DR. KÖKÉNY MIHÁLY

Full text search

DR. KÖKÉNY MIHÁLY
DR. KÖKÉNY MIHÁLY népjóléti miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Kedves Képviselő Asszony! Öt kérdést tett fel interpellációjában: Megtörtént-e a felmérés a kötelező béremelés támasztotta igényről? Megtaláltuk-e a fedezetet a bérmegállapodás teljesítéséhez és a dologi kiadások emelkedéséhez? Mikor fizetjük ki a február 1-jétől érvényes béremelést? Találtunk-e fedezetet a kórházi konszolidációnak nevezett előleg visszafizetésére?
1. A közalkalmazotti törvény illetménytáblájának eléréséhez szükséges forrásigény felmérése megtörtént. Kértük az összes járó- és fekvő-szakellátási intézetet, tájékoztassanak a közalkalmazotti törvény szerinti kötelező béremelés fedezetigényéről. Az intézetek nagy része, körülbelül négyötöde válaszolt. E szerint 12 százalék az átlagos igény az alapilletmények növeléséhez, az összes vonzatok figyelembevételével. A felmérés kiterjedt a TÁKISZ-okra, ahol az intézetek többségének bérszámfejtését végzik, de ezt nem teljes körben a TÁKISZ-okban végzik. E szerint az ide tartozó intézetek több mint háromnegyedénél, pontosabban 77 százaléknál történt meg az átsorolás a múlt hét végéig. Néhány olyan intézetnél, ahol nem történt meg az átsorolás, megegyezés született a helyi szakszervezettel, hogy a béremelés kifizetése egy hónappal később történik meg, február 1-jére visszamenő hatállyal.
2. A kötelező béremelés fedezete - mint szóltam róla, átlagosan 12 százalék igény szerint - megvan az Egészségbiztosítási Alapban akkor is, ha a költségvetés készítése során feltételezett szerkezetátalakítás nem fejeződik be az új illetménytáblák hatálybalépéséig. Ugyanakkor a kormány-EDDSZ bérmegállapodás szerinti 17 százalék fedezethez elengedhetetlenül szükséges a megállapodásban is rögzített átalakítás véghezvitele. A számháború okairól többször beszéltünk egyébként itt a parlamentben is, születtek a szerkezetátalakítás során rossz kompromisszumok helyben. Természetesen itt kell említenem az év elején a közalkalmazottaknak kifizetett egyszeri, 10 ezer forintos juttatást is, amely a gyógyító kasszát terheli. Ugyanakkor szeretném felhívni a figyelmet arra - mint ahogy azt reggel is megtettem -, hogy a jogszabály lehetőséget ad a gyógyító kasszán belül az egyes kasszák közötti átcsoportosításra, amennyiben a végzett feladatok, megkötött szerződések szerinti finanszírozási aránytalanságok ezt indokolják.
3. Az Egészségbiztosítási Alap 1997. évi költségvetésének tervezése során 17 százalék árindex-növekedéssel számoltunk. Szeretném megemlíteni, hogy az egészségügyben az árszínvonal-emelkedés csökkenése megkezdődött, '95-ről '96-ra több mint 5 százalékkal csökkent. Ez a tendencia '97-ben is folytatódik. A dologi kiadások egyik jelentős tényezője a gyógyszerkiadás. Ezen a területen például a termelői árnövekedést közel 50 százalékban kompenzálja a vámpótlékcsökkenés és a fogyasztáscsökkenés. Az emelkedés forrása - már ami az Egészségbiztosítási Alap '97. évi költségvetését illeti - részben az előirányzatok növekedése, részben a szerkezet-átalakítás miatti báziscsökkenés. Az átalakítás tervezett mértékének teljesítése most, március első napjaiban még nehezen mérhető fel. Nem elégséges ugyanis az ágyszám, az intézményrészlegek átalakulásának a vizsgálata, hanem a kórházi állandó költségek csökkenésének mértékét kell teljes egészében feltárni és vizsgálni, mint ahogy ezt a képviselő asszony is nyilván jól tudja.
4. A február 1-jétől esedékes béremelés kifizetése az előírt határidőre nagyrészt megtörténik. A kórházak túlnyomó többsége megtette a szükséges intézkedéseket. Ahol ez elmaradt - ahogy erről szóltam -, helyi megállapodás alapján később és visszamenőleges hatállyal fizetnek.
5. A kórházi konszolidációnak nevezett részleges adósságrendezés keretében kifizetett összegről az Országgyűlés döntött, és törvény szabályozza az előlegek visszafizetésének rendjét. A kormány annyit tehet, hogy a finanszírozási rendszer korábbi anomáliái miatt bajba jutott intézetek helyzetén javít úgy, hogy megszünteti ezeket az anomáliákat. A finanszírozási szabályok úgy módosultak, hogy fölszámolódik az a korábbi igazságtalan és célszerűtlen gyakorlat, hogy azonos szakmai értékű szolgáltatásokat különböző díjon fizetnek meg. Ahol az eladósodásnak intézettől függő oka van, ott a helyi vezetés megerősítésével és a tulajdonosok segítségével lehet megoldást találni, az adósságrendezésre kapott finanszírozási előleg visszafizetési határidejének esetleges halasztásával a központi segítségnek egy lehetséges módja még szóba jöhet. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)

 

 

Noviny Arcanum
Noviny Arcanum

Podívejte se, co o tomto tématu napsaly noviny za posledních 250 let!

Zobrazit

Arcanum logo

Arcanum Adatbázis Kft. je předním poskytovatelem obsahu v Maďarsku, které zahájilo svou činnost 1. ledna 1989. Společnost se zabývá rozsáhlou digitalizací, správou databází a vydáváním kulturního obsahu.

O nás Kontakt Tisková místnost

Languages







Noviny Arcanum

Noviny Arcanum
Podívejte se, co o tomto tématu napsaly noviny za posledních 250 let!

Zobrazit