kiskunsági pásztorkodás

Full text search

kiskunsági pásztorkodás: a Duna–Tisza közén a kunok 13. sz.-ban történt megtelepítése óta nagyarányú extenzív legeltető állattartás alakult ki. A kunok a 14. sz.-ban a nagy határú falvakban állandóan letelepedtek ugyan, de a 15. sz.-ban bekövetkezett pusztásodás, majd a 16–17. sz.-ban a török hódoltság, a 17. sz. végén pedig a felszabadító háborúk következtében a tájon csupán néhány nagyobb lakott hely maradt. Ezek lakói, főleg a jómódú tőkegazdák az elpusztult falvak határait bérbe vették, és azokon kialakították a pusztai állattartás és pásztorkodás rendszerét, amely némileg változott formában a 19. sz. első feléig megmaradt. A legjelentékenyebb állattartó helyek a 16–17. sz.-ban Háromváros (Cegléd, Kecskemét, Nagykőrös) és Szeged voltak. A 18. sz. óta az újból benépesülő kiskun mezővárosok (Kiskunhalas, Kiskunfélegyháza, Kunszentmiklós és Szabadszállás) saját és bérelt pusztáin is folyt pásztorkodás. A 19. sz. 50-es éveiben a puszták nagy részét kiosztották, a legelők helyén szántóföldi, helyenként intenzív kert- és szőlőművelés alakult ki. Az egykori pusztai állattartás maradványai a legújabb időkig a nagybirtokok legelőin, Kecskemét bugaci pusztáján és néhány kiskun város közlegelőin maradtak meg. – Az állattartás hangsúlya a 16–17. sz.-ban a szarvasmarha-tenyésztésen volt, ez a 18–19. sz.-ban a szarvasmarhatartó tőzsérekkel és tőkegazdákkal való állandó villongás között a birkatartásra helyeződött át. A kiskunsági pásztorkodás legelő- és pásztorszervezete a 16–18. sz.-ban számos vonatkozásban azonosságot mutat a Tiszántúl állattartásával. A pusztai állattartásban a nyári legelő, a nyaraló területileg elkülönült az egyes tőkegazdák által bérbe vett vagy birtokolt telelőtől, ahol a mezei kertekben a téli takarmányul használt szénát tárolták, és az állatok s pásztorok számára emelt épületek állottak. Az állatteleltető kertek a 18. sz. második felétől kezdve fokozatosan földművelő kertésztanyákká lettek, ahol az ideiglenesen kintlakó kertész (majoros, tanyás) télen az állatgondozást, nyáron a mezőgazdasági munkákat látta el. Az ideiglenesen lakott tanyák a tiszántúliaktól eltérően már a 18. sz. végén földműves, a 19. sz. közepétől kezdve pedig a birtokos által állandóan lakott farmtanyává alakultak át, és ezáltal a pusztai állattartást a ház körüli kezes tartás váltotta fel. – A megmaradt pusztai legelőkön a 18. sz.-ban már az egykori legelő- és pásztorszervezetnek csupán reliktumai éltek, legjellegzetesebb vonása volt a gyakori nyári állásváltás, ehhez igazodóan csupán e tájon ismerték a helyváltoztatáshoz nagyon alkalmas pásztorépítményt, a cserényt. – Irod. Madarassy László: Nomád pásztorkodás a kecskeméti pusztaságon (Bp., 1912); Papp László: A kecskeméti tanyatelepülés kialakulása (Bp., 1936); Tálasi István: A Kiskunság népi állattartása (Bp., 1936); Majláth Jolán: Egy alföldi cívis város kialakulása (Bp., 1943); Nagy Czirok László: Pásztorélet a Kiskunságon (Bp., 1959).
Balogh István

 

 

Arcanum Zeitungen
Arcanum Zeitungen

Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

Über uns Kontakt Press room

Languages







Arcanum Zeitungen

Arcanum Zeitungen
Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir