A gótikus művészetben eltűnt minden, ami súlyos, ami földhöz kötött. A nehéz kőtömböket légiessé varázsolják a csipkésre faragott díszítmények. A katedrálisok, ezek a fényben lebegő épülettünemények mintha az égig érnének. A mennyek dicsőségét hirdetik a kapukon és a homlokzatok kecses galériáiban álló, átszellemült szobrok is. A lélek tükörképei, a tanítás formák általi hirdetői ezek a szoborművek. Minden formális stílusváltozás és látványos megújulás ellenére a gótikus szobrászat 15. századi utolsó, szenvedélyes fellángolásának értékeit ugyanaz a földi valóságtól elszakadó, látomásos művészeti akarat hozta létre, amely a 13. századi klasszikus korszak emlékeit.
A 13. század eleji magyarországi szobrászatban ugyanúgy megtalálhatunk egy franciaországi példaképekre tekintő irányzatot, mint az építészetben. Legtöbbször nehéz is a kettőt mesterségesen szétválasztani. A gótikus templomok kapuinak, oszlopfejezeteinek és párkányainak elkészítése egyúttal megannyi szobrászi, kőfaragói feladatot is jelent. Önálló, az építészettől többé-kevésbé elszakadó szobrászati lehetőségeket eleinte a síremlékek készítése, később a szobordíszes oltárépítmények állítása nyújtott. Magyarország a szobrászat önállósodásában úttörő szerepet játszott: a 14. században itt készültek az ókor óta ismert első köztéri szoborművek, több emberöltővel megelőzve e műfaj itáliai reneszánsz kezdeteit.
Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!
Caută în cea mai mare arhivă digitală de ziare din Europa de Est, ce conține reviste, publicații științifice, săptămânale și cotidiene.