MÉCS IMRE

Full text search

MÉCS IMRE
MÉCS IMRE (SZDSZ): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Kedves Barátaim! Nagyon örülök, hogy ebben a vitában részt vehetek, és ennek a fontos döntésnek az előkészítését támogathatom.
Ez az a történelmi pillanat, amelyre nagyon régóta várunk, hogy végre visszatérhessünk Európába. Ez lassan már szlogenné csiszolódik, mint a kapanyél, de úgy gondolom, hogy nagyon fontos igazságot tartalmaz, és nem elégszer mondogatjuk: valóban visszatérünk Európába, oda, ahol a helyünk van, ahova tartozunk és ahonnan ostoba módon elszakítottak bennünket. Ötven évünkbe került ez az elszakítás, és 1956-ban, tizenegy évvel '45 után megkíséreltük a visszajutást Európába. Megkíséreltük nagyon sokan, szinte az egész magyar nép, alig voltak néhányan, akik nem akarták ezt. Nem sikerült. Hiába volt mellettünk a világ szimpátiája, nem sikerült, Jalta igazolódott, a világ legnagyobb szárazföldi hadserege kétszer rohanta le Magyarországot, a történet ismert.
Most, amikor elsőként, az első körben meghívtak bennünket az Észak-atlanti Szövetségbe a felvételi tárgyalásokra, akkor - úgy gondolom - kései elégtételt is jelent ez mindazoknak, akik '56-ban Magyarországért, a magyar függetlenségért, Magyarország európaiságáért és Magyarország jövőjéért harcoltak: ki így, ki úgy, ki tollal, ki fegyverrel, és azok, akik az életüket áldozták vagy akik már nem érhették meg ezt a napot. (Zaj az MDF soraiban.) Tisztelet és becsület nekik. Úgy gondolom, abban, hogy most elsők között hívtak meg bennünket, rendkívül nagy szerepe van 1956-nak, a magyar forradalomnak és szabadságharcnak, amely először leplezte le totális módon a szovjet hatalom álságát, kétarcúságát, hiszen Budapest utcáin fiatal munkások és fiatal egyetemisták - zömmel munkás- és parasztszármazásúak - keltek fel a névleg proletárdiktatúra, névleg a munkások, a munkásosztály érdekét vagy a munkásosztály nevében hatalmat gyakorlók ellen.
Megrendítő ütés volt ez, és ebből az ütésből igazán a Szovjetunió már nem tudott feltápászkodni. 1956 után húzódott nagyon lassan vissza, de mivel óriási hatalomról volt szó, aminek nagy volt az időállandója, mindez rendkívül lassan haladt. Sajnos túl lassan, de végre megszűnt a Szovjetunió, végre a Szovjetunió népei is visszakapták szabadságukat, és megindultak a demokratizálás nagyon lassú és göröngyös útján.
Valahányszor nyugati politikusokkal tárgyaltunk, akár Brüsszelben, akár Bonnban, akár Párizsban vagy Washingtonban, mindig felemlítették '56-ot, felemlítették azt az '56-ot, amely rájuk nagyon erős benyomást tett, és úgy gondolom, hogy most, amikor meghívtak bennünket, abban nagyon nagy szerepe van az '56-os Magyarországnak.
Az előttünk álló országgyűlési határozati javaslat országos népszavazást rendel el a NATO-felvételünk kérdésében és a termőföld kérdésében. Jelenlegi felszólalásomban a NATO-hoz való csatlakozás kérdésével foglalkozom. Azzal a kérdéssel: egyetért-e a magyar választópolgár azzal, hogy a Magyar Köztársaság a NATO-hoz csatlakozva biztosítsa az ország védettségét. Népszavazást kérünk, országos népszavazást, ügydöntő népszavazást.
Föl szokták tenni az ellenzők, hogy felesleges népszavazást kérni, hiszen egyedül Spanyolország felvétele esetén került szóba a népszavazás, és igen nagy vita után 51 százalék körüli eredménnyel döntöttek a NATO politikai szárnyába való belépésről. Valóban, az európai gyakorlatban, illetve a NATO történetében kormányok és parlamentek döntöttek a védelmi szervezethez való csatlakozásról. Benne volt az a megfontolás is, hogy valójában a NATO-csatlakozás és a washingtoni szerződés nem csökkenti a belépő országok szuverenitását. Mind eredeti szuverenitásukat, mind a haderejük fölötti teljes rendelkezési jogot a NATO-ba csatlakozott országok fönntartják, és saját akaratukból, nemzeti törvényhozásuk legalitásával bocsátják a közös védelem rendelkezésére haderejük egy részét, illetve védekezési eszköztárukat.
Ennek ellenére a kormány programjába vette annak idején, hogy népszavazással fogja ezt a rendkívül fontos, Magyarország életét sok évtizedre meghatározó lépést megerősíteni. Ismertek a körülmények, amelyeknek révén ügydöntő népszavazásra kerül sor, és ezt teljesen logikus összekötni más fontos kérdéssel, hiszen nem viselnék el a választópolgárok, hogy két népszavazás, két külön időben lebonyolított népszavazás költségeit kelljen elviselniük.
De számomra és a demokratikus ellenzék, a régi ellenzék számára a népszavazás amúgy is nagyon fontos és érzelmileg is kötődünk a népszavazás gondolatához. Hiszen az első magyar országos népszavazási kezdeményezést 1985-ben, '85 szeptemberében a bős-nagymarosi vízlépcsőrendszer leállítása érdekében éppen saját magam kezdeményeztem Donáth Ferenccel, Csoóri Sándorral, Kis Jánossal, Varga Jánossal és Vit Lászlóval együtt. Ez volt az országban az első országos népszavazási kezdeményezés, hiszen az 1921-es soproni népszavazás helyi népszavazás volt. Több mint 13 ezer aláírás gyűlt akkor össze, ami rendkívül nagy szó volt, nehéz körülmények között, rendőri zaklatásokkal, III-as ügyosztály zaklatásával és ellenasszisztenciájával gyűjtöttük össze. Ebből a rendőrség 10 ezer aláírást elkobzott, 3 ezer aláírást nyújtottunk be a Népköztársaság Elnöki Tanácsához.
(17.40)
Mint történelmi utóéletről annyit kell elmondanom, hogy 1988-ban újrakezdtük az aláírásokat, és újabb 70 ezer aláírást küldtünk be az Elnöki Tanácshoz. Akkor még nem volt népszavazási törvény. A '49. évi alkotmány, amely rendkívül szép deklaratív alkotmány volt, gyönyörű jogokat írt elő, anélkül, hogy biztosította volna; volt egy fél mondata, hogy fontos és országos ügyekben az Elnöki Tanács népszavazást rendelhet el. Ennek - vagy ennek is - köszönhető, hogy az ellenzéki kerekasztal-tárgyalásokon elsők között követeltük a népszavazási törvény megszületését, és a kormányzat eleget is tett ennek, és még '89 tavaszán megszületett az európai mércével nézve rendkívül széles körű és szabadelvű, liberális népszavazási törvény.
Ezzel a törvénnyel élve született meg a négyigenes népszavazás, ahol rendkívül nagy és történelmi jelentősége volt nem a fő kérdésnek, a köztársasági elnök megválasztása módjának, hanem a többi kérdésnek, jelesül a munkásőrség megszüntetésének, vagy hogy ne lehessen pártpolitikát folytatni a munkahelyeken; ezek a kérdések 207 ezer, illetve 208 ezer igen szavazatot kaptak. Az állampolgárok óriási többsége, több mint ötmillió ember azonban úgy döntött, hogy meg kell szüntetni a munkásőrséget, nem lehet külön párthadsereg, és nem lehet a munkahelyeken politizálás. Ez a 207 ezres talált szám mindnyájunkat megnyugtatott. Azt jelentette, hogy még az MSZMP tagjainak nagy része sem kívánja ezt, hanem ők is változást kívánnak.
Úgy gondoljuk, hogy a népszavazásoknak nagyon nagy szerepük van a demokratizmus területén, de kétségtelen az, hogy a hagyományos közvetlen és közvetett képviseleti demokrácia és a közvetlen demokrácia összevetésében nagyon nagy viták vannak. Valóban el kell különíteni azokat a kérdéseket, amelyekben szükséges a parlamenti tanácskozás, és világossá kell tenni, hogy melyek azok a kérdések, amelyekben népszavazás lehet. De úgy gondolom, hogy most a század végén olyan új lehetőségei vannak a társadalomnak, hogy akaratát folyamatosan kifejezze, mely valószínűleg új formákat fog létrehozni. Gondoljunk csak az Internetre, gondoljunk csak az információs forradalomra. Ezeket részben pótolták a demokratikus társadalmak, amikor a közvélemény-kutatások elméletét és a gyakorlatát kifejlesztették, amikor a hatalom igyekezett párbeszédet folytatni és naponta vagy nagyon gyakran legitimálni önmagát. Azt hiszem, abban nem lehet vita, hogy a NATO kérdésében szükséges a népszavazás, és a NATO kérdésében a képviseleti demokrácia megerősítve érzi magát.
A NATO jelentőségéről nagyon sokan beszéltek. De azt tapasztalom, amikor különböző helyeken vitafórumokon veszek részt, hogy nagyon sokan nincsenek tisztában alapfogalmakkal, nincsenek tisztában a definíciókkal. Igen sokan hajlamosak arra, hogy összemossák a NATO fogalmát, a NATO-t magát a Varsói Szerződéssel. Le kell szögezni, hogy a két védelmi rendszer gyökerében különbözik egymástól. A NATO jelenleg 16 demokratikus jogállam önkéntes szerződéses szervezete, ahol minden döntéséhez egyhangú szavazás, konszenzus szükséges; egyetlenegy esetet kivéve, a washingtoni szerződés 5. cikkelyét, amelynek értelmében ha bármelyik tagállamot külső támadás éri, akkor valamennyi többi tagállam úgy tekinti, mintha őt érte volna támadás, és a támadás elhárítására segítséget nyújt. Ez a "mindenki egyért, egy mindenkiért" elv. Ez az egyetlenegy eset, amikor nem szükséges a konszenzus, hanem beáll az automatizmus. Minden más esetben konszenzus kell. Ez a legnagyobb garancia arra, hogy a NATO semmilyen körülmények között sem lehet agresszív, nem lehet támadó jellegű, nem rohanhat le más országokat, hiszen az alapfeltétel a NATO-felvételnél, hogy az illető ország demokratikus jogállam legyen, és ez a demokratikus jogállamiság garantálja azt, hogy a nép akarata ellenére nem lehet döntéseket hozni. Tizenhat ilyen demokratikus jogállamnak kell vagy kellett volna egyhangú döntést hozni, hogy, mondjuk, a Szovjetuniót lerohanják.
Ezzel szemben a Varsói Szerződés diktatórikus rendszereknek centrális és hierarchikus szerkezete volt, legtetején volt a Szovjetunió, annak is, a piramisnak a csúcsán a Szovjetunió kommunista, bolsevik pártjának politikai bizottsága, és ez alatt a piramisban ott voltak a vazallus tagországok. A döntések fent születtek, és úgy mentek végig bizonyos látszatdemokratikus futamokat megfutva. Emlékezzünk csak vissza 1956. november 4-ére, amikor Hruscsov és Malenkov katonai repülőgépen végigrepülték szomszédainkat, és formálisan megbeszélték, hogy be fognak ide vonulni, de közben már Zsukov marsall készítette a csapatokat Magyarország lerohanására. Vagy emlékezzünk csak rá, 12 évvel később, '68. augusztus 21-én, az sem volt egy demokratikus döntés! Így sikerült az agresszió. De azok a katonatisztek, akik itt ülnek a Ház padsoraiban, pontosan tudják, hogy a Varsói Szerződés doktrínája támadó jellegű volt, az, hogy Magyarország ellensége Olaszország és Németország volt. Az is ismert, hogy Ausztrián keresztül kellett volna az első csapásokat végrehajtani. Ezzel szemben a NATO-nak nem voltak ilyen tervei, nem is lehettek.
Nagyon fontos, hogy a választópolgárok számára világossá tegyük ezt az alapvető különbséget. Ugyanakkor a NATO történelmi jelentősége óriási, az elmúlt közel 50 évben meg tudta akadályozni, hogy nagy háborúk legyenek a világon, és Európában pedig háborúmentességet biztosított. Óriási dolog ez! Gondoljunk a NATO belső működésére! Egy asztalhoz tudta ültetni azon államok képviselőit, amelyek évszázadok óta, de legalábbis sok évtizede egymással harcoltak: a franciákat a németekkel, az angolokat a németekkel, az olaszokat, a hollandokat és így tovább, a háborúk áldozatait és a háborúk győzteseit. A NATO kialakított egy olyan egyeztető mechanizmust, amelynek óriási politikai szerepe lett.
(17.50)
Nem elég hangsúlyozni, hogy a NATO nemcsak katonai szervezet, hanem politikai szervezet, és a történelem során hol az egyik arca, hol a másik arca került előtérbe - de mind a kettő rendkívüli módon jellemző rá.
A Szovjetunió összeomlása után úgy tűnt, hogy a NATO szerepzavarba került. Mintha a NATO még nem számított volna a Szovjetunió megszűnésére, és eredeti fő szerepe meghiúsulván, kereste az új szerepeket. Rugalmasságáról tett tanúbizonyságot, amikor megtalálta ezeket az új szerepeket. Új intézményeket hozott létre, felismerte, hogy a Varsói Szerződés felbomlásával egy sor állam helyzete bizonytalanná vált, és ha nem is mondanám azt, hogy biztonsági vákuum jött létre, de bizonytalanság jött létre a nyugat-európai és a kelet-európai térség, valamint a Szovjetunió tagállamai között.
Ebben a helyzetben hozták létre a partnerségi mozgalmat, amelyről kiderült, hogy nem üres és feszültséglevezető intézmény, hanem valódi tartalommal lehetett megtölteni, majd hozzákezdtek a NATO kibővítésének megszervezéséhez, ezt a gondolatot lassan vitték át a köztudatba. Ezáltal máris jelentős biztonságpolitikai eredmények születtek, hiszen a NATO kibővítésének szándéka nélkül nem kerülhetett volna sor az Oroszország és a NATO közötti különleges kapcsolat létrehozására, e NATO-orosz tanács megalkotására, amely Oroszország számára, nagyságának, súlyának és különös jellegének megfelelő, méltóságát kielégítő kapcsolatot hozott létre.
Úgy gondolom, hogy már ezzel a két tevékenységével a NATO a mi térségünk stabilitását és biztonságát jelentősen megnövelte anélkül, hogy egy fillért is járulékosan kellett volna erre költeni. Egy asztalhoz ültette a térség valamennyi országát, hiszen a partnerségben nemcsak Közép-Európa és a Baltikum valamennyi országa vesz részt, hanem semleges országok is, mint amilyen Svédország vagy Ausztria. Közös nyelvet beszélnek, közös értékeket fogadnak el, és kiderült, hogy közös érdekeik vannak. Ezzel párhuzamosította az erővonalakat, és ezzel lecsökkentette a feszültségeket. A kibővítési folyamat tehát - ha ebben a pillanatban egy történelmi metszetet hozunk létre, és leállítjuk az idő futását, a történelmi óra járását - máris meghozta a maga eredményét. De valójában a teljes biztonság a teljes jogú tagság elnyerése után lesz garantálható.
Miért mondtam el ezt ilyen részletesen? Mert a biztonság ilyen mértékű növekedése szükségszerűen vissza fog hatni a NATO egészére, és ez oda fog vezetni, hogy a NATO egészében, valamennyi NATO-országban csökkenteni lehet a katonai ráfordításokat, csökkenteni lehet a hadseregek létszámát, felszereltségét, és ezzel a NATO összköltsége is csökken. Vagyis nem követhető azon tudós kollégáink okfejtése, akik extrapolálták a két-három évvel ezelőtti állapotot, és abból számították ki a NATO-bővítés után előálló helyzetet. Nem vették figyelembe, hogy a bővítés visszahat az egészre, és ez a visszacsatolás racionalizáláshoz, hatékonyságnövekedéshez és végső soron a ráfordítások csökkentéséhez vezet. Tehát ha meg akarjuk nyugtatni a magyar választópolgárokat, hogy a NATO nekünk nem fog igazán jelentős többletköltségeket okozni, akkor ezt a gondolatmenetet el kell mondani.
Úgy tűnik, hogy a NATO vezetői ezzel tisztában vannak, ezért nem is követelik a felvételre kerülő új országoktól, hogy haderejüket abszolút módon modernizálják, nem kívánják az új felszereléseket, nem kívánják, hogy modern nyugati eszközöket vásároljunk, hanem azt kívánják, hogy a meglévő eszközöket hatékonyan tudjuk használni, és együtt tudjunk működni a NATO egészével.
Végül beszélni kell arról, hogy a NATO-felvételünk esetén rendkívül fontos feladatunk lesz a kívülmaradottak támogatása, hiszen ebben a...

 

 

Noviny Arcanum
Noviny Arcanum

Zaujíma Vás, čo o tejto téme písali noviny za posledných 250 rokov?

Zobraziť

Arcanum logo

Arcanum Adatbázis Kiadó, popredný poskytovateľ obsahu v Maďarsku, začal svoju činnosť 1. januára 1989. Spoločnosť sa zaoberá hromadnou digitalizáciou kultúrneho obsahu, jeho triedením do databáz a publikovaním.

O nás Kontakt Tlačové správy

Languages







Noviny Arcanum

Noviny Arcanum
Zaujíma Vás, čo o tejto téme písali noviny za posledných 250 rokov?

Zobraziť