bőrös kocsi: könnyű →kocsifajta egyenes vagy görbe oldalakkal, →lőcsökkel vagy →rakoncákkal, magas kerekekkel, a →kólya, átalakult változata. Még a 18. sz.-ban is széltében-hosszában használták. Mivel csak utazásra vették igénybe, ezért magasan ívelődő káváin, vízszintesen nyugvó orsóin tehénbőrből való ernyő, ill. fedél, a kocsiderékban (→szekérderék) kas volt. Két oldalán egy-egy ajtó nyílt, amelyet rossz idő esetén bőrfüggöny zárt el. Az ajtóknál a bőrös kocsi oldalai sok esetben homorúan legörbültek, és ott →sallangó, azaz fellépő lógott ki, hogy a ki-beszállást megkönnyítse. A →kocsisnak vagy bent a bőr alatt volt helye, vagy nagyobb urak bőrös kocsijai esetében külön ernyő védte az esőtől. A bőrös kocsi fogatolására hármas vagy négyes lófogat szolgált (→lófogatolás). A 19. sz. gazdasági fellendülése, a →hintók és a sok másféle kocsi elterjedése a bőrös kocsit megszüntette, de a Balkánon, pl. Bulgáriában, rugós karosszériával, még 1965-ben is használták és ott a bőrős ernyőjét kocsija-nak nevezték.
Bőrös kocsi
K. Kovács László
Ziarele Arcanum
Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!
Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!
Caută în cea mai mare arhivă digitală de ziare din Europa de Est, ce conține reviste, publicații științifice, săptămânale și cotidiene.