DR. KUTRUCZ KATALIN

Full text search

DR. KUTRUCZ KATALIN
DR. KUTRUCZ KATALIN (MDNP): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! A Dornbach képviselő úr által elmondottakra szeretnék reagálni, de nem két percben, miután erre jogom van, de nem túl hosszan.
Nekem az az érzésem, hogy az elmúlt idők tapasztalatai azt mutatják, hogy az előzetes normakontroll intézményére bizony szükség van. Tessenek csak arra gondolni, hogy az Alkotmánybíróság legutóbbi döntése a járulékfizetés kapcsán sokkal egyszerűbb lett volna, ha előzetes normakontroll van, és akkor nem állt volna elő ez az áldatlan, kaotikus helyzet, ami van.
Biztos, hogy nem szerencsés az, hogyha sokszor kérünk előzetes normakontrollt. De ez a fajta drasztikus megszüntetése, amit ez a javaslat tartalmaz, biztos, hogy nem jó. Ahhoz hozzájárultunk volna, és készek lettünk volna tárgyalni arról, hogy az Alkotmánybíróság döntése folytán előállott helyzetben hogyan tudjuk azt biztosítani, hogy ne válhassék az obstrukció eszközévé az előzetes normakontroll. Erre készséget mutattunk, de sajnos senki nem akart tárgyalni, egyik kormánypárt sem és a kormány sem az ellenzékkel. Tehát arra, úgy gondolom, az ellenzék minden pártja hajlandó lett volna, hogy beszéljük meg, hogyan írjuk le a Házszabályban ezt a lehetőséget, hogyan tegyünk bele garanciákat az Alkotmánybíróságról szóló törvénybe, akár határidő megszabásával, akár azzal, illetve a kettő egymás mellett, hogy bizonyos törvények esetében ezt a lehetőséget kizárjuk, tehát hogy ne lehessen feleslegesen megakadályozni a parlamentnek a törvényhozó munkáját. Ugyanakkor a kormány azt csinálta, ilyen példátlan gyorsasággal, azt hiszem, még soha nem járt el, ha jól emlékszem, talán kilenc nap alatt már jóvá is hagyta a kormány ezt a törvényjavaslatot.
A másik oldalával kapcsolatban azonban nem történt semmi! Mert az alkotmánybírósági döntésnek az a része, hogy a Házszabállyal is kell tenni valamit, bizony most is érvényes még ebben a konstrukcióban is, hiszen az Országgyűlés számára fennhagyta ez a javaslat az előzetes normakontroll lehetőségét, és hogyha a Házszabályban nincs szabály, akkor ha az Országgyűlés is meg az országgyűlési bizottság is meg 50 képviselő is kérhet normakontrollt, akkor akkor sincs, ha ebből a háromból csak egy kérhet normakontrollt, a másik kettő pedig nem.
Képviselő úr azt mondta, itt azt kell elsődlegesen megakadályozni, hogy az ellenzék korlátlan obstrukciót tudjon alkalmazni. Azért tessék visszaemlékezni rá, képviselő úr, hogy az ellenzék ezzel a lehetőséggel nem élt! A Szabad Demokraták Szövetsége élt kétszer ezzel a lehetőséggel még az előző ciklusban, ebben a ciklusban pedig egyszer egy bizottság élt ezzel a lehetőséggel - a bizottságnak kormánypárti többsége van, tehát az ellenzéket vádolni obstrukcióval itt elég nehézkes -, a második alkalommal az MSZP-s képviselők éltek ezzel a lehetőséggel. Tehát azt mondani, hogy az ellenzék akarja húzni az időt, nem igazán... - hogy mondjam... - nem igazán helyes. És talán egy olyan alkalom van, amikor ebben a ciklusban ellenzéki képviselők is - és talán nemcsak mind ellenzéki képviselők - kívánnak élni az előzetes normakontroll lehetőségével.
A köztársasági elnök eljárásával kapcsolatban pedig annyit, hogy azt, hogy ilyenkor mit kell tennie, és hogy az Alkotmánybíróságnak milyen eljárásban kell eljárnia, fölösleges ide beletenni, az benne van az alkotmányban.
Köszönöm. (Szórványos taps a jobb oldalon.)

 

 

Noviny Arcanum
Noviny Arcanum

Podívejte se, co o tomto tématu napsaly noviny za posledních 250 let!

Zobrazit

Arcanum logo

Arcanum Adatbázis Kft. je předním poskytovatelem obsahu v Maďarsku, které zahájilo svou činnost 1. ledna 1989. Společnost se zabývá rozsáhlou digitalizací, správou databází a vydáváním kulturního obsahu.

O nás Kontakt Tisková místnost

Languages







Noviny Arcanum

Noviny Arcanum
Podívejte se, co o tomto tématu napsaly noviny za posledních 250 let!

Zobrazit