DR. FÓNAGY JÁNOS

Full text search

DR. FÓNAGY JÁNOS
DR. FÓNAGY JÁNOS (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Miniszter Úr! Tisztelt Ház! A magyar vasút gazdálkodási, szervezeti, technikai modernizálása, fejlesztése kormányzati ciklusokon átnyúló feladat. '98-2002 között a polgári kormány jelentős forrásokat biztosított a magyar vasútnak. Ennek eredményeként új pályaszakaszok épültek, újultak meg, és több évtized után 14 Siemens villanymozdonnyal lett korszerűbb a vasút mozdonyparkja. A szovjet államadósság keretéből fegyver helyett az elővárosi forgalmat javító motorkocsikat szereztünk be, és 2001, illetve 2002 végére eleget tettünk az EU-csatlakozáshoz megkívánt szervezeti feltételeknek, létrehoztuk a független pályavasúti szervezetet. Az államháztartás konszolidált funkcionális mérlegéből kitűnően csak 2002-ben több mint 200 milliárd forintot fordítottunk vasútra, többek között azzal, hogy a kormány átvállalta a korábbi egy évtizedben felhalmozódott fejlesztési hitelek törlesztését, biztosítva ezzel a következő évek fejlesztési lehetőségeit.
A MÁV kormányváltás után kinevezett új vezetősége folytatta a szakmai munkát, és 2003 nyarára összeállította a magyar vasúti közlekedés EU-konform rendszerének kialakításáról, a MÁV gazdálkodási reformjáról szóló dolgozatát. Az anyag - bár vannak elfogadhatatlan elemei - alkalmas a műszaki fejlesztés fő irányainak erősítésére, az ezredfordulón megindult változások továbbvitelére.
Azt vártuk, hogy a kormány korábban tett számos ígéretét megtartva, támogatni fogja a magyar vasút fejlődését, modernizálását. Reményeink, mint annyi más esetben, itt sem váltak valóra. A szükséges évi minimális 40-50 milliárd forint fejlesztés helyett a kormány négy évre összesen 60 milliárdot ajánlott meg, évente átlagosan tehát 20 milliárd forintból kívánja megoldani azt a feladatot, amelyre a szakma megalapozottan a két-háromszorosát igényli. A nagy arccal bejelentett, az elmúlt éveknél lényegesen kevesebb költségvetési hozzájárulást a korábban is kilátásba helyezett hálózatleépítéssel és 11 ezer ember elbocsátását, sorsát megpecsételő döntéssel színezték.
Tisztelt Miniszter Úr! Kérdezem, a MÁV javaslatán kívül rendelkezésre áll-e másik, autentikusnak minősülő anyag a vasút korszerűsítésével kapcsolatban, amely a MÁV által szükségesnek tartott összeg feléből-harmadából is biztosítani tudja a változásokat. Voltak-e, és ha igen, mikor és kikkel szakmai konzultációk, viták a magyar vasút további sorsáról? Szakmai viták vagy a választási ígérgetésekre szétszórt magyar államháztartás helyzete indokolja a fejlesztési tervek kiüresítését, a reformnak előrelátást és pénzt nem igénylő leépítéssé silányítását?
Várom megtisztelő válaszát. (Taps az ellenzéki pártok soraiban.)

 

 

Noviny Arcanum
Noviny Arcanum

Zaujíma Vás, čo o tejto téme písali noviny za posledných 250 rokov?

Zobraziť

Arcanum logo

Arcanum Adatbázis Kiadó, popredný poskytovateľ obsahu v Maďarsku, začal svoju činnosť 1. januára 1989. Spoločnosť sa zaoberá hromadnou digitalizáciou kultúrneho obsahu, jeho triedením do databáz a publikovaním.

O nás Kontakt Tlačové správy

Languages







Noviny Arcanum

Noviny Arcanum
Zaujíma Vás, čo o tejto téme písali noviny za posledných 250 rokov?

Zobraziť