DR. RUBOVSZKY GYÖRGY

Full text search

DR. RUBOVSZKY GYÖRGY
DR. RUBOVSZKY GYÖRGY (KDNP): Tisztelt Alelnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Az együttes jelentés 25. pontjával kapcsolatban szeretnék önökhöz szólni. A 25. ponthoz kapcsolódik az együttes jelentés 36. és 38. pontja - mind a három pont a bevezetendő illetékelőleggel kapcsolatos.
Az idő előrehaladottságára való tekintettel nem kívánok részletekbe menni, és nem szeretnék megismételni olyan tényeket és olyan adatokat, amelyeket ezzel kapcsolatban az előttem szólók már elmondtak, de engedjék meg, hogy ezekre azért címszavakban felhívhassam a figyelmet.
Tegnap este dr. Hack Péter, az alkotmányügyi bizottság elnöke részletesen ezt a pontot emelte ki az alkotmányügyi bizottság állásfoglalásainak sorából. Hivatkozott arra, hogy az illetékelőleg elhagyását az alkotmányügyi bizottság többségében támogatta. Azért is tulajdonított ennek jelentőséget, mert a megtárgyaló többi bizottság mindezen álláspont ellen foglalt állást.
Tisztelt Országgyűlés! Engedjék meg, hogy először egy-két dolgot emeljek ki az eredeti pótköltségvetési törvénytervezetből. Hadd kezdjem az együttes jelentés legvégén!
A jogi osztály az együttes jelentésben azt írja, tisztázandó, hogy az indítványnak a törvényjavaslatban foglalt illetőelőleg összegére kihatása van-e.
Tisztelt Országgyűlés! A bizottsági ülésen a kormány képviselője közölte, hogy az ez évi költségvetésre egy fillér hatása nem lehet ennek a kérdésnek, tekintettel arra, hogy magának az előterjesztésnek a határidői olyanok, aminek következtében 1994-ben ilyen illetékelőlegi behajtásra sor már nem kerülhet. Ez nyilvánvalóan megkérdőjelezi azt a kérdést, hogy ez a szabályozás kerülhet-e a pótköltségvetési törvénybe vagy sem. Ott a kormány képviselője arra az álláspontra helyezkedett, hogy de ez az 1995-ös évben alkalmazható lesz.
Azért szeretnék mégis röviden érdemben erről a törvénytervezetről beszélni, mert nem szeretnék találkozni vele a '95-ös költségvetési törvényben. Van egy-két olyan szakmai dolog, amely egyszerűen számomra teljesen elképesztő. Elképesztő az, hogy az előterjesztés szerint az illeték közlése - fellebbezésre tekintet nélkül - előzetesen végrehajtható, jóllehet maga a törvény fenntartja a jogorvoslati lehetőséget. Azt mondja, hogy a második - és hangsúlyozom, hogy a második - illetékkiszabási eljárás során már az állampolgár megkapja a jogorvoslati lehetőséget.
A másik ilyen dolog, amire szeretném felhívni a figyelmet, hogy ebben a közlésben mindenfajta bírság és pótlék kiszabásáról azonnal intézkedik az illetékhivatal, majd megállapítja a pótköltségvetési törvény, hogy amennyiben ez megalapozatlan, akkor az illetékhivatal az összeget 30 napon belül visszafizeti. Sem bírságról, sem kamatról, sem pótlékról nem intézkedett a Pénzügyminisztérium.
Ezeken a részleteken túlmenően nem ez az alapvető gondom ezzel az illetéktörvény-módosítással. Nagyon röviden annyit szeretnék elmondani: 1986-ig az volt a rend, hogy a vagyonátruházási illetéket a tulajdonjog-bejegyzés előtt kellett befizetni. A '86-os illetéktörvény észrevette azt, hogy '59 óta a polgári törvénykönyvünk a tulajdon megszerzését a tulajdonjog bejegyzésével, vagyis a földhivatali bejegyzéssel keletkezteti. Ilyen körülmények között 1986-ban úgy döntött az akkori törvényhozás, hogy először a földhivatali eljárásra kell hogy sor kerüljön, majd azt követően kerülhet csak sor illetékkiszabásra. De ez természetes is, mert nem okirati illetéket fizetünk, tehát nem a szerződésre fizetünk illetéket, hanem a vagyoni, a tulajdonjog vagy a vagyonértéki jog megszerzésére, ami pedig az előbb említett polgári törvénykönyvi szabály szerint kizárólag a tulajdonjog bejegyzését követően következhet be.
Ezen jogi aggályok után szeretnék még két dologra hivatkozni. Hack Péter elnök úr tegnap hivatkozott arra, hogy az ingatlan-nyilvántartás teljesítése tipikusan állami kötelezettség.
Kétségtelen, és maga a törvényjavaslat miniszteri indoklása is elmondja, hogy az egész intézkedésre azért kerülne sor, mert a földhivatali eljárások miatt az állam illetékre való igénye később kerülhet csak érvényesítésre.
De tisztelt előterjesztő, én a következőre szeretném felhívni a figyelmet. A földhivatal lassú eljárása sújtja az állampolgárokat: nem tudnak építési hitelhez jutni, nem tudnak egyéb hitelekhez jutni, nem tudnak gazdasági hitelekhez jutni, nem lehet fedezet a megszerzendő ingatlan azért, mert a földhivatali eljárásban az állam - és ezt szeretném kihangsúlyozni - a kötelezettségét nem teljesíti megfelelően, így a földhivatali eljárás elhúzódik.
Ilyen körülmények között nem is lehet erkölcsös az, hogy az állam a saját érdekében talál egy kiutat, az állampolgári problémákat pedig meg sem próbálja megoldani.
Hack Péter képviselő úr elmondta, és ezt nem szeretném megismételni, hogy az alkotmányügyi bizottságban, a probléma eredeti gyökerét keresve, arra a döntésre jutott a bizottság, hogy igenis azt kell szorgalmazni, hogy a földhivatali eljárások meggyorsításával ez az illetékigény minél előbb behajthatóvá váljék. Ez megoldaná az állampolgárok problémáját, és megoldaná természetesen az állam illetékre vonatkozó igényének problémáját is.
Arra is kitért Hack Péter - és szeretnék erről még egy-két szót mondani -, hogy jelen pillanatban az illetékhivatali eljárások azért húzódnak el, mert az illetékhivatal fejlesztése nem történt meg annak ellenére, hogy számtalan új probléma került az illetékhivatal elé. Mint ahogy Hack Péter úr hivatkozott rá, Balsai képviselő úr is felhívta a bizottság figyelmét, hogy a földárverések földhivatali eljárása miatt további problémák fognak keletkezni. Igen ám, de mi ennek a törvénymódosításnak a következménye?
Az, hogy az illetékhivatal is dupla eljárást fog lefolytatni, és a dupla eljárás következménye az, hogy nemcsak a földhivatalokban lévő káoszt kell elviselnünk, hanem kénytelenek leszünk elviselni azt is, hogy az illetékhivatalokban is hasonló káosz legyen.
Azokat a kérdéseket, amelyeket Hack Péter úr mondott, nem kívánom megismételni. Változatlanul fenntartom az indítványaimat, és kérem a tisztelt Házat, hogy szíveskedjék támogatni. Köszönöm szépen. (Taps a jobb oldalon.)

 

 

Noviny Arcanum
Noviny Arcanum

Zaujíma Vás, čo o tejto téme písali noviny za posledných 250 rokov?

Zobraziť

Arcanum logo

Arcanum Adatbázis Kiadó, popredný poskytovateľ obsahu v Maďarsku, začal svoju činnosť 1. januára 1989. Spoločnosť sa zaoberá hromadnou digitalizáciou kultúrneho obsahu, jeho triedením do databáz a publikovaním.

O nás Kontakt Tlačové správy

Languages







Noviny Arcanum

Noviny Arcanum
Zaujíma Vás, čo o tejto téme písali noviny za posledných 250 rokov?

Zobraziť