4. Börtönügy

Full text search

4. Börtönügy
A ’43-as büntetőjogi javaslatok csomagjából a börtönügyi plánum csakúgy félretétetett, mint a többi. S bár annak idején a törvényalkotás csatornáiban a legtovább jutott, s csupán a királyi resolutión elbukott törvényjavaslat volt a börtönügyi, mégis ebből a jogszabályból került át a legkevesebb a ’48-as minisztérium intézkedései közé. Kétségkívül a börtönügy, legyen bármennyire lényeges szakmai kérdés, a forradalmi átalakulás hullámában mellékessé vált. Azon intézkedések, melyek végül is a 180büntetésvégrehajtás terrénumában megszülettek, valójában az igazságügyi minisztériumnak a rabokkal kapcsolatos feladatkörével voltak összefüggésben.473 Az igazságügyi miniszterhez nap mint nap érkeztek kérvények, panaszok a raboktól,474 beadványok ügyvédektől, felterjesztések vármegyei hatóságoktól, városoktól. A korábban a helytartótanácsnak megküldött rabtabellák 1848-ban már az igazságügyi minisztériumba érkeztek be, melyek alapján pontos képet lehetett kialakítani a rabok számáról, a büntetésvégrehajtás számadatairól, a szabadságvesztések szokásos időtartamáról, az előzetes letartóztatás és a megítélt rabok büntetésvégrehajtásának arányáról.475 A hatóságok rendszeresen tájékoztatták a minisztériumot problémáikról, segítséget kértek rabszállítás476, rabtartás477 dolgában, beszámoltak az ügyészi vizsgálatokról,478 a rabok fenyítéséről, a testi büntetések alakulásáról,479 rabszökésekről480 és a jótállás melletti kibocsátásokról.481 A miniszter rendszeres levélváltásban állott a hatóságokkal és a király személye körüli miniszterrel, valamint a hadügyminiszterrel a státusfoglyok ügyében.482 Az igazságügyi minisztérium levéltárának ismeretében kétely nélkül állítható, hogy Deák Ferenc hiteles információkkal rendelkezett a magyar tömlöcügy pillanatnyi állásáról. Levelezése igazolja, hogy a hatóságok nehézségeit is meglehetősen jól ismerte. Bihar megye képviselő bizottmánya “azon oknál fogva, minthogy az eddig vérhatósággal bíró uradalmaknak fogházaiban létező elítéltek és vádlottak, az 1848:IX. és XI. törvénycikkek értelmében a megyei börtönökbe áthelyezendők, azonban a megyének sem elegendő börtönei, melyek a megsokasulandó rabokat befogadnák, sem oly nagyszámú őrei, kik a felügyelést többfelé kellőleg teljesíthetnék nincsenek”, a minisztérium intézkedését kérte az áldatlan állapotok felszámolása érdekében. Jellemző az az irány, amerre a megoldást a megyében keresték: a minisztériumot arra kérték, hogy a nagyváradi helyőrségi parancsnokságnál járjon el, Bihar vármegye “az ottani várerősségben találandó összes szobáknak fogházakul átadását, és katonai őrök kiállítását eszközöltetni kéri”. Vagyis nem a ’43-as javaslat szellemében, a modern börtön irányában kereste a kitörést, hanem a szokásos módon, a totális intézmények azonosságait értékelve, katonai erősségbe, 181katonai felügyelet alatt kívánta elhelyezni rabjait.483 Ez a törekvés korábban is konzerválta a magyar börtönállapotokat, most sem a továbblépést szolgálta. Látni kell viszont, hogy az úriszékek megszüntetéséből eredő feladatok hatalmas terhet jelentettek a vármegyék büntetés-végrehajtási intézetei és hatóságai számára, s a kitörést biztosító anyagi feltételek sem álltak ekkor még rendelkezésre; a függetlenségi harc kirobbanása pedig eleve esélytelenné is tett minden idevágó törekvést.
Vö. Büntetésvégrehajtás, testi büntetések, rabok elhelyezése: MOL H 67. Az 1848/49. évi minisztérium levéltára. Igazságügyi Minisztérium. Álladalmi titkári osztály. Iratok/1848; Halálos ítéletek, kivégzések, rabok ügyei, státusfoglyok ügyei., MOL H 69. Büntető-törvénykezési osztály.
MOL H 69. 1. kútfő 2-5., 7-8., 16., 19., 24., 26., 30., 40-41., 48., 49., stb. tételek.
Vö. MOL H 69. 1. kútfő 9-15., 22-23., 29., 31., 50., 86., 91., 94., 99., 102-103., 135., 185., 208., 209., 210-225., 227., 250-257., 259-273., 281-289., stb. tételek.
MOL H 69. 1. kútfő 28. tétel.
MOL H 69. 1. kútfő 33., 137. tétel.
MOL H 69. 1. kútfő 32., 37., 38. tételek.
MOL H 69. 1. kútfő 119., 135., 138., 352., 645-467., 712. tételek.
MOL H 69. 1. kútfő 194. tétel.
MOL H 69. 1. kútfő 35., 122., 536. tételek.
MOL H 69. 1. kútfő 69., 73., 75., 83., 94., 248., 412. tételek.
MOL H 67. Álladalmi titkári osztály 1. kútfő 831/1848. sz.
Deák Ferenc legtöbbet emlegetett intézkedése, a Pest város közönsége számára kiadott rendelete is egy beadványnak köszönheti megszületését. Kosovics Hermán folyamodványában “nyomós panaszok tétetvén Pest városa rabjai és börtönei állapotát” illetően. Ezért a város börtöneinek negvizsgálására az igazságügyi miniszter 1848. május 15-én kiküldte Bónis Sámuel osztályigazgatót, és “a tapasztalandókról teendő jelentésének” benyújtására szólította föl.484 A Pest város tömlöceiről szóló jelentés485 alapján azután rendeletet intézett a városhoz a tömlöcállapotok javításáról.486 Bónis Sámuel jelentése iszonyatos képet festett a városi tömlöcökről. Bölöni Farkas Sándor 1834-es leírása óta, mely útjára bocsátotta a magyar fogházjavító mozgalmat,487 mi sem változott. ... az épület alatt levő börtönöket, melyekben részint vizsgálat alatt levő vádlottak, részint kóbor legények, s koldulásért béfogottak vagynak bézárva, megvizsgálván, azokat oly sötéteknek, nedveseknek, és amennyiben előttek egy földalatti, csak csekély szelelő ablakokkal ellátott sikátor vezet, nehezen szellőztethetőknek, s ezeknél fogva egészségteleneknek találtam”. De nemcsak a tömlöcök egészségtelen voltát kifogásolta az osztályigazgató. Szóvá tette, hogy egyes zárkákban 12-13 rabot is együvé zártak, hogy a közös elzárásnál semmi tekintettel nincsenek a súlyos bűnelkövetők és a vétségért letartóztatottak, esetleg a kihágásért bekísértek elkülönítésére. ezen földalatti tömlöcökben még csak fa nyoszolyák sem lévén, a meg nem ítélteknek e tekintetben rosszabb sorsa van, mint annak, kire már a bűntett bébizonyosodván, ítélet következtében lakol.” Végső sommáza-tában Bónis Sámuel “addig is, míg a tömlöcök országszerte jobb karban hozatnak, ideiglenesen rendelkezni múlhatatlanul szükségesnek” ítéli az ügy jelenlegi állása szerint.
MOL H 69. 1. kútfő 731/1848. sz. 2. d. f. 1-5.
Jelentése a büntető törvénykezési osztály igazgatójának mint e végre kiküldöttnek a Pest Városi tömlöcök állapotáról. 1848. május 21. MOL H 69. 1. kútfő 1088/1848. sz. 1. d. f. 188-189.
Az Igazságügy Ministere Pest városa közönségének, 1848. május 25. MOL H 69. 1. kútfő 424/1848. 1. d. f. 186-187.
Bölöni Farkas Sándor: Utazás Észak-Amerikában. Pest, 1834. 62. p.
Mint tudjuk, Deák néhány napra rá kibocsátotta rendeletét Pest városához. A rendelet méltó emléke Deák Ferenc humanizmusának, büntetőjogi törekvéseinek. A reformkori nagy tervek maradványaként 1848-ra emlékké szelidülő büntetésvégre-hajtási eszmék e rendeletben ismét erőre kaptak. Fölbukkant ugyanaz az emberbaráti szellem, mely oly jellemző volt a ’43-as javaslat büntetési rendszerére és börtönügyi 182szabályozására. Deák szerint a börtönök ily állapotja, kivált az ország fővárosában, undorral s borzadállyal tölti el a jobb ember kebelét. Ezen állapotot továbbra is eltűrni súlyos, vétkes hanyagság volna, igazság, méltányosság és emberiesség ellen, gúny volna a civilizációnak.”
A fogházjavító mozgalom fő mondanivalóját egyetlen mondatba sűrítő sommázat bevezetésként szolgál a rendelet tartalmi kibontásához. Deák irányt mutat a fogházjavítás irányában, kijelöli a börtönrendszer megjobbításához vezető út cövekeit. Elutasítja a Bihar vármegye által javasolt megoldást: a börtön felváltását más totális intézménnyel (ami már csak azért is aktuálissá lett, mert a hadügyminisztérium elutasította az igazságügyér indítványát a katonai erősség igénybevételéről.)488 Deák nem a katonai erősség, zárda felé megy, hanem kőépület bérlése iránt tesz javaslatot, mely nyilván egy újszerűbb megoldást, humánusabb kezelést tett volna lehetővé. “Oda utasítom tehát a város közönségét, hogy addig is, míg a börtönök állapotja az egész országban célszerűen rendeztetik, gondoskodjék börtönei jelen állapotjának javításáról, s ha egyébként rögtön nem lehetne a dolgon segíteni, keressenek módot abban, hogy valamely köz- vagy magánépületet béreltessenek ki, melyet börtön építéséig, hasonló célra fordíthasson.”
1848. június 4. A hadügyminisztériumtól. MOL H 69. 1. kútfő 125. tétel.
A büntető eljárás reformja kapcsán oly sokat hangoztatott elkülönítés következetes véghezvitelét várja el a várostól. Mint rendelte: “Ügyeljenek különösen arra, hogy számos egyént a börtönbe össze ne zárjanak, mert az egészségnek és erkölcsnek egyaránt ártalmas. Ne felejtsék, hogy a vádlott ítélet előtt még bűnösnek sem mondathatik, s annak irányában igazságtalanságot követ el a közállam, ha személyének letartóztatásán kívül neki szenvedéseket is okoz, miket a letartóztatás biztonsága múlhatatlanul meg nem kíván. Ne felejtsék, hogy a bűnös ellen kimondott ítélet is fokozottan súlyos, ha a büntetésül kiszabott időt rossz és egészségtelen börtönökben kénytelen eltölteni, a bírónak kimondott ítéletét pedig magában a végrehajtásban meg is súlyosítani igazságtalanság, kegyetlenség.” A differenciált intézeti hálózat kialakításának előjele a kihágásokért letartóztatottak külön intézetbe történő elhelyezésének igénye. “A kisebb rendőri kihágásokért letartóztatott egyéneket csak néhány órára is oly börtönbe zárni, minő a Pest városi börtönök nagyobb része, gyakran súlyosabb büntetés, mint amit a legszigorúbb ítélet mellett is vonhatna maga után az elkövetett kihágás; gondoskodjék tehát a város ezek számára is célszerű elzárási helyekről.”
A modern büntetés-végrehajtás eszméjének felkarolása bizonyosodik be azon rendelkezésből, amelyik a rendi börtönök legfontosabb tételét támadja. Az új felfogás szerint a szabadságvesztés büntetésnek nem célja az elítélt testi sanyargatása. A büntetés lényege a szabadság megvonása, s nem a szenvedések okozása. Ebből fakad azután az a követelmény, hogy a rabok, letartóztatottak elhelyezése legyen emberi és egészséges, a hatóságok ügyeljenek az őrizetben tartottak jó egészségügyi állapotára, legyen rendszeres egészségügyi ellenőrzés. “Tétessék továbbá haladék nélkül rendelkezés, hogy a rabok időnként elegendő őrízet mellett tiszta és egészséges levegőre bocsáttassanak, és ha a város őreinek eddigi száma e célra nem elégséges, szaporíttassák azokat, s legyen szoros ügyelet arra 183is, hogy valamelyik orvos a város börtöneit naponkint meglátogassa, s a betegeket azonnal kórházba vitesse.”
A miniszter tisztában volt azzal a jelentős teherrel, ami egyfelől az úriszék (s azzal együtt az uradalmi tömlöcök) eltörlése, másfelől pedig a börtönrendszer megújításával kapcsolatos intézkedések hárítottak a városi és vármegyei hatóságokra. “Tudom, ezen ideiglenes javítások is nevelik a városnak amúgy is tetemes költségeit, de itt az igazság s emberiség rovására gazdálkodni akarni vétek volna.” Szándékában azonban ez sem ingathatja meg. Eltökélt határozottsággal zárja rendelkezéseit: “Elvárom mindenekre nézve a városnak serény és pontos intézkedéseit, s a teljesítettekről azonnal jelentést kívánok.” Deák börtönügyi rendelete az első hivatalos jogszabályi megnyilvánulása a polgári kormányzat börtönügyi elgondolásainak, s egyben bizonyítéka 1843 páratlan szellemiségének, a büntetőjogi elaborátum továbbélésének.

 

 

Arcanum Zeitungen
Arcanum Zeitungen

Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

Über uns Kontakt Press room

Languages







Arcanum Zeitungen

Arcanum Zeitungen
Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir