Renaissance és reformáció

Full text search

Renaissance és reformáció
A XV. század Európa »nagy« százesztendeje: az irodalom, művészet és tudomány megújhodásának, s az élet- és világnézet átalakulásának korszaka (renaissance). Nálunk e mozgalom élő képviselője: Mátyás király. Népének atyja, a Corvina alapítója, a nemzeti nyelv és dal kedvelője a tudomány és művészet bőkezű pártfogója. Örökre kár, hogy a Budára tervezte »studium generale« létre nem jött, mert az kétségkívül a renaissance hű kinyomata lett volna.
Kezet fog a renaissance-szal a XVI. században a reformáció, melynek hatására a vallás elkezd a kicsinyek azaz a nép nyelvén szólani. A renaissance a gondolkodók elméjében talált viszhangra, a reformáció pedig a népet találta szívén; példa rá hazánk a maga iskolázásával és lángoló hitvitáival. A mohácsi vész után az új mozgalomnak és elveinek a sajtó és a szószék útján való gyors elterjedése vigasztalólag hatott a lesujtott nemzetre. A szabadságvágyat ébresztve, az önérzetet élesztgetve, bizalmat keltett a nemzet szívében, s fölemelte a levertségéből. Mindenki érezte, hogy a nemzetnek halottaiból való feltámasztására és erkölcsi megújhodására főeszköz az iskolázás. Íme így találkozik nálunk az iskolázás renaissancea a nemzeti élet és az erkölcsök megujhodásával.
A mozgalomnak alkalmas tenyésztő helyei voltak azok az iskolák, melyeket a vagyonosabb városok még a XV. században nyitottak volt. Ez még nem elég. A protestáns egyház legkiválóbb férfiai a hitújítás színhelyére mennek, s Melanchton, Sturm és Trotzendorf – eme nagy iskolamesterek – oldalánál éveket töltenek, hogy itthon erejök legjavát az egyház és haza javára szenteltessék, pl. Dévai Biró Mátyás; Stöckel Lénárt, a bártfai mintaszerű iskola szervezője; Szikszói Fabricius Balázs, Balzarati Vitus János, a sárospataki ref. iskola első tanára; továbbá Sylvester János, Heltai Gáspár, Melius Péter, a debreceni iskola igazgatója; Honter János, az erdélyi szász iskolák szervezője: mind Wittembergában tanúltak, s így elmondhatni, hogy Melanchthon egyszersmind a magyar iskolázásnak is a nagymestere. Mindenik új protestáns iskola a felekezet élő gondolkodása, és eleven szívverése volt. A XVI. században az országban fennállott 168 kisebb és középiskolai rangú intézet közül 134 volt protestáns és csak 34 katholikus.

 

 

Ziarele Arcanum
Ziarele Arcanum

Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi

Arcanum logo

Arcanum se ocupă cu digitalizarea în masă, cu arhivarea și cu publicarea materialelor tipărite.

Despre noi Contact Apariții în presă

Languages







Ziarele Arcanum

Ziarele Arcanum
Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi