DR. JESZENSZKY GÉZA

Full text search

DR. JESZENSZKY GÉZA
DR. JESZENSZKY GÉZA (MDNP): Tisztelt Elnök Úr! Nagy öröm számomra, hogy elnök úr elnöklése alatt mondhatom el mai felszólalásomat. Az előző órák vitájakor sokszor gondoltam arra, amikor történészként régi parlamenti naplókat olvastam, tanulmányoztam, megdöbbentem azon, hogy történelmünkben milyen sokszor esett meg, hogy nagy, országos, történelminek bizonyult kérdések kisiklottak, mert egyéni vagy pártpolitikai érdekek, nagyon sokszor egyéni rivalizálás, a magyar individualista szokások rabjaként egyének, pártok végül is olyan vágányra siklatták a magyar politikát, ami vakvágánynak bizonyult.
Amikor Dávid Ibolya képviselőtársam felszólalását hallgattam, felmerült bennem a remény, felsejlett egy reménysugár, hogy ezek az egyébként nagyon élénk és bizonyos külső hallgató számára sokszor élvezetesnek is mondható eszmecserék, kétpercesek talán mégis lecsillapíthatók akkor, ha valaki olyan higgadtan, világosan érvel, olyan felelősséggel tesz javaslatot, valóban igyekezve megérteni a másik oldal álláspontját, mint ahogy Dávid Ibolya képviselőtársunk tette.
(20.30)
De hát ez a remény csak egy illúzió volt, hogy elgondolkodnak a kormányoldalon ülők azon a javaslaton, ami valóban alkalmas lenne arra, hogy orvosolja azt, amit képviselőtársam, a Magyar Demokrata Néppárt frakcióvezetője és elnöke, Szabó Iván ma délelőtti felszólalásában úgy minősített, hogy a kormány egy állóvízbe bedobta a földtörvény módosításával azt a nagy követ, ami hatalmas hullámokat ver. Hullámok nem csak itt a parlamentben vannak, és valóban nem csak az országot nem mozgatták meg annyira talán évek óta. Bár azt is mondhatnánk, ahhoz képest, hogy milyen nagy horderejű kérdésekről van szó, még ennél nagyobb visszhang is lehetséges és várható, de egyáltalán nem alábecsülve a földkérdés jelentőségét - sőt, teljes mértékben osztva Szabó Ivánnak azt az írását, aminek ma is hangot adott -, valóban egy nagyon szép jelmondat itt a történelmünkben, hogy a föld legyen azé, aki megműveli.
Attól félünk ezen az oldalon, hogy a most napirenden levő, kormány által beterjesztett népszavazási formulák és a kormány által beterjesztett eredeti javaslat nem teszi ezt lehetővé. De miközben ez egy nagyon nagy kérdés, engedjék meg, hogy hangot adjak annak a véleményemnek, legalább ilyen nagy kérdés - vagy talán megkockáztatnám, hogy még nagyobb kérdés - az, amiben látható módon nincs olyan nagy ellentét: a mostani népszavazási határozati javaslat első kérdése a NATO kérdése.
Engem, akit tényleg gyermekkoromtól fogva foglalkoztatott a NATO, és a gyermekkoromtól eszmélve mindig úgy éreztem, a NATO jelenti a szabad világ, az egész emberiség számára a reményt, hogy nem lesz egy atomháború, és egy szörnyű diktatúra nem kísérli, nem kísérelheti meg eséllyel azt, hogy az emberiséget leigázza; és mégis ezt a NATO-t - végre szinte váratlan módon, 10 évvel ezelőtt mindenképpen teljesen elképzelhetetlen volt, hogy mi, magyarok eljussunk oda, hogy a NATO-felvétel küszöbén állunk -, ezt veszélyezteti valami. Nem az ellenzék egyes pártjai által javasolt népszavazási kezdeményezés veszélyezteti, hanem veszélyezteti az, hogy valóban nem szorosan összetartozó kérdések kerülnek napirendre és kerülnek a nép elé; és egyáltalán veszélyeztethetik azok a feszültségek, indulatok, amelyek nemcsak itt a parlamentben vannak jelen, hanem amelyek mindenképpen veszélyeztetik az állampolgároknak a józan ítélőképességét. Mert azt hiszem, ha valaki itt a föld körüli vitákat hallgatja, annak nagyon nehéz lesz döntenie, aki nem foglalkozik vele behatóan, aki nem tudja részletesen nyomon követni ezeket a vitákat; az nehezen fogja tudni megállapítani, hogy kinek van igaza. És félő az, hogy ez a bizonytalanság átterjed a másik - az első - kérdésre is, a NATO kérdésére.
Lehet, nincs sok értelme annak, hogy keressük, hol a felelősség, de azért nem kell ahhoz történésznek lenni, hogy az ember mégis feltegye a kérdést: hol történt a hiba? Én igazán őszintén mondom, nem ellenzéki képviselői voltom mondatja velem azt, hogy itt akár a földkérdést, akár a NATO-kérdést nézzük, a jelenlegi kormánytöbbség felelős azért, hogy egy ilyen hatalmas esély, amely a nemzet előtt felkínálkozik, mindenképpen veszélybe kerül.
És akkor engedjék meg, hogy azért most pár szóban arról beszéljek a népszavazási kezdeményezés, az előttünk levő határozati javaslat kapcsán, egyáltalán mi az oka annak, hogy itt kockáztatjuk azt, ami szinte már a kezünkben van: a NATO-tagságot, ami valóban az ország védelmét, biztonságát nemzedékekre és - ha nem félünk attól, hogy bátrabban fogalmazzunk, akkor azt mondhatnám - évszázadokra - biztosíthatja. Mégis kockáztatjuk, azzal, hogy egy nem meggyőző eredmény születhet egy ilyen népszavazásból, és ennek kihatása lehet az Egyesült Államok szenátusának döntésére is. Még az is elképzelhető, hogy a három meghívott közül kettőt megszavaznak, és egyet nem szavaznak meg egy nem meggyőző, vagy pláne kifejezetten kedvezőtlen népszavazási döntés következtében.
És persze akkor felmerül, hogy miért van szükség ebben a kérdésben népszavazásra, hogyha a NATO egész történetét nézve közismert módon egyetlenegy ország alkalmazott népszavazást: Spanyolország, de ő sem akkor, mikor felvették, hanem mikor már biztonságban benn volt a NATO-ban. És nemcsak a velünk együtt meghívott másik két országnak nem áll szándékában ezt a kérdést népszavazásra bocsátani, hanem tudomásunk szerint a többi jelentkező nyolc-tíz, ki tudja, hány ország esetében ez szintén látható.
Mindezt nem azért mondom, mintha kétségbe kívánnám vonni a nemzetnek, a népnek azt a jogát, hogy döntsön a sorsa felől. Nincs szükség arra, és túl késő is van ahhoz, hogy most itt újrakezdjünk egy olyan vitát, hogy a népfelséget a népképviseleti rendszer kellően biztosítja-e, vagy pedig ezt még meg kell fejelni a népszavazási intézménnyel. Azzal az intézménnyel, amit egy nagy demagóg, III. Napóleon talált ki, hogy úgy mondjam, és amellyel nagyon könnyű visszaélni. Annak ellenére, hogy én a népszavazás-ötletet, amikor ez felmerült a '94-es választási kampányban, nem tartottam jónak, és ellene foglaltam állást, és úgy véltem - ennek hangot is adtam, éppen Horn Gyula akkori ellenzéki képviselővel vitázva egy rádióműsorban -, a választók elé kell tárni, hogy melyik párt mit akar a NATO kérdésében, és a választók már '94-ben dönthetnek erről is, hogy a NATO tagságot támogatják-e vagy nem. És aki nem támogatja a NATO-tagságot, az nyilván nem fog olyan pártra szavazni, amely ezt a zászlajára tűzte.
Ma is az a véleményem, hogy egy választási kampány idején a szavazatok növelése érdekében tett ígéretnek egy sajnálatos folyatásaként kerülünk ma ebbe a helyzetbe. Ezzel együtt, ha már ez a kérdés napirendre került, és valóban ezt megerősítette egy olyan pártnak a népszavazási kezdeményezése, amely azt hiszem, a magyar nemzet előtt nem képviselheti hitelesen a nemzet érdekét, mert olyan eszméket képviselt és képvisel, olyan irányvonalat követ ma is, amely ennek az országnak mérhetetlen tragédiát okozott: többek között okozója annak is, hogy egyáltalán a földkérdésről ma ilyen viták vannak. Mert ha nincsen kommunizmus, akkor a földmagántulajdon nem szenved sérelmet, nincs erőszakos téeszesítés, és akkor az egész mai vitának a legnagyobb része nincs napirenden. Ha már valaki, hogy úgy mondjam, bedobta a népszavazás gondolatát, akkor én magam is belátom, hogy politikus igazán nem foglalhat állást ezzel szemben, pláne hogyha azt, bármilyen kezdeményezésre is, de korábban már több mint százezer ember támogatta, bármilyen megfontolásból. És végső soron, ahogy én mérlegre tettem magamban azt, hogy a népszavazási gondolatról még mielőtt a kormány itt állást foglal, még mielőtt Horn Gyula bejelentette ezt a madridi döntés után, akkor én azt gondoltam, talán a gondviselés nem egész véletlenül hozta úgy, hogy az ország egy népszavazási kényszerbe kerül, mert egy haszna mindenképpen lehet ennek.
Külpolitikával foglalkozó emberként régóta - nemcsak az elmúlt években, hanem történeti tanulmányaimban is mindig - foglalkoztatott az a szinte visszatérő panasz, amit magyarok és nem magyarok egyaránt hangoztattak velünk kapcsolatban, hogy a magyar nemzetben nincs kellő érdeklődés a külpolitika iránt, nincs kellő tájékozottság a nemzetközi helyzetünkkel kapcsolatban; és mondjuk a kiegyezés utáni időszakban ezt a dualizmus számlájára írták, hogy Magyarországnak nincs önálló külügyminisztériuma, külpolitikája.
(20.40)
Ez egy külön kérdés, amiről megvan a magam véleménye. De azt hiszem, hogy a magyar nép külpolitikai tájékozatlanságát igazából véve az elmúlt évtizedek nagyon elmélyítették, hiszen Magyarországnak nem volt valódi szuverenitása, nem volt igazi külpolitikája, ami külpolitika címen a sajtóban ment, az tulajdonképpen figyelemelterelés volt. Tehát a magyar polgárnak, aki a Kádár-korszakban született és nevelkedett - ahogy az ország lakosságának többsége -, valóban a külpolitikával kapcsolatban kialakulhatott az a véleménye, hogy ez minket nem érdekel, ez minket nem érint. Ez részben magyarázza azt az érdektelenséget, amivel az elmúlt években valóban sokszor találkoztunk.
Úgy gondolom tehát, van esély arra - és remélem, hogy ezt az esélyt meg tudjuk ragadni -, hogy a népszavazás kapcsán, a népszavazás alkalmából a magyar nép valóban szembesül nemzetközi helyzetünkkel, szembesül ezzel a történelmi eséllyel, ezzel a nagy adottsággal, ezzel a kedvező fordulattal, és megérti azt, hogy a magyar nemzet számára miért fontos a NATO-tagság, miért jelent hatalmas előnyöket.
Nem gondolom persze azt, hogy a népszavazás kapcsán el lehet rendelni egy-egy TIT-előadás meghallgatását, de azt hiszem, tulajdonképpen ha valaki odafigyel, fél óra alatt el lehet mondani azokat a meggyőző érveket, amelyek a NATO-tagság mellett szólnak, és amelyek egy kedvező választ válthatnak ki a népszavazás résztvevőiből. Ha valaki inkább olvasni szeretne, akkor azt hiszem, hogy ezt talán még tömörebben is, tehát még rövidebb idő alatt elolvasható újságcikkben is ki lehet fejteni. De szembe kell néznünk azzal, hogy ezen a népszavazáson nem biztos, hogy olyanok vesznek részt, akik igazán belegondoltak ebbe a kérdésbe, és még nagyobb veszély az, hogy igen sokan nem érzik át ennek a kérdésnek a súlyát éppen azért, mert önhibájukon kívül nem kapták meg azt az oktatást, azokat az indítékokat, amelyek őket fogékonnyá tennék ezzel kapcsolatban.
Sajnálom azt, hogy végül is most itt, a parlamentben nem arról beszélünk, hogy mi szól a NATO-tagság mellett, esetleg mi szól ellene, tehát nem a NATO-tagság vitája folyik, hanem csak egy népszavazási kezdeményezés vitája, de ha már ez így adódott, akkor pártom nevében is megerősíthetem, hogy a Magyar Demokrata Néppárt meggyőződéséhez, programjához híven természetesen szívvel-lélekkel támogatja Magyarország NATO-felvételét, és minden egyes képviselőnk és párttagunk mindent meg fog tenni azért, hogy az előttünk lévő időben meggyőzze, vagy segítsen meggyőzni a közvéleményt a NATO-tagság előnyeiről, fontosságáról.
Remélem azt, hogy a kormány is módosítani fogja a következő időkben az úgymond kommunikációs stratégiáját. Mert természetesen osztom azt, hogy a NATO-ba belépve egy nagyon fontos értékrend és ennek az értékrendnek a képviselői, tagjai leszünk, de nem hiszem, hogy a magyar választópolgár erre nagyon fogékony lesz, és ezért fog sietni igennel szavazni. Amikor a kérdés először került napirendre, attól fogva nem akartam ugyan a harangokat félreverni, de mindig meggyőződéssel képviseltem azt, hogy a NATO-tagság igenis azért fontos számunkra, mert a történelmi tragédiáinkból ez jelenti a kiutat. Mohács óta a magyar nemzet nem tudott megállni a saját lábán szövetségesek nélkül.
Nem akarok ugyan visszaélni a türelmükkel, de kénytelen vagyok, mert úgy érzem, annyira idevág, egy korábbi miniszterelnök szavait idézni. Ne ijedjenek meg, ez nem Antall József lesz, hanem Tisza István. Tisza István 1904. július 8-án mondta a következőt: "Az a szomorú igazság, hogy a mohácsi vész óta Magyarország nem elég erős arra, hogy tartós szövetségtárs nélkül megélhessünk, érdekeinket kellő módon megvédhessük." Ma délután elhangzott már Kossuth neve és a függetlenségi hagyományaink. Erre is volt válasza Tiszának. Utalt arra, hogy "a kiegyezést elvető Kossuth és hívei is - Tiszát idézem - kénytelenek voltak a dunai konföderáció eszméjében keresni megoldási módot arra, hogy a magyar állam itt ne olyan egzisztenciát folytasson, aminőt Erdély folytatott valaha, hogy a felette gyámkodni akaró nagyhatalmak kezében egyszerű játéklabda legyen".
Tisztelt Képviselőtársaim! 1904-hez képest a magyar állam hihetetlenül meggyengült, határaink alig védhetők, és sorolhatnám mindazt a megfontolást, ami számunkra parancsolóvá teszi azt, hogy barátokkal, szövetségesekkel próbáljunk szembenézni az előttünk álló évtizedekkel, évszázadokkal. Merem állítani azt, hogy egy ilyen szövetség a magyar történelemben még nem adódott, mint amit a NATO kínál számunkra, de ezt nehezebb megtanítani, megmagyarázni annak az országnak, amely nem kapott tisztességes történelemtanítást évtizedeken keresztül, és attól félek, hogy a mai iskolarendszer sem igazán alkalmas arra, hogy a kellő történelmi látásmóddal felvértezze majd a következő nemzedékeket.
Mindenesetre meg tudom ismételni - és erre szeretném felhívni képviselőtársaimat is, elsősorban a kormányt és képviselőit -, hogy én azt hiszem, ideje a tájékoztatásban nagyobb súlyt helyezni a valódi veszélyekre. Itt szembe kell néznünk és a magyar népet is szembe kell nézetnünk azzal, hogy pár évvel ezelőtt mennyi rettegés volt ebben az országban, amikor a déli határunk mentén szörnyű háború folyt, embertelen eszközöket bevető háború folyt, és a magyar légteret volt amikor naponta többször megsértették, amellyel szemben biztonságos védelmet nem tudtunk nyújtani. Félnünk kellett nemcsak attól, hogy nemcsak egyes városainkra hullhatnak bombák, ahogy Barcs esetében meg is történt, hanem attól is, hogy őrültek, szabadcsapatok magyar területre lépnek esetleg olyan kalandor tervekkel, hogy létfontosságú létesítményeinket, esetleg a paksi atomreaktort próbálják megtámadni. Ez nem volt légből kapott félelem, és az akkori magyar kormány nagyon reálisan felmérte, hogy kizárólag a NATO nyújthat számunkra védelmet, és az adott körülmények között ezt a védelmet meg is adta nekünk a NATO. Nem tudott kötelező garanciát vállalni, de azok a szóbeli ígéretek és szóbeli fogadkozások, amelyeket néhai Wörner főtitkár is tett, megtették a hatásukat, mert az AWACS gépek megjelenésével lényegében egy időben a légtérsértések megszűntek.
Azt gondolom, hogy erre is fel lehet hívni a figyelmet, és fel lehet hívni a figyelmet persze arra is, amit szinte tabuként kezelt a kormány, és próbáltak engem is leinteni, lebeszélni, amikor arról beszéltem - nem egyedül -, hogy azért minden reményünk és bizalmunk megvan, hogy Oroszország egy megbízható, stabil demokrácia lesz, és bízunk Jelcin elnökben, bízhatunk az utódaiban is talán, de erre garancia nincs. Most pár nappal ezelőtt Clinton elnök maga is, hogy úgy mondjam, elővette ezt az érvet, amelytől addig Nyugaton is annyira fáztak. Én azt gondolom, ez nem sértő Oroszországra, az orosz népre nézve, hanem figyelmeztető, hogy sajnos Oroszországban megvannak azok az erők, amelyek nyíltan hirdetik azt az agresszív politikát, amely fenyegetheti nemcsak az úgynevezett közel-külföldet, hanem mindazokat az országokat vagy esetleg még többeket is, amelyek valamikor az orosz nagyhatalmi szovjet politika figyelmébe kerültek, illetve áldozatává váltak.
Nem kívánok arról beszélni, hogy a magyar nép döntését befolyásolhatja az is, hogy sokan úgy gondolják, ha egy olyan kormány javasolja ezt a lépést, a NATO-ba való belépést, amellyel szemben sok ok miatt bizalmatlanok, akkor ez a döntés - mármint a NATO-ba való felvétel - nem lehet jó.
(20.50)
(A jegyzői széket dr. Kávássy Sándor foglalja el.)
Ezt az ellenzék pártjai - és ezen belül a Magyar Demokrata Néppárt - vállalják, hogy minden módon megpróbálják azokat a honfitársainkat is meggyőzni, akik jelenleg fenntartásukat hangoztatják; köztük olyanokat, akik talán kissé furcsa módon évtizedeken keresztül várták az amerikai katonákat, hogy szabadítsák fel az országot a kommunizmustól, és most furcsa módon hirtelen attól félnek, hogy az itteni IFOR vagy SFOR és a taszári bázis a szuverenitásunkat veszélyezteti.
Azt gondolom, hogy a parlament ellenzéki pártjai talán sikerrel tudják ezt a csapatot, e bázis jóhiszemű elemeit, embereit meggyőzni. De nagyon fontos lenne az, hogy a következő nagyon rövid időszakban a népszavazási felkészülés valahol nagyobb lendületet vegyen, és különösen hogy a tömegtájékoztatásban kapja meg azt a kellő figyelmet, és ne riassza a tömegtájékoztatást és ne riassza a kormányt az, hogy felelőtlen emberek vádolják azzal, hogy egyoldalú tájékoztatást nyújt a televízió. Azt gondolom, hogy egy ilyen sorsdöntő kérdésben, mint a NATO-ba való belépésünk, felvételünk, félre kell tenni azokat az aggályokat, amelyeket egyébként más, kisebb kérdésekben talán figyelembe lehet venni. Itt igenis felelőssége minden parlamenti képviselőnek, különösen azoknak, akik egyénileg meg vannak győződve a NATO-ba való belépés hasznáról és fontosságáról, hogy igenis tegyék lehetővé azt, hogy a magyar társadalom kapja meg a kellő információt.
Utoljára szeretném kifejezni azt a reményemet, hogy Bihari képviselő úr vagy el fog állni attól a módosító javaslatától, amelyről értesültünk, vagy úgy látom, már jelezték, hogy elállt. Azt gondolom, hogy nagyon precíz - ebben a vonatkozásban készséggel támogatom - a kormány megfogalmazása, mert valóban az ország védelméről van szó. Nem arról van szó, hogy most csatlakozzunk-e a NATO-hoz, vagy sem, és hogy milyen a NATO, mert erről több információval kellene rendelkeznie a népnek, hogy dönthessen.
Igenis - aki elmegy a népszavazásra, ezt fogja látni - az ország védettségéről, védelméről van szó, a saját életünkről, arról, hogy biztonságban éljünk. Ezért - függetlenül attól, hogy megvannak a veszélyek - mégis úgy gondolom, hogy ha ebben a kérdésben a nemzeti felelősségérzet működni fog, akkor komoly esélye van annak, hogy a nem szerencsés összekapcsolással együtt is a kiskorúságból kinövő nép meg fogja érteni azt, hogy felelős döntésével a magyar nemzet és Magyarország békéjét, biztonságát, jólétét, jobb jövőjét nemzedékekre kihatóan lehet biztosítani. Ebben a Magyar Demokrata Néppárt támogatni fogja mindazokat, akik ezt osztani tudják.
Köszönöm a figyelmüket. (Taps.)

 

 

Noviny Arcanum
Noviny Arcanum

Zaujíma Vás, čo o tejto téme písali noviny za posledných 250 rokov?

Zobraziť

Arcanum logo

Arcanum Adatbázis Kiadó, popredný poskytovateľ obsahu v Maďarsku, začal svoju činnosť 1. januára 1989. Spoločnosť sa zaoberá hromadnou digitalizáciou kultúrneho obsahu, jeho triedením do databáz a publikovaním.

O nás Kontakt Tlačové správy

Languages







Noviny Arcanum

Noviny Arcanum
Zaujíma Vás, čo o tejto téme písali noviny za posledných 250 rokov?

Zobraziť