DR. HARANGOZÓ TAMÁS ATTILA,
DR. HARANGOZÓ TAMÁS ATTILA, a Törvényalkotási bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Sokat elmond önökről és erről a törvényről, hogy az évi százmilliárdos nagyságrendű pénzek eltüntetésének szándékával benyújtott törvényjavaslatról a kormány maga mintegy két perc negyvenvalahány másodpercet kívánt az expozéjában elmondani magyarázkodásként. Nyilván a vállalhatatlant igen nehéz megmagyarázni.
Beszéljünk gyorsan a benyújtás körülményeiről: ezt a törvényt a tegnapi napon nyújtotta be az Országgyűlésnek Varga Mihály miniszter és az ő minisztériuma, és a tegnapi napon a Házbizottságon szembesültünk vele, hogy ezt kivételes eljárásban egy nap alatt megtárgyalni, majd másnap megszavazni kívánja az Országgyűlés.
A törvényjavaslat az egyes törvényeknek a közpénzek szabályozásával összefüggő módosításáról fedőnéven lett benyújtva. A szabályozás döntő többsége európai uniós, illetve egyéb más kötelezettségekből adódó közúti árufuvarozással kapcsolatos szabályokat tartalmaz - az általános indoklása is csak erre tér ki -, miközben kiderült, hogy maga a törvényjavaslat érdemi része arról szól, hogy önök egy újabb pénzszivattyút kívánnak beindítani, jelesül a szerencsejáték és a sportági szakszövetségek között az egyik oldalon, a másik oldalon ebben a szabályzásban jelent meg az is, hogy önök - és ez volt az eredeti szöveg - teljesen ki kívánták venni ezeket a sportági szakszövetségeket azon törvény hatálya alól, amely lehetővé teszi, hogy ezen szövetségek gazdálkodását, működését közérdekű adatként mindenki megismerhesse.
Tisztelt Képviselőtársaim! A TAB elé több módosító javaslat jött be. Először beszélnék a saját javaslatunkról. Nyilván nem is tudtunk mást tenni, miután mindössze három óra állt a képviselők rendelkezésére, hogy módosítót nyújtsanak be, hogy eltöröljünk minden olyan disznóságot, amit ebbe a törvénybe beletettek; jelesül a szerencsejáték adóalapjának módosítását, tehát hogy leírhatják a cégek az adójukból mindazt a pénzt, amit a sport-szakszövetségeknek fizetnek a vagyoni értékű jogok érdekében, illetve azt, hogy ezek az információk a jövőben ne kerülhessenek nyilvánosságra.
Van még egy másik része a törvénynek, ami, azt gondolom, hogy mindenképpen szót érdemel. Önök ebbe a törvénybe salátajelleggel azt is betették, hogy a következő időszakban a NAV a vállalkozóknak nem csak a számlájára tehet inkasszót mulasztási bírság esetén - szeretném megjegyezni, hogy a mulasztási bírság lehet egy egyszerű adatközlés elmulasztása. Nem muszáj ehhez adót csalni vagy adót be nem fizetni, egy egyszerű adatközlés elmulasztása miatt önök a jövőben lehetővé teszik a NAV-nak - akikben nyilván az egész nemzet egyöntetűen egyébként is megbízik -, hogy a magyar kis- és középvállalkozóktól, még egyszer mondom, nemcsak a számlájukról inkasszálhatják a pénzt, hanem odamehetnek a helyszínre, és elvehetik tőlük az árukészletüket, lefoglalhatják a termelési eszközeiket, lefoglalhatják a kamiont, az árut, a teherautót vagy éppen azokat a gépeket, amikkel valamilyen terméket állítanak elő.
És a legnagyobb disznóság ebben az, tisztelt képviselőtársaim, hogy benne van a törvényszövegben, hogy mindezt a fellebbezésre tekintet nélkül. Tehát kimegy a NAV, elvisz mindent, a szerencsétlen vállalkozó megfellebbezi, mondjuk, másfél-két év múlva a bíróság kimondja, hogy neki van igaza, addigra az ő cége, a családja, a munkavállalói utcára kerülnek, tönkremennek. Fantasztikus javaslat, gratulálunk hozzá, hogy ezt most itt egy nap alatt, hirtelen karácsony előtt be kellett hozniuk!
De tisztelt képviselőtársaink itt nem álltak meg, mert a tegnapi napon Bánki Erik még úgy gondolta, hogy ennek a törvényjavaslatnak a mentén hirtelen bead egy módosítási javaslatot, ahol mintegy 14 darab fővárosi ingatlant szeretett volna ingyenes használatba adni különböző sportegyesületeknek. Tette ezt egyébként Fideszhez méltó módon úgy, hogy a törvényjavaslatba csak az ingatlanok helyrajzi számát írta bele, tehát a bizottság és a képviselők abban a helyzetben sem voltak, hogy egyáltalán meg tudják ítélni, hogy milyen ingatlanokat kíván átadni. Miután az MSZP képviselői felhívták a figyelmet, hogy ebben az alap-törvényjavaslatban meg sem volt nyitva ez a rész, tehát teljesen törvénytelenül és házszabályellenesen lett benyújtva ez a javaslat, ezért egyébként a bizottság többsége ezt belátta, és nem szavazta meg ezt a javaslatot.
De tisztelt képviselőtársaim, önök behoztak egy végleges szöveget, amire méltán büszkék, elhangzott a bizottsági ülésen a TAB elnökének is az elmondásából, hogy gyorsan napközben egyeztettek a Nemzeti Adatvédelmi Hatóság elnökével, aki világosan elmondta, hogy ez a törvényjavaslat úgy, ahogy van, csak alaptörvényellenes, csak nemzetközi szerződésekbe ütközik, és csak az Európai Unió jogával megy szembe. Külön gratulálunk Varga Mihály nemzetgazdasági miniszternek, hogy egy ilyen javaslatot a nevére vesz, és külön gratulálunk a Nemzetgazdasági Minisztériumnak, hogy egy ilyen javaslatot terjeszt be a parlament elé. A végleges szöveg, amit önök elfogadtak, semmivel nem jobb, tévedés ne essék, mint amit eredetileg benyújtottak. Hiszen az arról szól, hogy a nem állami és nem önkormányzati támogatásokat továbbra is csak összesített adattar-talom-szolgáltatással kötelesek ezek a sportegyesületek nyilvánosságra hozni. Hogy mik ezek az összegek, tisztelt képviselőtársaim? Hát például pont az a szerencsejátékos támogatás, ami évi - jelenleg az önök törvénye szerint, a költségvetési törvény szerint - akár 37,9 milliárd forint is lehet. De ilyen a több mint 50 milliárd forintos taotámogatás, és ilyen, az egyébként a mai napig senki által pontosan meg nem határozható állami cégek sporttámogatása, ami szintén nyilvánvalóan több tízmilliárd forint, amikről a jövőben nem fogják tájékoztatni ezek a sportszervezetek részleteiben a nyilvánosságot, hogy mire és hogyan használták fel.
Az az érvelésük álságos és nevetséges, hogy adminisztratív tehercsökkentés kell ezeknek a szervezeteknek. Tisztelt Képviselőtársaim! Ha az MLSZ több tízmilliárd forintot kap, akkor jusson már arra ennyi erőforrás, hogy ennek a felhasználásáról a honlapján képes és alkalmas pontosan beszámolni, hogy mire és hogyan költötte! Ilyennel még csak ne is vicceljünk, hogy emiatt van szükség a törvényjavaslatra!
Mindezzel együtt szeretnénk nagyon nyomatékosan felhívni a figyelmet, és ez volt az ellenzéki képviselők kérése is, hogy ezt a törvényjavaslatot úgy, ahogy van, vonják vissza. Higgyék el, ha ez hatályba lép, és elkezd működni, óriási botrányok fognak újra következni. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps az MSZP soraiból.)