Repülőgépgyártás Magyarországon: kat. légi harci- és szállítóeszközök vagy részegységeik hazai előállítása vagy összeszerelése 1938-1945 között. 1. A MÁVAG és a Magyar Waggon és Gépgyár Rt. (MWG) 1938-ra létrehozott rg. o-ai a →Weiss Manfréd Művek Rt-vel (WM) munkaközösségben sorozatban gyártják a →WM-21 Sólyom, majd a →Re-2000 Héja rg-eket és motorokat. Az 1941.jún.6-i n-m. államközi egyezmény alapján épül fel a MWG győri, a Dunai Repülőgépgyár Rt. Horthy-ligeti (szigetszentmiklósi) üzeme →Me 109 és →Me-210; a pestszentlőrinci PIRT üzem →Ju-52 rg. gyártására; ill. nyer jogot a győri üzem a →Fw-58 Weihe gépek összeszerelésére. – A →légitámadások Magyarország elleni megindulása miatt megkezdik a ~ széttelepítését. A MWG berendezéseit a kőbányai sörpincékben részben a F.A.G. Munkaközösség működteti, részben Budatéténybe telepítik ki. A bombázott üzemekben a gyártás 1944.nov.15-ig, No-ba történő kitelepítésük kezdetéig folytatódik. – A győri MWG újabb adatok szerint a licencgyártástól függetlenül is összeszerel n. alkatrészekből több mint 100 Me 109-et. A Rep. Kísérleti Intézet 4 prototípuson dolgozik, ezek 1944.ápr-ban Ferihegyen megsemmisülnek. – 2. Az 1941-es egyezmény alapján repülőgépmotorgyártás is folyik Mo-on. A WM Jupiter motorgyártó o-át kibővítve, a tököli telep felhasználásával beindul a DB-605 A, B, D motorok sorozatgyártása. Ezt 1944.aug.1-től a nov.15-i kiürítésig a F.A.G. Munkaközösség föld alatti üzemei folytatják. A MWG Rt. a FW-58C gépekhez szerel össze As-10C motorokat, megkezdi az As-411-es motorok gyártását az →Ar-96B MÁVAG rg-ekhez. Tev-e 1944 nyarán megszakad. A n-m. egyezménytől függetlenül a MÁVAG 1940-től licencben HM-504A2 rg.motorokat gyárt kat. iskolagépekhez. (Táb-lázat az 502-503. oldalon) ⬩SGy, 996.
Ziarele Arcanum
Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!
Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!
Caută în cea mai mare arhivă digitală de ziare din Europa de Est, ce conține reviste, publicații științifice, săptămânale și cotidiene.