Napjaink

Full text search

Napjaink
A 70-es évek élvonala mostanáig sem változott sokat. Szakcsi-Lakatos, Vukán, Gonda, Babos Gyula, Kőszegi Imre, Berkes Balázs, Pege Aladár, Deseő Csaba, Dés László és a nemrég elhunyt Kovács Gyula mellett néhány visszavonult muzsikus (Martini, Beamter, Zágon Iván és Radics Gábor) is visszatért alkalmanként a pódiumra.
Röviden szólni kell a zenei érdeklődés gyökeres változásáról a 60-as években, amikor a hivatalos politika zöld utat nyitott a dzsesszművészetnek, a közönség zömét elhódította a váratlanul megjelenő beatmozgalom. A 70-es években újabb híveket csábított el az új dzsessz-rock hullám és megjelent a free-dzsessz, tovább tagolva a közönséget. Az egyetemes dzsessztörténet újabb korszak- és stílusváltásai átmenetileg megosztották a dzsessz híveit. Felújultak a stílusviták hagyományosok és modernisták között, egészében mégsem ártottak a műfajnak. Bár az első dzsesszkönyv (Molnár Antal: Jazzband) 1928-ban jelent meg, szakirodalomról, rendszeres dzsesszkritikáról aligha beszélhetünk. Néhány külföldi könyvfordítás és rövid életű folyóirat mellett mindössze Pernye András és Gonda János írt tudományos igényű dzsesszkönyveket.
Már az 50-es évektől kezdve alakultak dixieland-zenekarok, de ez a stílus a 70-es, 80-as években tett szert igazi népszerűségre. A 30 éves Benkó-dixieland nemzetközi elismerést szerzett, rendszeresen szerepel világhírű dzsesszművészekkel. A szegedi Molnár-dixieland ugyancsak ismertté vált Európában. Az utóbbi időben új tradicionális együttesek teszik színesebbé a hagyományos dzsessz palettáját.
Végezetül külön figyelmet érdemel néhány teljesen külön úton járó, kísérletező művész, elsősorban Szabados György, aki különböző kis- és nagyegyütteseivel, sajátos improvizatív világot alakítva, kitágította, vagy inkább már túllépte a dzsessz kereteit.
Hogy milyen lesz a 90-es évek dzsesszművészete? Több lehetőség van a nemzetközi szereplésekre és megmérettetésre, az elmúlt években lehetővé vált szélesebb körben lemezek, kazetták, CD-k és videofelvételek készítése. Így megvan minden esély arra, hogy a tánctermek zenéjéből már régen pódiumművészetté vált dzsessz sok stílusa megéljen, sőt fejlődjön egymás mellett.

Orlay Jenő: Jazzdobbal a világ körül. A könyv címlapja

Végh Gusztáv rajza Molnár Antal: Jazzband című könyvéből. Megjelent 1928-ban

Lemezcímkék: Caravan, Avalon
Cs. A.

 

 

Ziarele Arcanum
Ziarele Arcanum

Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi

Arcanum logo

Arcanum se ocupă cu digitalizarea în masă, cu arhivarea și cu publicarea materialelor tipărite.

Despre noi Contact Apariții în presă

Languages







Ziarele Arcanum

Ziarele Arcanum
Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi