MOLNÁR LÁSZLÓ

Full text search

MOLNÁR LÁSZLÓ
MOLNÁR LÁSZLÓ (FKGP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Előttünk van egy negyvenhat paragrafusból álló törvényjavaslat a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló 1997. évi CIII. törvény módosításáról. A hivatkozott törvény 1998. január 1-jén lépett hatályba, és új alapokra helyezte a jövedéki termékek adóztatását, elősegítve az Európai Közösséggel e területen fennálló jogharmonizációs kötelezettségünk megteremtését, valamint annak a közös érdeknek az érvényesülését, amely a gazdasági életet a tisztességtelen szereplőktől akarja megszabadítani. A hivatkozott törvény megalkotását egy éve e falak között komoly vita előzte meg, és ennek hatására vált az egy jól funkcionáló EU-konform szabályozássá.
A bevezetőben említett pozitív megítélésnek ellentmondani látszik, hogy egy nyolc-kilenc hónapot megélt törvényt egy negyvenhat paragrafusból álló módosításnak kell követnie. Szeretném aláhúzni, hogy a Független Kisgazda-, Földmunkás- és Polgári Párt osztja az előterjesztő pénzügyminiszter úr véleményét, mely szerint: "Nagyobb konstrukcionális változások nem szükségesek. A kialakított rendszer jól funkcionál, kedvezően alakultak a jövedékiadó-bevételek, az év első felében a tervezettet meghaladó növekedés következett be." Meg vagyok győződve arról, hogy az úgynevezett ABC-termékek - gyűjtőnéven: alkohol, benzin, cigaretta - adóztatását és forgalmazását még hosszú ideig megkülönböztetett figyelemmel kell hogy kísérjük a törvényhozásban.
Tisztelt Képviselőtársaim! A most tárgyalt törvényjavaslat nem változtatja meg a törvény szellemét. A módosítás irányait három területre lehet meghatározni. Ezek a következők:
Az első a hatályos jogszabály pontosítása, kiegészítése. A bevezetés óta eltelt időszak tapasztalatainak figyelembevételével szükségessé vált a szabályozás pontosítása. Ez elsősorban a jogalkalmazót, vagyis a végrehajtót segíti, de egyben az ellenőrzés feltételeit is javítja. Akik képviselőtársaim közül figyelmesen áttanulmányozták a törvényjavaslatot, tapasztalhatták, hogy a módosító paragrafusok jelentős része egy-két szó vagy hivatkozás, esetleg mondat. Ilyenek például a 8., a 12. §-ok s a többi.
A gyakorlati végrehajtás során felszínre kerültek olyan momentumok, melyek a törvény kiegészítését igényelték. Például: az adóraktár fogalmát ki kell bővíteni, mert a törvény nem rendelkezett a csővezetékrendszerben lévő ásványolaj, valamint a kőszénkokszolás melléktermékeként megjelenő benzol és homológiai anyag tekintetében.
A módosítás második iránya az Európai Unió előírásainak megfelelő, illetve az azt közelítő adószintek kialakítása és a nemzetközi szerződésekbe foglalt kötelezettségek teljesítése. Példa erre a cigaretták adószintje: 17 százalékponttal alacsonyabb, mint az EU-előírás. Tehát közelíteni kell, vagy vámmentesen a vámkezelt termék adómentességét is biztosítani kell. Tájékoztatásképpen megemlítem önöknek, hogy jelenleg a cigaretta EU-adója 57 százalék, míg a mostani változtatással a magyarországi 41 százalékos lesz.
A harmadik irány a költségvetési bevételek reálértékének megőrzése, gyakorlatilag a jövedéki adók inflációval növelt emelése. Ezt tartalmazza a 17. §. Erről részletesen később szeretnék beszélni.
Tisztelt Képviselőtársaim! A hátralévő időben szeretném felhívni a figyelmüket a módosításban szereplő néhány fontos, de legalábbis általam annak ítélt javaslatra.
1. Szükséges volt a légi járművek üzemanyagának adómentességét pontosítani. E körbe a javaslat szerint beletartozik a nemzetközi és a kormányzati repülések bonyolításával kapcsolatban felhasznált üzemanyag is. A honvédség részére a katonai légi járművekhez beszerzett kerozint eddig két adómentes telephely között nem lehetett szállítani. A módosítás ezt most megengedi.
2. A törvény ma hatályos szövege szerint az adóraktári engedély megszűnik, ha az adóraktár természetes személy engedélyese meghal. A módosítás az adóraktári engedélyt átengedi az özvegyre vagy az örökösre akkor, ha az esemény bekövetkezését követő harminc napon belül bejelenti a vállalkozás folytatásának szándékát. A keretengedély ugyanilyen módon átszállhat az özvegyre vagy örökösre, ha az kéri. Szeretném hangsúlyozni, hogy ez milyen nagy segítséget jelent a kisvállalkozóknak.
3. A törvényjavaslat a jövedéki törvény 32. §-át ki kívánja egészíteni két bekezdéssel. A két bekezdés arról szól, hogy adótartozás esetén a behajtás érdekében az adóhatóság illetékes szervét keresi meg a vámhatóság. A végrehajtás alatt álló tartozást a vámhatóság megkeresésére az adóhatóság nyilvántartásba veszi. Ezt adók módjára behajtandó köztartozásnak tekinti, és a köztartozásokra vonatkozó szabályok szerint hajtja be. Annak ellenére, hogy a jövedéki törvénnyel kapcsolatos adókat a vámhatóság szedi be, a végrehajtási eljárás során a követelés, illetve az ingó és ingatlan vagyontárgyak végrehajtását célszerű volt az APEH-hez tenni, mert ők rendelkeznek olyan szakapparátussal, amely hatékonyan tudja ellátni ezt a feladatot.
4. Az adómentes felhasználó esetében a törvény szerint minden hónapban a készletet tételes felvétellel kellett megállapítani. Egyes technológiai folyamatoknál ez a gyakoriság csak többnapos leállással oldható meg. Ezért a törvény módosítása elengedhetetlen volt. A javaslat szerint a készleteket továbbra is tételes felvétellel kell megállapítani, de az adóraktárakra vonatkozó szabállyal azonosan csak negyedévente. Ha a vámhatóság gyakoribb ellenőrzést akar, erre megvan a lehetősége, így a jövedéki érdekek nem csorbulnak.
5. A nagytisztaságú alkoholok esetében maximum kétliteres kiszerelést enged meg a törvény. Az egészségügyi intézmények jogos észrevétele, hogy ez a kis kiszerelés megdrágítja a számukra nélkülözhetetlen termékeket. Ezért a módosítás figyelembe veszi az észrevételüket, és lehetőséget ad az egészségügyi intézményeknek, hogy a vámhatóság engedélyével nagyobb kiszerelésben is vásárolhassanak.
6. Néhány mondat az adójegyes dohánygyártmányokat értékesítő áfaalanyokról, magyarul trafikosokról, kisvállalkozókról. Az áfatörvény nem rendezte a cigarettát értékesítők esetében az áfatörvény 48. §-ának (4) bekezdése a) pontjában meghatározott adóalap témáját. Ez arra vonatkozik, hogy az áfaalany, a vállalkozó csak akkor igényelheti vissza a költségvetésből a bevételi áfát meghaladó előzetesen felszámított forgalmi adót, ha az év elejétől összesített bevétele elérte az alanyi adómentesség határát.
(20.30)
Ma ez 2 millió forint. Ha a cigarettaforgalom nem kerülne be ezen bevételi küszöb számításakor a 2 millió forintba, akkor az egyéb áruk áfáját sem igényelhetné vissza egy kisebb forgalmú trafik vagy olyan kisvállalkozás, ahol túlnyomórészt cigarettát árulnak. E méltánytalan helyzet kiküszöbölése érdekében a módosító javaslat 32. §-a ezt a problémát is rendezi.
Utolsónak hagytam a törvényjavaslat 17. §-ában foglalt adótételekkel kapcsolatos vélemény ismertetését. Feltételezem, hogy a törvényjavaslat vitájában ez váltja ki a legnagyobb érdeklődést. A megkülönböztetett érdeklődés nyilván annak köszönhető, hogy egyes ásványolajtermékek adójának mértéke eltér az infláció mértékétől. Senki nem örül annak, hogy a kormány a motorbenzin, a petróleum és a benzol esetében az átlagosan 11 százalékra tervezett inflációval szemben 13 százalékos emelést javasol. Megalapozottnak tartjuk az előterjesztő indoklását, hogy a tervezett bevétel változatlan forgalom mellett, az ólmozott és az ólmozatlan benzin részarányának változása miatt - amely elsősorban az ólmozott benzin 1999. április 1-jei megszűnése miatt változik - csak az átlagot meghaladó emeléssel érhető el.
A Független Kisgazdapárt üdvözli, hogy a mezőgazdasági termékek előállításához és a szarvasmarha-tenyésztéshez használt gázolaj jövedéki adójából a visszatérítés az átlagos inflációnak megfelelő, amely megegyezik az adóemelés mértékével. A fontos részleteket majd a költségvetés tárgyalásakor ismerjük meg, de bizonyosak vagyunk abban, hogy az 1999. évre prognosztizált 11 százalékos áremelkedés már számolt a motorbenzin 13 százalékos emelkedésének hatásával.
Tisztelt Ház! Az elmondottak alapján a Független Kisgazdapárt képviselőcsoportja a törvénymódosítást egészében és részleteiben is támogatja. Biztosak vagyunk abban, hogy a részletes vita még csiszolni fogja a javaslatot, és ha az elfogadás után nem is lesz egyszerűbb a törvény, de jól szolgálja majd a költségvetés és a tisztességes vállalkozók érdekeit.
Köszönöm a türelmüket. (Taps a kormányzó pártok padsoraiban.)

 

 

Noviny Arcanum
Noviny Arcanum

Podívejte se, co o tomto tématu napsaly noviny za posledních 250 let!

Zobrazit

Arcanum logo

Arcanum Adatbázis Kft. je předním poskytovatelem obsahu v Maďarsku, které zahájilo svou činnost 1. ledna 1989. Společnost se zabývá rozsáhlou digitalizací, správou databází a vydáváním kulturního obsahu.

O nás Kontakt Tisková místnost

Languages







Noviny Arcanum

Noviny Arcanum
Podívejte se, co o tomto tématu napsaly noviny za posledních 250 let!

Zobrazit