Egészségügyi ellátás

Full text search

Egészségügyi ellátás
A népesség egészsége a társadalmak alapvető közjavainak egyike. A magyar lakosság jelenlegi egészségi állapota akadálya annak, hogy a gazdaság és a társadalom megfelelő hatékonysággal működjön.
Olyan egészségpolitikát és ellátórendszert kell kialakítani, amelyben – az ország gazdasági lehetőségeinek figyelembevételével
– a lakosság egészségi állapotának romlása megállítható, illetve biztosítható a javulása és megfelelő mennyiségű, minőségű és szakmai összetételű az ellátás;
– biztosított a rendszer belső hatékonysága, az eljárások finanszírozási rendje elősegíti a hatékonyságot és az esélyegyenlőséget;
– csökkennek az alapvető egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás esélyegyenlőtlenségei és növekszik az ellátáshoz való hozzájutás és az ellátás minőségének biztonsága;
– az ellátás és finanszírozás rendszere átlátható és kontrollálható.
Az egészségügy korszerűsítése egyszerre jelenti az államháztartás egyik nagy elosztó-szervezetének és a társadalom közérzetét befolyásoló szociális biztonsági rendszerének reformját.
A kormány egészségügyi programjára alapozva 1995-ben modernizációs koncepció kidolgozása történt meg. Megtörténtek a kapacitásszabályozás lépései, és zajlik a struktúra átalakítása. A kialakuló egészségügyi rendszer a tervek szerint jobban illeszkedik a lakosság valós szükségleteihez, szakmailag hatásosabban és gazdaságosabban működtethető.
A kialakuló egészségügyi rendszerben a helyi (települési és megyei) önkormányzatok feladat- és hatásköre, tulajdonosi szerepköre és a fejlesztésben betöltött szerepe újragondolásra szorul. A feladatmegoszlásnak biztosítania kell az egészségpolitikai elvek és a helyi sajátosságok által keltett szükségletek egyidejű érvényesítését. Fokozott szerepvállalást kell elérni a helyi egészségvédelmi feladatok ellátásában és koordinálásában. Az önkormányzatok egészségügyi feladatait már középtávon is a területfejlesztési tanácsokkal szoros egységben, az Európai Unió gyakorlatában jellemző regionális szemlélettel kell megoldani.
A szerkezeti reform fő rendezőelvei a következők:
– a betegek ellátása történjen azon a szinten, ahol az a leghatékonyabban elvégezhető; csökkenjen az akut kórházi, növekedjen a járóbeteg-ellátás aránya, a szociális és ápolási feladatok intézményesen különüljenek el;
– javuljon az esélyegyenlőség a betegellátásban, legyen biztosított a különböző kor- és betegségcsoportok ellátása, a hozzájutást alapvetően ne korlátozhassa lakóhely szerinti vagy szociális különbség.
Az ország különböző térségeiben az egészségügyi szektor fejlesztése szorosan összefügg az ellátási kötelezettséggel és a területi finanszírozási normák által meghatározott lehetőségekkel. A korábbi kórházcentrikus fejlesztések következtében a valós szükségleteknél magasabb a kórházi ágyak száma (176 fekvőbeteg-intézményben 100 400 nyilvántartott ágy, 97,7/tízezer lakos), ezen belül is kedvezőtlenül magas az aktív kezelési ágyak száma, a krónikus kezelési ágyakhoz képest. Ezt súlyosbítja, hogy a szociális háttér kiépítetlensége miatt annak terhei is a fekvőbeteg-ellátásra nehezednek. Ezért a krónikus és szociális kezelési ágyak átstrukturálása a jövőben elengedhetetlen az aktív kezelési ágyak kímélése szempontjából.
Az egészségügyi ellátórendszer reformja során az 1996-os évben újabb 10 000 ágy megszüntetésére került sor, ezzel a szerkezetátalakítás lényegi leépítési fázisa befejeződik. 1997-ben az OEP határozatai alapján már csak 82 923 ágyat finanszíroznának. Ennél több ágyra született szerződés, jelenleg 83 987 az összes ágyak száma.
Az egészségügyi fejlesztés főbb irányai: a háziorvosi és házi gyermekorvosi rendszer továbbfejlesztése, a járóbeteg-szakellátás megerősítése és a lakossághoz közelebb történő telepítése, az akut, valamint az ápolási feladatok intézményes elkülönítése, a betegellátás esélyegyenlőségének javítása.
Ez főként a minőségi munkát végző csoportpraxisok számának növelésével érhető el. Szükséges az aktív kórházi ellátást kiváltó korszerű ellátási formák bevezetése, mint az egynapos sebészet, a házi ápolási rendszer kialakítása és továbbfejlesztése, valamint a megelőzés, szűrés, gondozás rendszerének továbbfejlesztése. Mindez – területi szempontból – az intézményrendszer centralizációját, a magasabb színvonalú, jobban felszerelt központi intézmények kiemelt fejlesztését jelenti.
Meg kell erősíteni az alapellátásnak a szűrésben és az elsődleges megelőzésben betöltött szerepét, és minél több beteg számára ezen a szinten kell biztosítani a befejezett ellátást.
A háziorvosoknak fel kell vállalniuk a kórházból kikerülő betegek megfigyelését és szükség szerinti kezelését. Az utókezelés, a gondozás és rehabilitáció folyamatában többletterhek nehezednek majd az alapellátásra. A reform keretében a járóbeteg-szakellátás területén is differenciált, az igényeknek megfelelő fejlesztést kell folytatni, hogy megszűnjenek a területi aránytalanságokból adódó feszültségek, a szakellátás közelebb kerüljön a lakossághoz és megszűnjön e rendszer technikai elöregedettsége.
Az egy praxisra jutó lakosok száma területenként és megyénként nagy eltéréseket mutat. Szakmapolitikai célkitűzés a háziorvosi ellátásban elmaradottabb megyék és térségek fejlesztése. Megyénként átlagosan az egy körzetre jutó lakosok száma 1 350 és 1 768 között változik. Ideálisnak az 1 300 fő/praxis arány tekinthető. Több megyében magas az ún. vegyes praxisok aránya, ahol a felnőtt- és gyermek-háziorvosi tevékenységet egy ember végzi. Kívánatos ennek az aránynak a további csökkentése, ezt elősegítheti a megszűnő fekvőbeteg-kapacitásokból felszabaduló munkaerő ideirányítása.
A lakosság elöregedése és az egészségi állapotban bekövetkező változások miatt nő az ápolás iránti igény, ezért az aktív kórházi ágyak tehermentesítése és a kórházi átlagos ápolási idő csökkentése céljából olyan ellátási formák fejlesztése indokolt, amelyekben a gazdaságossági szempontok jobban érvényesülnek. Finanszírozási szempontból rendkívül kedvezőtlen és szakmailag sem indokolható, hogy a fekvőbeteg aktív kezelési ágyakon orvosi ellátásra nem szoruló, csak ápolási igénnyel feküdjenek betegek. Ezért az elkövetkező években támogatni kell az intézményrendszeren belül kialakítandó ápolási osztályokat, az erre a célra jobban specializálódott ápolási otthonokat és az ottani ápolás rendszerét.

 

 

Ziarele Arcanum
Ziarele Arcanum

Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi

Arcanum logo

Arcanum se ocupă cu digitalizarea în masă, cu arhivarea și cu publicarea materialelor tipărite.

Despre noi Contact Apariții în presă

Languages







Ziarele Arcanum

Ziarele Arcanum
Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi