körmagyar: a reformkor legjelentősebb nemzeti karakterű társastánca, amelyet Szőllősy-Szabó Lajos 1840-ben komponált Rózsavölgyi Márk zenéjére. A teoretikusok által követelt, szabályozott magyar táncok közül a körmagyar annak köszönhette sikerét, hogy a kor divatos társastáncainak szellemében fogalmazta meg Szőllősy, szem előtt tartva a nemzeti táncról kialakult ideált. Felépítésében az egyik kontratáncot, a Les lanciers-t követi, stílusban pedig a lengyel táncok, főképp a mazurka hatását tükrözi. Elterjedésével polgárjogot nyert a báltermekben is a magyar tánc, s előkészítette a néptánc befogadását, a →csárdás térhódítását. A körmagyar leírása 1845-ben jelent meg Kilányi Lajos A körtánc c. művében, s fontos dokumentuma a néptánc és műtánc kölcsönhatását vizsgáló kutatásnak, első emléke a tánckultúránk további történetében is jelentős szerepet játszó táncstílusnak. Ez élt ugyanis tovább a balett magyar karaktertáncában és a tánciskolák által terjesztett nemzeti táncokban. (→ még: lassú magyar, →magyar kettős, →magyar szóló, →népies műtáncok, →szóló verbunk) – Irod.Szentpál Olga: A csárdás. A magyar nemzeti társastánc a XIX. század első felében (Bp., 1954); Pesovár Ferenc: Táncmesterek a szatmári falvakban (Tánctud. Tanulm., 1959–60, Bp., 1960); Pesovár Ernő: Lengyel táncok hatása a reformkorban (Népr. Ért., 1965).
Pesovár Ernő
Ziarele Arcanum
Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!
Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!
Caută în cea mai mare arhivă digitală de ziare din Europa de Est, ce conține reviste, publicații științifice, săptămânale și cotidiene.