott követelményeknek. A befektetési alapok létrehozatalát, működését úgy kell jogi keretek közé foglalnunk, hogy közben tekintettel kell lennünk a még csak fejlődésének, kialakulásának különböző stádiumainál tartó tőkepiacunkra, értékpapír-piacunkra, a fejletlen telekommunikációs és informatikai infrastruktúrára, a csak most kiépülő, újra épülő gazdasági információs rendszerre.
Úgy kell tehát építenünk a jelenlegi, sokszor igen hiányos alapokra, hogy közben két-három évvel előre is tudjunk gondolkodni. Ez az oka annak, hogy – bár a törvényjavaslat rendelkezései a befektetési alapok működésének és szabályozásának elemzése alapján a nemzetközi gyakorlatban kialakult és általánosan elfogadott szabályozás irányába mutatnak – átmeneti rendelkezések beiktatásával kénytelenek voltunk, a jelenlegi realitásokat tudomásul véve, a biztonsági szabályozást némileg módosítani. (Zaj.)
Tisztelt Képviselőtársaim! (Az elnök csenget.) Hiába építenénk olyan gyönyörű épületeket, amelyeknek nem akadna lakója – hát, éppen így nincs értelme az elméletileg optimális, ám a gyakorlatban alkalmazhatatlan törvényi szabályozásnak sem. A különböző országok tőkepiaci intézményrendszerét ismerő szakértők körében élénk vitát váltott ki – és ezek a viták a bizottsági üléseken is megjelentek –, hogy hazai pénzügyi rendszerünk univerzális vagy specializált pénzintézeti modellt kövessen-e. Ez a befektetési alapok szabályozásával kapcsolatban annak a kérdésnek az eldöntését igényelte, hogy a pénzintézetek, illetve a bróker cégek foglalkozhassanak-e saját nevükben befektetési alap kezeléssel, vagy pedig e tevékenységet csak kizárólag a befektetési alap kezelési tevékenységet végző menedzser cégek végezhessék.
A törvényjavaslat ez utóbbi megoldás mellett voksol, tekintettel a hazai értékpapírpiac, illetve tőkepiac jelenlegi fejlettségi – inkább fejletlenségi – szintjére és az ebből adódó problémákra.
A javasolt megoldás tehát, hogy szoros egzisztenciális függésen keresztül közvetett biztosítékot jelentsen a befektetők számára, mármint azáltal, hogy a befektetési alapkezelő valóban a befektetők érdekeit szem előtt tartva, a legjobb tudása szerint végezze tevékenységét, függ attól, hogy mit produkál. Ugyanakkor e megoldás jelentősen korlátozza a bennfentes kereskedelem lehetőségét is, illetve azt, hogy a pénzintézetek, most nagyon szépen mondom: a portfoliókban lévő alacsony jövedelmezőségű értékpapírokat vagy ingatlanokat a befektetési alapokba áttehessék.
A bizottsági üléseken ugyancsak sokszínű vita bontakozott ki az ingatlanalapok szabályozásával kapcsolatban is. A módosító indítványok egy része az ingatlanalapok kockázati korlátainak az oldására irányult, míg más javaslatok éppen az ingatlanalapok nyílt végű alapként történő létrehozatalának teljes megakadályozását célozták.
Tekintettel arra, hogy Magyarországon a megtakarításokkal rendelkezőknek évtizedek óta preferált területe az ingatlan-befektetés, amely azonban piaci körülmények között, más piaci területekhez hasonlóan, ugyancsak nem mentes a piacot zavaró, befolyásoló és bizony a kockázatot növelő külső és belső hatásoktól, a törvényjavaslat ésszerű, piackonform szabályokkal igyekszik az ingatlanpiac preferálását csökkenteni és a befektetéseket közvetetten az értékpapírpiac irányába terelni. Tudatában vagyunk annak, hogy a befektetési alapok mint újonnan megjelenő befektetési alternatívák vonzóvá válásához szükséges az intézményi befektetőkön keresztül történő hosszú távú tőkebefektetéseknek az adórendszer eszközeivel történő ösztönzése is. A jelenleg előkészítés alatt álló új adótörvények a tervezetek szerint éppen ezért a jelenleginél egyértelműbben és direktebb módon kedvezményezik majd, például az adóalapból történő levonás lehetővé tételével és nyilvánosan forgalomba hozott befektetési jegybe, ezen keresztül a befektetési alapba történő befektetést.
Bár teljesen érthető a türelmetlen várakozás, amely a befektetési alapok megjelenéséhez és működéséhez fűződik, de – sajnos – tudomásul kell vennünk, hogy a mai fejlett ipari országok piacgazdaságainak is jó néhány évtizedre volt szükségük ahhoz, hogy a befektetési alapok és egyéb intézményi befektetők a jelenlegi fejlettségüket elérjék.
Amit a törvényjavaslat elfogadásától várhatunk, az az, hogy impulzust adjon a befektetési alapok létrejöttéhez, és elfogadhatóan biztonságos, de rugalmas kereteket biztosítson a működésükhöz.
A befektetési alapokról szóló törvényjavaslat szervesen illeszkedik a pénz- és tőkepiac intézményi szabályozási struktúrájának fejlesztését célzó őszi törvényhozási sorozatba, amelyet a Nemzeti Bankról szóló törvény elfogadásával kezdtünk, és a most szavazás alatt álló törvényjavaslaton keresztül, a rövidesen szintén ilyen sorsra jutó pénzintézeti törvényjavaslat szavazásán keresztül fog folytatódni.
E törvények hatályba lépésével remélhetőleg jelentős lépést teszünk a piacgazdaság követelményének megfelelő modern, transzparens gazdasági, jogi szabályozás irányába.
Ezúton köszönöm meg minden képviselőtársamnak a konstruktív hozzáállását és azokat az elismerő szavakat is, amelyeket a törvényalkotóknak elmondtak.
A befektetési alap mint tőkepiaci intézmény, csupán eszköz a befektetések ösztönzéséhez, illetve a tőke bevonásához a gazdaság vérkeringésébe. Ahhoz azonban, hogy ezt a sok országban kipróbált és jól bevált eszközt nálunk is hatékonyan és jól tudjuk működtetni, további átgondolt, összehangolt lépésekre van szükség, például a gazdasági információs rendszer területén, de mindenekelőtt időre, megtakarításokra és bizalomra van szükség. E gondolatok jegyében ajánlom önöknek elfogadásra a befektetési alapokról szóló törvényjavaslatot. (Taps.)
Határozathozatal

 

 

Arcanum Zeitungen
Arcanum Zeitungen

Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

Über uns Kontakt Press room

Languages







Arcanum Zeitungen

Arcanum Zeitungen
Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir