Szabó Dezső: A magyar tanárság pszichéjéhez

Full text search

Szabó Dezső: A magyar tanárság pszichéjéhez
Szeretném, hogy a szavaim lábujjhegyen, szelíd hízelgéssel kopogtassanak be az olvasóba. Hogy higgye el, hogy nem harag, nem személyes motívumok mondatják velem a következőket. Egy olyan fájás lesz bennem szavakká, mely talán az egész fiatal tanárgenerációnak sajgott.
És nem egy nem sikerült élet panasza. Alólírott azok közé a kivételesek közé tartozik, kiknek az élet többet adott, mint amennyit várt. Élete nagy egészséges nevetés és annyira beleéli magát – akarata ellen – minden életbe, hogy semmi sem lehet a haragvásig idegen előtte. Neveltetése is szerencsésebb volt valamivel. Az itt felpanaszolt hiányokat sokban pótolta az Eötvös-kollégium könyvtárának szerető irányítása.
Nem is új dolgok mondására ágaskodik. Legfeljebb az őszinteség intenzitása lesz szokatlan. Mert a társadalmi változások sokszori és erős impressziókat kívánnak.
A tanárok energikus mozgalma egy lappangó igazságot rikított barát és ellenség szemébe: A tanárnak csak félmunkája az iskolai jövő-képzés. Másik fő feladata: belemenni az életbe, hatni kartársaira, tényező lenni a magyar közélet kialakulásában.*
Speciálisan tudományos működést természetesen csak egy igen kis percenttől lehet várni.
A tanárnak ez a munkássága a statisztika rubrikái szerint igen nagy. A valóságban: illuzórikus, majdnem semmi.
A szabad líceumok, népies előadások programjaiban ilyenek szerepelnek: A. tanár: Vörösmarty tájképei. B. tanár: A magyar nyelv rokonai. C. tanár: A kuruc költészet esztétikai méltatása. D. tanár: A macska a középkor költészetében etc. etc.*
Magam is tudok igen szép kivételeket. És – mindjárt látni fogjuk – ez az állapot első sorban nem a tanárság hibája.
Mit jelent ez? Azt, hogy 50 vagy 100 vagy több polgár kellemetlen ülésben szundikált át egy órát, hogy X. tanár a működése rovatába beírhatja kultúrmunkáját és – hogy Magyarország roppant kultúrország a rubrikák kirakatában.
Úgy gondoljuk, hogy a tanár közéleti működése három féle lehet:
1. Pozitív ismeretek terjesztése a reális tudományok köréből. Mégpedig vagy praktikus értékűek, vagy olyanok, melyek a világnézletet helyes objektív képekkel gazdagítják.
2. A humaniorák sciences de l'homme történelem, irodalom, esztétika, etnográfia etc. egyes részei csak mint szociológiai ábrák szerepelhetnek egyes szociális jelenségek megvilágítására. Ezek is lehetnek: praktikus értékűek: ránevelik a polgárt feladataira a demokratikus Magyarország kiépítésében. Másodszor: holt ideák eltakarításával, új ideák beidegzésével olyan szubjektív tényezőket adnak a világnézletnek, hogy képes legyen az egyén felszabadulni a múlt egyes haszontalanná vált kényszerképzetéből. Hogy egész életével kora gyermeke legyen s élvezni tudja a modern élet szépségeit.
3. Tényleges részvétel a közéletben, amennyiben az iskolai működésének nem árt (és a határ nagyon széles!). A magyar közélet legfőbb kultúrkívánalma: hogy Magyarország szűnjön meg jogász-pays de Cocagne lenni. Ne legyen a tanár meddő trappistája (az legalább sajtot készít) az életnek. Merüljön bele a közéletbe. Vegyen részt, amennyire csak lehet, a testületek, a városi és megyei élet munkájában. A magyar intelligencia egyik legértékesebb eleme legyen aktív tényezője a magyar közéletnek.

 

 

Arcanum Zeitungen
Arcanum Zeitungen

Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

Über uns Kontakt Press room

Languages







Arcanum Zeitungen

Arcanum Zeitungen
Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir