DR. CSILLAG ISTVÁN

Full text search

DR. CSILLAG ISTVÁN
DR. CSILLAG ISTVÁN gazdasági és közlekedési miniszter: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! A képviselő úr 40-80, tehát hihetetlen számokról beszél az autópályadíj-emelés kapcsán, holott ahogy kezdte, a kormány sem döntött ebben a kérdésben, következésképpen nyilván akkor érdemes farkast kiáltani, amikor az majd megjelenik.
A különböző változatok, amelyeket vizsgálunk, nem összehasonlíthatóak. Ami tény: az állami kezelésű díjas autópálya-hálózat az M7-es autópálya felújítása és bővítése, illetőleg az újabb, az M3-as Füzesabony-Polgár közötti szakaszának átadását követően mintegy 60 százalékkal fog bővülni. Az M7-es felújításáról még az előző kormány döntött, és az érvényben lévő díjpolitika szerint az úthasználati díjnak fedeznie kell az üzemeltetés, fenntartás, a felújítás költségeit. A hálózat örvendetes bővülésével ez a költség is nyilvánvalóan emelkedni fog. Emellett a díjemelés mértékét, tehát hogy több autópályát használhatunk, az is befolyásolja, hogy valóban, 2003-tól 25 százalékos áfa terheli az autópálya-használatot, ami valóban 11,5 százalékos emelést tesz szükségessé, ezt eredményezi.
Szeretném azonban felhívni a figyelmét, hogy az úgynevezett D2 és D3 kategóriás gépjárművek használói, a fuvarozók visszaigényelhetik az áfát. Következésképpen az az állítás, amit ön mond, nem igaz, hiszen az alapja nem épül bele azokba az árakba.
Az sem hagyható figyelmen kívül a hálózatbővülésen túl, hogy a matricás rendszeren belül végrehajtunk néhány előnyös változást. Az egyik, hogy kedvezően módosulnak a kategóriahatárok, hiszen a gépjárműpark 95 százaléka kerül a legalacsonyabb díjkategóriába. Kitolódik a matricák érvényességi ideje, a heti matrica ezentúl tíz napig lesz érvényes, azaz két hétvégén át lehet majd használni, miközben elvileg egy hetet fizetnek. A havi matrica nem egyhavi díjra szól, tehát egy naptári hónap után elveszti az érvényességét, hanem 30 napig lehet majd használni; végül az éves matrica pedig a következő év január 31-éig tart.
Amit a tárcánk szükségesnek tart, hogy a minimálisan szükséges áremelést és a kategóriaszorzók enyhe növelését tartalmazzák a díjrendezések, annak ellenére, hogy Ausztriában például az egyes kategóriák közötti különbség közel tízszeres, tehát a nehézgépjárművek Ausztriában tízszeres díjat fizetnek a személygépkocsikhoz képest. Ezt mi semmiképpen nem szeretnénk, el akarjuk kerülni.
Végül az M5-ös autópályán történő matricahasználat az AKA Rt.-vel folytatódó tárgyalások eredményének a kérdése. Tehát ahhoz semmi köze nincs a matricák áremelésének, hogy valóban hozzá akarnánk-e emelni vagy pedig tartalmazza-e már a megállapodás. Minthogy az előző kormány négy év alatt ezt nem tudta elérni, ezért számomra érthetetlen az olcsó pályahasználati díj számonkérése.
Végül szeretném megnyugtatni, hogy a tervezett és tényleges matricahasználati díjak nem lesznek sem megrázóak, és összhangban lesznek a kormány programjával és jelszavaival. Kérem a válaszom tudomásulvételét. Köszönöm. (Taps a kormánypártok soraiban.)

 

 

Noviny Arcanum
Noviny Arcanum

Zaujíma Vás, čo o tejto téme písali noviny za posledných 250 rokov?

Zobraziť

Arcanum logo

Arcanum Adatbázis Kiadó, popredný poskytovateľ obsahu v Maďarsku, začal svoju činnosť 1. januára 1989. Spoločnosť sa zaoberá hromadnou digitalizáciou kultúrneho obsahu, jeho triedením do databáz a publikovaním.

O nás Kontakt Tlačové správy

Languages







Noviny Arcanum

Noviny Arcanum
Zaujíma Vás, čo o tejto téme písali noviny za posledných 250 rokov?

Zobraziť