Mándy Iván (1918–1995)

Full text search

Mándy Iván (1918–1995)
Műveiben vissza-visszatérnek életének meghatározó szereplői, színhelyei, élményei. Főként egy félszeg fiú, aki a szülei válása után az apjánál marad. Apánál, aki hírlapíró és lapkiadó, általában állás és lap nélkül, akivel a Teleki tér környékén egyik zugszállodából a másikba költöznek (gyakran a számlák elől), aki nagyszabású, homályos és sikertelen ügyekben utazik (egyetlen sikere talán az, hogy fiát annak első, romantikus, hazafias, ifjúsági regényével, Az enyedi diákkal „kiváltja” a katonai szolgálatból). Ez a fiú tizenöt éves korában, az ötödik gimnázium után az iskolából is kimarad; családját, barátait, tanárait és iskolatársait a képzelete helyettesíti. Képzeletében varázslatos életre kel a század hiányos életű kisembereinek két nagy, sikerpótló mitológiája: a futball és a film. A régi idők focija, amelynek motívumai majd később, szintézis-érvényű és nagysikerű regényében (A pálya szélén, 1963) és a Régi idők focija forgatókönyvében (rendező: Sándor Pál, 1974) összegeződnek. S a Régi idők mozija, amelynek legendás hősei simán közlekednek a vetített kép és a Teréz körúti kis mozik mögötti „valóság” között, s ciklusba rendezve majd 1967-ben, Zsámboky mozijával kiegészülve 1975-ben, népesítik be a mozi-képzelet bűvös regényét.

Mándy Iván a Művész eszpresszóban 1989-ben

 

 

Ziarele Arcanum
Ziarele Arcanum

Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi

Arcanum logo

Arcanum se ocupă cu digitalizarea în masă, cu arhivarea și cu publicarea materialelor tipărite.

Despre noi Contact Apariții în presă

Languages







Ziarele Arcanum

Ziarele Arcanum
Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi