ZWACK PÉTER

Full text search

ZWACK PÉTER
ZWACK PÉTER (független): Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Nem szeretnék visszaélni az idővel és az önök türelmével, úgyhogy sietek ezzel a felszólalással, amelynek, úgy érzem, van mondanivalója.
Amit mondani fogok, az nem interpelláció, hiszen nem az a célom, hogy bárkit is bíráljak, hanem hogy az országnak segítsünk. Nem kérdezni szeretnék, hanem éppenséggel kézzelfogható választ adni, konkrét megoldást kínálni az egyik legsúlyosabb, mindnyájunkat kínzó problémára. Ugyanakkor mondandómat nem adhattam elő egyik törvényjavaslat vitájánál sem módosító indítványként, hiszen a legfőbb gond épp az, hogy ilyen tárgyú törvényjavaslat eddig nem került a tisztelt Ház elé.
Felszólalásom témája ugyanis a feketegazdaság, a feketekereskedelem és az egészet mozgató korrupció elleni koncentrált küzdelem kormányzati szintű koordinációjának a modellje, aminek lényegét vázolom a következőkben.
Felszólalásomat megelőzően levélben tájékoztattam a témában illetékes miniszter urakat: Kuncze Gábor belügyminisztert és Vastagh Pál igazságügy-miniszter urakat és őszintén remélem, hogy felszólalásom nyomán ezekben az ország számára fontos témákban kialakulhat majd egy olyan párbeszéd, amely jelentős gyakorlati előrehaladást eredményezhet a minél közelebbi jövőben.
Minden eddigi parlamenti felszólalásomban és fontosabb sajtónyilatkozataimban hangsúlyosan kitértem erre a problémára, mert meggyőződésem, hogy amennyiben ezen a téren nem lépünk radikálisan - és ezt előre aláhúznám -, a magyar gazdaság talpraállítása érdekében tett minden társadalmi, parlamenti és kormányzati erőfeszítés elpazarolt energiává válik. Tudjuk, hogy a korrupcióra épülő feketegazdaság a GDP egyharmadának megfelelő, iszonyatos mennyiségű összeggel, a költségvetés hiányát sokszorosan meghaladó volumenben lopja meg az államháztartást, mindannyiunk pénztárcáját. Természetesen tisztában vagyok vele, hogy feketegazdaság és korrupció mindenütt van, ám ezt a mértéket mi nem tudjuk elviselni.
Éljünk a lehetőséggel, hogy még piacgazdaságunk zsenge korában fojthatjuk el a maffiózus tendenciákat és merítsünk bátorságot az olasz példából. Az utóbbi hónapokban rengeteg ígéret hangzott el a politikai életben ezeknek a negatív folyamatoknak a visszaszorítására vonatkozóan, sőt az egyes részterületeken konkrét próbálkozásokkal is találkozhattunk. Ám, mint az eddigi eredmények is mutatják, a részpróbálkozások itt már nem vezetnek komoly eredményre.
A közvélemény egyre elégedetlenebb a gazdasági bűncselekmények felderítésével. Mindenki, aki az üzleti életben és a politikában valamelyest is járatos, tudja, hogy ebben a jelenségkörben a részmegoldások a jövőben is csak eseti szenzációkat eredményezhetnek, de megoldást nem hoznak. Csak a folyamat egészét átfogó, koncentrált, hosszú, szívós munka vezethet eredményre.
Egy ilyen folyamatot ma már csak kormányzati szinten lehet elindítani és koordinálni, de még eközben is ügyelni kell azoknak a negatív mozzanatoknak a kiszűrésére, amelyek az egyes érintett hatóságok és intézmények különböző szintjeit megbízhatatlanná teszik. Ezért mind a koordinációra, mind az operatív munkára önálló, koncentrált, szervezett intézményi mechanizmust kell elkülöníteni. Ennek nem a méretei a döntőek, hanem a hatékonysága.
Kidolgoztunk egy koncepciót - a kormányzati szintű koordinációtól egészen a nyomozás operatív szintjéig menően - egy lehetséges speciális szervezési modellre vonatkozóan, amely átfogja a pénzügyi, a biztonsági, a rendészeti és az igazságszolgáltatási szféra minden fontos elemét. Ehhez képest a szükséges létszám viszonylag kicsi, mert a modell hatékonysága nem ezen múlik.
Tisztelt Ház! Tudom, egy ilyen folyamat lebonyolításához jelentős pénzügyi forrásokra van szükség, a modell megvalósítása esetén - azon belül - ez a fedezet megteremthető. Én most többek között azokat képviselem ezzel a hozzászólással, akik hajlandók lennének komoly áldozatokra a pénzügyi háttérnek a kormánnyal közös megteremtése érdekében. A modell kiinduló tétele az, hogy feltétlenül szükség van a legmagasabb szinten egy koordinációs fórumra, amelyben minden közvetlenül érintett országos vezető részt vesz. Egyrészt ahhoz is szükséges ez a részvétel, hogy mindnyájan alkotó és felelős részesei legyenek az összes alapvető döntésnek, másrészt azért, hogy egyik intézményi rendszer se eshessen ki hiányzó láncszemként a folyamatból.
Ennek a kiemelt szintű fórumnak - nevezzük országos korrupcióellenes bizottságnak - az alábbi tagjai lennének: az igazságügy-miniszter, mint kormányzati koordinátor, a belügyminiszter, a nemzetbiztonsági szolgálatokért felelős tárca nélküli miniszter, a legfőbb ügyész, mint a folyamat kulcsintézményének közvetlen irányítója, a Legfelsőbb Bíróság elnöke - aki ugyan nem tartozik a bűnüldözési struktúrához, de ha a bírósági rendszer nincs benne kezdettől a mechanizmusban, akkor felesleges létrehozni és finanszírozni bármit -, az országos rendőrfőkapitány, a Vám- és Pénzügyőrség országos parancsnoka, az APEH elnöke, a Bankfelügyelet elnöke, a privatizációs kormánybiztos. A kormányzati szinten felelős intézmény az Igazságügyi Minisztérium kellene hogy legyen. Ehhez kellene a miniszter mellé rendelt operatív felelős, akinek a koordináció összefogása lenne a feladata.
A nyomozati szint és az egész modell központi intézménye az ügyészségi szervezeti rendszeren belül szervezetileg és financiálisan elkülönített korrupcióellenes nyomozóhivatal. Ez az operatív munka lelke, intézményileg és személyzetileg független és feddhetetlen munkacsoport, amely mintegy tíz nyomozó ügyészből és az őket kiszolgáló apparátusból áll. Alájuk rendelődik a másik válogatott csapat, egy 25 fős rendőri csoport, akik kiegészülnek 5-5 fővel a VPOP-től, a Nemzetbiztonsági Hivataltól és az Apehtől. A rendszer működésének lényege, a munka centruma a nyomozóhivatal, amely az egész ország területén és a nemzetközi kontaktusokban a jogszabályok engedte maximális nyomozati jogosultsággal rendelkezik, közvetlenül irányítja a többi résztvevőt.
(19.00)
Ugyanakkor tudjuk, hogy minden erőfeszítés kárba vész, ha nem sikerül a modellnek érintenie a bírósági szférát is. A lehetséges megoldási utak egyike az, hogy eljárásjogi hátteret kapna ezekben az ügyekben egyfajta speciális illetékesség. Ez annyit jelent, hogy a korrupcióellenes nyomozóhivatal által benyújtott ügyeket kizárólag egyetlen bíróság, például a Fővárosi Bíróság ezekre kijelölt egy vagy két bíró tanácsa tárgyalná. A bírák kiválasztását az illetékes bírósági vezetők az országos korrupcióellenes bizottsággal együttműködve végeznék el.
Tisztelt Ház! Befejezésül: mint korábban jeleztem, én azokat képviselem most, akik nagyon érintettek ebben, és áldozatokra is hajlandóak lennének. Ugyanis tudniuk kell, hogy a gazdaságon belül a jövedéki termékeket előállító ágazatok képezik a legérdekeltebb szférát a feketegazdaság visszaszorítását illetően. Ismereteim szerint a terméktanácsokba tömörült, jövedéki termékeket előállító vállalkozások megfelelő kormányzati döntés esetén részt vennének a korrupcióellenes harc finanszírozásában. Egy ilyen pénzügyi támogatás elvi alapjait kidolgoztuk. A legmagasabb szintű és rangú olasz maffia- és korrupcióellenes szakértők ugyancsak fölajánlották közreműködésüket.
Várjuk tisztelettel a kormány konkrét javaslatait, hogy ennek megfelelően mi is lépni tudjuk. Köszönöm a figyelmüket. (Nagy taps.)

 

 

Noviny Arcanum
Noviny Arcanum

Zaujíma Vás, čo o tejto téme písali noviny za posledných 250 rokov?

Zobraziť

Arcanum logo

Arcanum Adatbázis Kiadó, popredný poskytovateľ obsahu v Maďarsku, začal svoju činnosť 1. januára 1989. Spoločnosť sa zaoberá hromadnou digitalizáciou kultúrneho obsahu, jeho triedením do databáz a publikovaním.

O nás Kontakt Tlačové správy

Languages







Noviny Arcanum

Noviny Arcanum
Zaujíma Vás, čo o tejto téme písali noviny za posledných 250 rokov?

Zobraziť