DR. KIS GYULA JÓZSEF

Full text search

DR. KIS GYULA JÓZSEF
DR. KIS GYULA JÓZSEF (MDF): Hölgyeim és Uraim! Tisztelt Képviselőtársaim! Innen felülről úgy néz ki a Ház, mintha az ember szavai egy kiszáradt kútba dobált kavicsok lennének, visszhang nélkül, csobbanás nélkül - nagyon nehéz így meggyőzően beszélni. Különösen nehéz akkor beszélni, amikor olyan kérdésekről van szó, amikről az ember nagyon nehezen tud sine ira et studio, harag és elfogultság nélkül szólni, hiszen az egészségügyet érintő pótköltségvetési elvonásról, annak néhány tételéről s az ezzel kapcsolatos módosító indítványomról kéne szólni.
Néhány orvoskolléga itt ül a teremben, ők biztos igazolják, hogy erről igazán átérzéssel csak az szólhat, aki már állt úgy egy osztályon, hogy három lélegeztető gépe volt és négy légzésbénult betege, és neki kellett döntenie, hogy ki lesz az az egy, aki a kezei között fog megfulladni, mert nincs rá eszköz. Ezt az érzést én természetesen nem várhatom el, és nem is akarom képviselőtársaim többségétől elvárni. De hogy nagyon nehéz ilyenkor elfogulatlanul és szenvedély nélkül szólni, higgyék el nekem. Ugyanakkor tudom, hogy a most elmondottak legfeljebb az országgyűlési jegyzőkönyvekben jelennek meg, ahol az indulat úgyse megy át. Tudom, hogy az indulatos felszólalók, az érzelmek mindig ellenszenvet keltenek - tehát megpróbálok nagyon higgadtan, tárgyszerűen érvelni annak érdekében, hogy ezekre az elvonásokra az egészségügyben ne kerüljön sor.
Az alaptétel az, hogy minden tárca védi a maga igazát. A válaszom az, hogy minden tárca védi a maga igazát, ha ezektől az elvonás egyenlő arányban történik. Véleményem szerint az egészségügyben csodának kellett volna történnie 75 nap alatt, hiszen mind a népjóléti miniszter úr, mind a miniszterelnök úr elmondta, hogy katasztrofális helyzetben van az egészségügy. Ezek szerint ez a katasztrofális helyzet megoldódott 75 nap alatt, hiszen most mód van rá, hogy 1,5 milliárd forintot elvonjanak tőle.
(19.50)
Második tétel: a kormány takarékoskodik saját magán. Ez a népjóléti tárcát érintő elvonás 2,1 milliót von el a Népjóléti Minisztérium működési költségeiből. 1500 milliót a népjóléti tárca által fenntartott országos intézményektől és egyetemektől. Tehát a kormány nem saját magán takarékoskodik, hanem az állampolgárokon. S ezt úgy interpretálni, hogy ez valamiféle önmérséklet, önmegtartóztatás - hogy is mondjam? -, nagyon nehezen elfogadható harag és elfogultság nélkül is.
A három téma, amire a módosító indítványom konkrétan vonatkozik: az orvosegyetemeket érintő 70-80 milliós elvonás, a szerv- és szövettranszplantációt érintő 100 milliós elvonás, illetve a szívsebészetet érintő 95 millió forintos elvonás.
Az egyetemek és a többi, a Népjóléti Minisztérium felügyelete alá tartozó költségvetési intézmény augusztusban kaptak a Népjóléti Minisztérium közigazgatási államtitkárától, Harsányi László úrtól egy... nem tudom, mit, mert ez egy ilyen dekrétum, amit a falra szoktak kiakasztani, hogy a helyszínen felkoncoltatik az, aki nem tesz eleget a dolgoknak. Megszólítás nincs, a cím az, hogy az NM felügyelete alá tartozó költségvetési intézmények vezetőinek - felkiáltójel. Dátum van, aláírás van, semmiféle búcsúszöveg, mint tisztelettel vagy egyebek. De ez a forma. A tartalom: "Az éves költségvetési támogatás eredeti előirányzatának átlag mintegy 5 százalékát kitevő támogatáscsökkentésre kényszerültünk." Rendben van, így határoztak. De a következő: "Az elvonás terhének egyenletesebb elosztása érdekében a szeptember havi támogatási keretet a várható elvonások időarányos részével csökkentetten bocsátjuk rendelkezésre."
Tehát szeptemberben úgy döntött a kormány, hogy egy, még be sem nyújtott törvényjavaslat alapján, egy rendelettel, a várható elvonások mértékében már nem kiküldi, hanem visszatartja azt a havonta járó összeget, amit egy hatályos törvény - a költségvetési törvény - előír. Megszokhattuk, hogy a kormány feltételezi, hogy a parlament el fogja fogadni az előterjesztéseit, de azt még nem igazán szoktuk meg, hogy ezt a feltételezést írásba is adja. Meglehetősen furcsa helyzet ez, én nem tudom, hogy a jogállamisággal, a kormányzati felelősséggel, azzal, hogy a parlamentnek alárendelten működik a végrehajtó hatalom, összeférhető-e.
Nos, az egyetemek is meg a többi intézmény is megkapta ezt a köriratot vagy dekrétumot és a következőt tapasztalták. A következőt válaszolta a budapesti orvosegyetem rektora a népjóléti miniszternek. Megszólította - ugye, ő nem államtitkár, ő csak egy rektor -, tehát: "Tisztelt Miniszter Úr!" - kezdi. "A Népjóléti Minisztérium a SOTE 1994. évi költségvetésének jóváhagyásánál már elvont 35 millió forintot, vagyis az idei évet csökkentett előirányzattal kezdtük meg. A helyettes államtitkári levélben foglalt tervezetet meghaladó árbevételtöbblet jelenlegi adataink alapján nincs, így az elvonást sem tudtuk ebből érvényesíteni." Tehát az államtitkár úr egy feltételezett bevételi többletre hivatkozott, amikor elrendelte, illetve nem elrendelte, mert el se küldte a havi arányos pénzt.
Azzal folytatja a rektor úr, hogy "A minisztériumi elvonás 72 millió forint, amelynek végrehajthatósága érdekében valamennyi szervezeti egységünk működési, dologi előirányzatát csökkenteni kényszerültünk, függetlenül attól, hogy milyen kötelezettségvállalásaink vannak. Az egyetemi tanács úgy ítélte meg, hogy emiatt a SOTE működőképességét veszélyeztető helyzetbe került." Aztán az egyetemi tanács úgy döntött, hogy mégis végre kell hajtani azt, amit a minisztérium elrendelt, hiszen a pénzt nem kapták meg, s akkor megpróbáltak megoldásokat találni, hogy honnan is szedjék elő ezt a hiányzó pénzt. Többek között az Országos Egészségügyi Pénztár harmadik negyedévi teljesítményfinanszírozási felosztás előtti összegéből elvonandó 26 millió forint!
Kedves Népjóléti Államtitkár Úr! Ön az előbb azt mondta, hogy a társadalombiztosítás által az intézmények számára juttatott összeget ez a módosítás nem érinti. Itt van a budapesti Orvostudományi Egyetem tanácsának határozata, amely szerint bizony 26 millió forintot ebből az összegből kell elvonni. Ezek szerint nem ismerte a határozatot, illetve nem biztos, hogy bevallotta, hogy ismeri, mert ez egy másik törvénysértés, tekintve, hogy a teljesítményarányos finanszírozásról is törvény rendelkezik. Ezt más célra, beruházások, fejlesztések pótlására nem lehet használni.
Nos, az egyetem működőképességét tehát veszélyezteti ez az elvonás. Ezek után meggondolandónak tartom, hogy támogatja-e a tisztelt Ház a pótköltségvetésnek ezt a fejezetét. Módosító indítványom arra irányul, hogy ne támogassa, hanem kapják meg az igen szűkre szabott keretet, amiért nagyon sokat kellett a tavalyi év végén az idei költségvetés vitájában verekednünk. Oly sokat, hogy az nagyon sok barátom elvesztésébe is került számomra, akik úgy érezték, hogy túlfeszítem a húrt és túlterhelem a költségvetést. Ez most 70-80 millió lenne, amivel valóban túlterhelném, ha nem vitatnák a közgazdászok azt, hogy ez a pótköltségvetés egyáltalán indokolt-e. Ebben nem tudok állást foglalni, nem az én szakmám.
De azt tudom, hogy a szerv- és szövettranszplantációra szánt másik összegből elvont 100 millió forint - és ez megint nem a saját tudásom, hanem a transzplantációs klinika vezetőjének, Perner professzornak ma délelőtti adatközlésén alapszik - azt jelenti, hogy míg négy év alatt sikerült eljutni oda, hogy az évi 900 betegből, aki veseelégtelenség miatt urémiában meghalt, már csak 250 beteg hal meg, ez az elvonás számukra azt jelenti, hogy ez a 250 beteg meg fog halni. Azt jelenti - és itt felhívnám a közgazdászok figyelmét is -, hogy amíg egy veseelégtelenségben szenvedő beteg életben tartása dialízissel, művesekezeléssel 2,2 millióba kerül évente, addig egy vesetranszplantáció csak 1,2 millióba, és az elsőéves gyógyszerköltsége is csak 300 ezer forint.
Átlag ötéves túléléssel számolva, a transzplantáció negyedébe kerül, és akkor nem beszéltem az élet minőségéről, amit egy műveséhez kötött, gyakorlatilag folyamatos agóniában és félelemben élő ember egy transzplantált emberrel összehasonlítva átél.
Pozsgay Imre exminiszter úrral szerencsém volt megnyitni a transzplantáltak világjátékát. Veseátültetett emberek, akik sportoltak, akiknek családjuk volt, akik közül volt, aki fölment a Himalájára! És ez ráadásul a negyedébe kerül... Ne tessenek nekem gazdasági kényszert emlegetni, amikor négyszeres összegeket kell arra áldozni, hogy egy sokkal rosszabb életminőséget biztosító rendszert fenntartsunk, egyszerűen azért, mert most úgy tűnik, hogy ez a költségvetésben bevételként jelenik meg!
(20.00)
Papíron igen, de a későbbi kiadásokban vagy a folyamatos kiadásokban nem. Perner professzor véleménye szerint öt évvel veti vissza a transzplantációs programot, hiszen itt a donor, a vese beszerzése elindult egy nemzetközi összefogással. Tehát ez a mostani háromhónapos 100 milliós megtakarítás öt év veszteséget jelentene.
A harmadik téma: 95 millió - a szívsebészet fejlesztése, konkrétan a pécsi szívsebészeti centrum. Erről még kevésbé tudok objektíven beszélni, hiszen tíz évvel ezelőtt hat hétig vártam arra, hogy megoperálják a koszorúereimet, és tudom, hogy hat hétig fél az ember attól, hogy ha a kisujját megmozdítja, akkor már elégtelen lesz a szívizom vérellátása. Tudom, hogy milyen állapot - ma nyolc hetet várakoznak a betegek, és nem mindenki éri meg ezt a nyolc hetet. Nem mindenki éri meg, és tulajdonképpen, ha visszagondolok, hogy ez után a műtét után két csodálatos lányom született, azt mondom, hogy nekem szerencsém volt, én megértem. De ahogy körülnézek a mai világban, nem biztos, hogy szerencsésnek érzem magamat... - elnézést.
Az érvek persze nagyon világosak, egyértelműek: gazdasági kényszer, világbanki kényszer. A világbanki kényszerről alkalmam volt már régebben is, az előző pénzügyminiszterektől hallani. Szerencsés voltam, hogy felfüggesztettek egy költségvetési vita tárgyalást, mert az előző pénzügyminiszter mellettem elrohanva, a javaslataim hallatán közölte, hogy legközelebb majd te mégy a Világbankhoz tárgyalni... (Derültség.) Megijesztettem, mondván, lehet, hogy akkor jobb üzleteket kötök velük. Ugyanis beszéltem a világbankosokkal jó néhányszor bizottsági elnökként, és el tudtam nekik mondani, hogy uraim, elhiszem, hogy Magyarország túl sokat költ szegénységéhez képest az egészségügyre. Ezt elhiszem önöknek. De csak akkor tudom respektálni, ha az önöknél fejenként évente egy állampolgárra költött 3 ezer dollárról lemondanak a nálunk elköltött 150 dollár fejében, vagy ha nem mondanak le, szíveskedjenek Magyarországon gyógykezeltetni magukat. Érdekes, ezeknek a világbankos fiúknak egyike sem választotta ezt a megoldást... A következő héten rohantak vissza Bécsbe, mert ha bajuk lesz, hátha magyar kórházba kerülnek.
Szóval, lehet ezekkel beszélni, és nem biztos, hogy el kell fogadni azt a bennszülött létet, amit Németh László megjósolt számunkra, és amit, úgy látszik, negyven év után most újrakezdhetünk.
Tehát van egy gazdag ország állampolgára és van egy szegény ország állampolgára. Az egyiknek húszszoros egészségügyi kiadás sem sok, sőt kevés, mert ebbe bukott bele Reagan elnök; a választási hadjáratban Clintonnak első számú érve volt a tarthatatlan egészségügyi helyzet. És ezt a hússzor nagyobb kiadást a saját számára nem tartja túlzottnak, de nálunk a hússzor kevesebbet túlzó mértékűnek tartja.
Kérem, a GDP 5,9 százalékát költjük egészségügyre - az Egyesült Államok a sokkal nagyobb GDP-jének 12,5 százalékát. Ezekkel az érvekkel talán nem kellene minden esetben elfogadni azt a diktátumot, ami az egészségügyet érinti, illetve az egészségügyet egy olyan országban, amelyben a halandóság a legrosszabb Európában, és amely halandóság azt jelenti, hogy nemcsak az élet minősége, hanem a gazdasági fejlődés is veszélybe kerül. Veszélybe kerül, mint azt a közgazdasági iskola egyik irányzata, a demográfiai közgazdaságtan, mely nem statikus, hanem dinamikus állapotokat követ és amely figyelembe veszi az aktív, keresőképes, munkaképes lakosság számának alakulását, ez az iskola nagyon határozottan és egyértelműen hangsúlyozza.
Éppen ezért nem tudom elfogadni ezeket a költségvetési megszorításokat, és ha megkérdezik, hogy akkor miből, mert hiszen a költségvetési vitában nem fogadják el, hogy nem annyira tragikus a helyzet, akkor lennének tippjeim. Elsősorban szocialista, tehát a többségi képviselők számára. Lennének tippjeim például a tőkejövedelmek adójának eltörlése terén, a kamatjövedelmek adójának nem nulla százalékra csökkentése terén. Azért mondom elsősorban a szocialista képviselőknek, mert ezzel egyértelműen a banktőkével összefonódott ipari tőkét támogatják. Ugye, ismerős szöveg ez? És ha még ismerősebb, akkor tessék elővenni vagy újraolvasni az egykori szemináriumi füzeteket, hogy mit mondott Dimitrov elvtárs a Reichstag-perben, hogy ez a finánctőke milyen természetű, ha hatalomra kerül. És jusson eszükbe, hogy Weimarban is volt szociáldemokrata párt egészen addig, amíg a finánctőke hatalomra nem került!
Tehát a 10-ről 0 százalékra csökkentés nem biztos, hogy feltétlenül szükséges akkor, amikor ilyen alapfeladatokra, mint a vesetranszplantáció, mint a szívműtétek, mint az orvosegyetemek működtetése, úgymond nincs megfelelő kerete az országnak.
Nagyon kérem önöket, hogy gondolják végig, amit mondtam. Figyelembe véve, hogy ilyen kevesen vannak, nem hiszem, hogy sikerült megváltoztatni a parlament döntését, de akkor is el kellett mondanom. Itt álltam, mást nem tehetek, elmondtam, és amikor döntenek, akkor próbálják beleképzelni magukat egy beteg vagy egy orvos helyzetébe, akinek adott esetben dönteni kell. Köszönöm. (Taps.)

 

 

Noviny Arcanum
Noviny Arcanum

Zaujíma Vás, čo o tejto téme písali noviny za posledných 250 rokov?

Zobraziť

Arcanum logo

Arcanum Adatbázis Kiadó, popredný poskytovateľ obsahu v Maďarsku, začal svoju činnosť 1. januára 1989. Spoločnosť sa zaoberá hromadnou digitalizáciou kultúrneho obsahu, jeho triedením do databáz a publikovaním.

O nás Kontakt Tlačové správy

Languages







Noviny Arcanum

Noviny Arcanum
Zaujíma Vás, čo o tejto téme písali noviny za posledných 250 rokov?

Zobraziť