A nemzeti klasszicizmus irodalomszemlélete

Full text search

A nemzeti klasszicizmus irodalomszemlélete
Gyulai Pál (1826-1909) kritikai és irodalomtörténeti munkásságában fogalmazódott meg először a nemzeti klasszicizmus értékszemlélete. Elvi tanulmányban állt ki Petőfi költészetének értékei mellett (Petőfi Sándor és lírai költészetünk, 1854), de harcolt a népieskedés és petőfieskedés ellen. Vörösmartyról írt monográfiát, de a magyar költészet csúcsának kortársát és barátját, Arany Jánost tekintette. Vörösmarty érdemét abban jelölte meg, hogy "összeolvasztotta a régi és az új nyelvet, kibékítette a művészit és a magyarost", míg Petőfi és főként Arany még tovább menve egyensúlyt teremtettek a magyar és európai, a művészi és a nemzeti között. Beőthy Zsolt (1848-1922) volt az első, aki már nemcsak az irodalmi élet belső körét szólította meg, hanem a literátus közönség szélesebb rétegeire is hatott. A kor értekezőprózai ízlését elégítette ki, tankönyvszerű irodalomtörténeti összefoglalásain (A magyar nemzeti irodalom történeti ismertetése, 1877; A magyar irodalom kistükre, 1896) nemzedékek nevelkedtek. Prózatörténete (A szépprózai elbeszélés a régi magyar irodalomban, 1886) friss szellemű tudományos munka volt, a nevét híressé tevő két irodalomtörténete azonban inkább csak a nemzeti klasszicizmus népszerűsítését végezte el. Ezekben jól hangzó, de egyszerűsítő sémákkal dolgozott, s túlzásig vitte a romantikus nemzeti elvet, az önmagába bezárt nemzeti irodalom képével. Nemzedékének két társa, a kritikus Péterfy Jenő (1850 1899) és az irodalomtörténész Riedl Frigyes éppen a magyar irodalom távlataira és európai összefüggéseire fordította figyelmét.
Riedl Frigyes (1856-1921) a magyar irodalom értékeit nem az elkülönülésben, hanem az európaiságában kereste, s abban látta a magyar irodalom legfőbb jellemvonását, hogy a középkortól kezdve egybefonódott az európai szellemiséggel. Cikkei, tanulmányai nemcsak filológiai felkészültségről, hanem kritikai hajlamról is tanúbizonyságot adtak: bírálta a délibábos nemzetieskedést, kétségbe vonta a hun monda eredetiségét, s bebizonyította, hogy Thaly Kálmán az általa közreadott kurucdalokba saját verseit is belefoglalta. 1887-ben megírta irodalomtörténetünk első jelentős Arany-monográfiáját, 1896-ban pedig összefoglaló vázlatot írt a magyar irodalomról (A magyar irodalom főirányai). Ez utóbbi új irányt kezdeményezett irodalomtörténetünkben, a magyar irodalom folyamatait az európai szellemi áramlatokba ágyazva mutatta be, a nemzeti irodalom történetének komparatista (a. m. összehasonlító) módszerű feldolgozását teremtve meg ezáltal.
Riedl pályakezdésének idején érkezett a magyar irodalomtörténet-írás a pozitivizmus érett szakaszába. Kortársai, sőt már a nála idősebb nemzedék munkája nyomán fejlődött ki a módszeres irodalomkutatás és jött létre a rendszeres tudományos filológia. A kiegyezést követő évtizedben föllendült a tudományos élet, társaságok szerveződtek és szakfolyóiratok indultak. 1874-ben alakult meg a Budapesti Philológiai Társaság. 1877-ben az Akadémia megindította az Egyetemes Philológiai Közlönyt. Abafi Aigner Lajos (1840-1908) Figyelő címen szerkesztette az első tudományos filológiai folyóiratot (1876-1890). Kolozsvárott Meltzl Hugó (1846-1909) pedig összehasonlító irodalomtörténeti közlönyt alapított 1876-ban. Az első magyar irodalommal foglalkozó tudományos folyóirat, az Irodalomtörténeti Közlemények 1891-ben indult meg, s ezt több mint két évtizeddel később követte az Irodalomtörténet 1912-ben. Közben nagyarányú szövegkritikai munkák folytak. Gyulai már 1861-64 között közreadta Vörösmarty műveit, Szilády Áron (1837-1922) belekezdett a Régi Magyar Költők Tárába, Szabó Károly (1824-1890) elkészítette a régi magyar nyomtatványok jegyzékét (Régi Magyar Könyvtár), Szinnyei József (1830-1913) tizennégy kötetes magyar írói lexikont adott közre. A pozitivizmus jelentős tudósai voltak még: Heinrich Gusztáv (1845-1922), Katona Lajos (1862-1910), Bodnár Zsigmond (1839-1907), Négyesy László (1861-1933), Tolnai Vilmos (1870-1937).
Horváth János (1878-1961) a nemzeti klasszicizmus szemléletmódját összegezte és fejlesztette tovább. Pályájának első szakaszában kritikusként konzervatív oldalról bírálta a modern törekvéseket s a Nyugat irányát (Ady s a legújabb magyar lyra, 1910; Aranytól Adyig, 1921). Tudományos munkásságát kezdettől az apró részletekre kiterjedő tárgyismeret és a nagy összefüggéseket kijelölő szintézisigény jellemezte. Pályáján három különböző sugarú körben dolgozott. Nagy vonásokkal felvázolta a magyar irodalom fejlődésének fő ismérveit és történeti irányait, részletező alapossággal megírta a régi magyar irodalom történetét, s közben kidolgozta a nemzeti klasszicizmus 18. századi előzményeit és 19. századi kibontakozását.
Mindhárom körben az irodalom önelvűségét hirdette, s az egyes korszakok saját irodalomtudatából, továbbá a nemzeti klasszicizmus nagy íróinak műveiből merítette fogalomrendszerét.
Az első körbe tartozik egy 1908-ban közreadott, valamint egy, az 1920-as évek első felében keletkezett és kéziratban maradt munkája; a kettő együtt posztumusz jelent meg (A magyar irodalom fejlődéstörténete, 1976). A második kör három összefüggő könyvből áll: A magyar irodalmi műveltség kezdetei (1931), Az irodalmi műveltség megoszlása (1935), A reformáció jegyében (1953). A három könyv a magyar irodalom történetét a kezdetektől a 16. sz. utolsó harmadáig, Balassi fellépéséig követte nyomon.
A harmadik kör monográfiák, egyetemi előadásokból készült könyvek, valamint tanulmányok egész sorát foglalja magában, amelyek a magyar klasszicizmus, a romantika és a népiesség fejlődését írják le az általa is csúcspontnak tekintett Arany Jánosig.
Idetartozó két legjelentősebb könyve: Petőfi Sándor (1922), A magyar irodalmi népiesség Faluditól Petőfiig (1927).

 

 

Ziarele Arcanum
Ziarele Arcanum

Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi

Arcanum logo

Arcanum se ocupă cu digitalizarea în masă, cu arhivarea și cu publicarea materialelor tipărite.

Despre noi Contact Apariții în presă

Languages







Ziarele Arcanum

Ziarele Arcanum
Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi