A kapunyitás évtizede

Full text search

A kapunyitás évtizede
A 70-es évtizedben az Operaház balettegyüttese addigi történetének látványos fénykorát érte el. Ekkor bontakozik ki Seregi László alkotói tevékenysége, és mellette figyelemre méltó műveket mutat be – a Pécsi Balett-től az Operaházhoz szerződő – Fodor Antal. Kettejük munkásságában egyfajta műfaji munkamegosztás érvényesül s előtérbe kerül a tematikai és formanyelvi korszerűsítés. A feladatokkal Lőrinc György bízza meg őket, aki 1961-76 között az együttes balettigazgatója. Tevékenységének kiemelkedő része a 20. század nyugati táncművészet eredményeinek meghonosítása. A színház igen jelentős darabokat mutat be, miközben gyarapítja tradicionális műsorrendjét. Szaporodnak a külföldi társulatok és jeles szólisták magyarországi vendégjátékai, ugyanakkor folytatódik a magyar művészek külföldi vendégszereplése. Az új táncosok zöme már a balettintézet neveltje. Továbbra is érezhető a szovjet vendégmesterek munkájának pozitív hatása, a különböző nyugati bemutatók kapcsán pedig az együttes számára újdonságot jelentő stiláris és technikai benyomások gyarapítják a felkészültséget. Mindezek eredményeként az elsődlegesen karakterstílusú balettegyüttesből fokozatosan klasszikus, neoklasszikus és modern felkészültségű, széles, korszerű repertoárral rendelkező társulat fejlődött ki. Az eredmények elválaszthatatlanul fonódtak össze Lőrinc György koncepciózus vezetésével.
A 60-as évtized végéig nyitott kérdés maradt, hogy ki lép Harangozó Gyula örökébe? Bemutatóról bemutatóra vált azután mind nyilvánvalóbbá, hogy erre a feladatra Seregi László a legalkalmasabb. Az ő műveiből épült ki a nemzeti repertoár újabb rétege. 1970-ben a két Bartók-balett elvonatkoztatottabb megoldása kiválóan megfelelt a korszerűség követelményének. 1972-ben, új szövegkönyv alapján, Delibes évszázados Sylviáját vérbő humorú balettkomédiaként formálta újjá, táncban és cselekményben gazdagon. 1975-ben a nagy magyar festő, Csontváry több közismert festménye nyomán alkotta meg Cédrus című balettjét, ezt a szürrealisztikus lebegésű táncjátékot. A 70-es éveket egyik legegyénibb hangvételű darabja zárta, a Változatok egy gyermekdalra. Felsorolt műveit a társulat napjainkban is műsoron tartja.
Fodor Antalt a mai tematika, a 20. századi zene és a modern tánc nyelvezete ösztönözte alkotómunkára, illetve a barokk muzsika cselekmény nélküli újraköltésére. Művei közül éppen ez utóbbiak váltak a műsorrend megbecsült darabjaivá.
Nem lehet eléggé hangsúlyozni a nyugati világból átvett kiváló balettek gazdagító hatását. Egy nemzetközi sikerű dán iskoladarab (Lander: Etűdök), a mai angol táncjáték-repertoár egyik mesterműve (Ashton: A rosszul őrzött lány), a 20. századi szimfonikus balett néhány remeke (Balanchine művei az USA-ból), a francia expresszionista stílusú táncszínház mesterének több balettje (Béjart-est), valamint a dzsessz-színezetű amerikai balettstílus egyik darabja (Ailey: A folyó) – mindez együtt új irányba vezette az együttes fejlődését.
Az előzményekkel társulva, ez a kapunyitás világméretekben korszerűvé tette a társulatot. Ilyen légkörben fejlődött ki az a magántáncos gárda, amelynek legtöbb tagja a következő évtizedben is vezető szerepet játszott.

Seregi: Változatok egy gyermekdalra

Seregi: Sylvia

Messzerer: A hattyúk tava

 

 

Ziarele Arcanum
Ziarele Arcanum

Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi

Arcanum logo

Arcanum se ocupă cu digitalizarea în masă, cu arhivarea și cu publicarea materialelor tipărite.

Despre noi Contact Apariții în presă

Languages







Ziarele Arcanum

Ziarele Arcanum
Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi