AZ ÖZÖNVÍZ

Full text search

AZ ÖZÖNVÍZ
A pusztító isteni csapás előtörténetében ismét egy meghökkentő részletre bukkanunk: Isten fiai a földre jönnek, emberek lányaival közösülnek, s óriásokat nemzenek velük! Mindez aligha volna meglepő, ha a görög mítoszok között kerülne elénk, de a zsidó monoteizmussal annál nehezebben lehet összeegyeztetni.
A legkézenfekvőbb magyarázat, hogy ez esetben is egy „zárványról” van szó, a többistenhivő korszakból fennmaradt és itt csak töredékesen előadott mítoszról, amely valami módon elkerülte a papi szerkesztők figyelmét. Ha helytálló az az elmélet, amely szerint a teremtés történetében előforduló többes számok az Él-Aséra istenpárost takarják, úgy gondolhatunk az ő fiaikra, hisz ugariti megfelelőiknek hetven gyermekük volt. Az ilyen frigyből természetes módon rendkívüli sarjak születnek – Zeusz például Héraklészt nemzette a földi asszonnyal, Alkménével –, a mózesi történetben ezek a sarjak óriások. Az ilyen kapcsolat azonban, az isteni és emberi lényeg összevegyítése, tilalmas és bűnös dolog, így ezek az óriások is okai lettek, hogy a vétek eláradt a földön. Igaz, e kérdésben a bibliai szöveg nem nyilatkozik egyértelműen, az óriásokról annyit mond csupán, hogy „ők voltak ama híres-neves emberek eleitől fogva”, és csak általánosságban beszél az emberek megromlásáról.
Más okoskodás szerint az „Istennek fiai” angyalok voltak, így vélekedik Josephus Flavius is, a Kr. u. I. századi zsidó történetíró, és az ő nyomán sokan mások. Mindenesetre ez a magyarázat is meglehetősen ellentétben áll azzal a szerepkörrel, amelyet az angyalok a Szentírás más történeteiben betöltenek: Isten akaratának kivitelezői, üzenetének továbbítói. (Angelosz görögül küldöttet jelent.) Arra pedig nem gondolhatunk, hogy bukott angyalokról volna szó, mert azokat aligha lehetne Isten fiainak nevezni a Szentírásban.
A zsidók hitvilága nem áll egyedül azzal az elképzeléssel, hogy a korábbi világkorszakokban óriások éltek a földön. Így tartották a görögök is, akik gigászokról és titánokról regéltek, nemkülönben a régi germánok a jötunokról meséltek, a népmesék pedig teméntelen sok óriásról tudnak. Egyesek úgy gondolják, hogy az óriásokban való hit, amelyet szinte minden népnél megtalálni, onnan ered, hogy különböző időben és helyeken ősállatok – mamutok vagy sárkánygyíkok – csontjaira bukkantak (például tengerparton, ahol a hullámverés kimosta őket az üledékes kőzetekből), és ezeket emberi maradványoknak vélték.
Bár az özönvíz a hajdani óriásokat az emberekkel együtt elpusztította, a Biblia a későbbiekben is ír óriásokról. Amikor Mózes kémei Kánaánban jártak, Hebronban Anák három fiát látták, akikhez képest szöcskéknek érezték magukat. Utóbb a honfoglaló harcok elején meghódították Ógnak, Básán királyának az országát, s megtalálták a király vaságyát, amely kilenc könyök (négy méter) hosszú volt. A Bibliától független hagyomány azt tartotta, hogy Óg még a hajdani óriások közül való volt, és az özönvizet is túlélte, mert olyan magas volt, hogy a bárka mellett gázolva a feje kiállt a vízből, s azután háromezer évet élt még.
 
Láthattuk, hogy már a teremtés és a bűnbeesés történetébe is sok mezopotámiai eredetű hagyomány épült bele. Az özönvíz története nemcsak részleteiben, de szinte teljes egészében az akkád Gilgames-eposz egyik epizódját követi. Ebben Éa, a bölcsesség istene, figyelmezteti Utnapistint, hogy az istenek özönvízzel akarják elpusztítani a világot, építsen hát nagy bárkát, amelyben övéi és a kiszemelt állatok megmenekedhetnek a pusztulástól. Utnapistin megépíti a százhúsz rőfnyi (kb. százméternyi) élhosszúságú kockára formázó hajót, szurokkal tapasztott cédrusdeszkákból, evezőkkel és vitorlákkal, hat fedélzettel és mindegyikben kilenc rekesszel, s nemcsak családját és állatait költözteti bele, hanem a hajóépítő munkásokat is. Hét napot tartott a hajó építése, hét napig árad az eső, és nő a víz, akkor megáll. A bárka a Niszir-hegy csúcsán akad fenn. Utnapistin hétnaponként kibocsát egy-egy madarat, egy galambot, majd egy fecskét s végül egy hollót; az első kettő visszatér, a harmadik már nem, mert hullákat talált, amelyeken lakmározhat. Ekkor kiszáll az árvízi hajós és népe, s áldozatot mutatnak be az isteneknek, akik az özönvíz elől riadtan felhúzódtak az égbe, s már igen ki vannak éhezve a jó illatú áldozati füstre. Enlil isten, aki az özönvizet elrendelte, először megharagszik, hogy szándéka ellenére egyesek elkerülték büntetését, de az áldozattól megengesztelődik, és bebocsátja Utnapistint a Paradicsomba.
Noé története olyan pontosan követi az akkád eposzt minden lényeges részletében, hogy a kettő összefüggését aligha kell külön bizonygatni.
A görögök, akik a Kr. e. 2. évezredben Kis-Ázsia felől érkeztek több hullámban a Balkánra és az égei-tengeri szigetekre, szintén magukkal vitték a folyamközi monda elemeit. Náluk Zeusz bünteti meg a világot, s Prométheusz árulja el fiának, Deukaliónnak a közelgő veszedelmet, s tanácsolja neki, hogy bárkát építsen. Deukalión azonban csak feleségével, Pürrhával kettesben éli túl a katasztrófát, és úgy állítják gyorsan helyre a kipusztult emberiséget, hogy „anyjuk csontjait”, a földanya csontjait, azaz köveket hajigálnak maguk mögé, s azok emberekké lesznek.
 
A régi embereknek még igen szerény ismereteik voltak a föld méreteiről, szűkebb lakóhelyüket tekintették a világnak, így nagyobb helyi árvizek emléke könnyen színeződött a késő nemzedékek emlékezetében mesés méretűvé. Ilyesmire még Észak- és Dél-Amerika indiánjai között is találtak példát. Egy angol régész, Leonard, Woolley, Ur városának ásatásakor a mélyben talált iszapréteg nyomán kimutatta, hogy Kr. e. 3200 táján hatalmas árvíz vagy szökőár volt a Folyamközben, amely helyenként a nyolc méter magasságot meghaladta, s ez elég lehetett ahhoz, hogy az alacsonyan fekvő, sík Mezopotámia nagy részét elborítsa. Alighanem ez a valós esemény ihlette az akkád eposzt és nyomán a bibliai elbeszélést.
A múlt század harmincas évei óta 1960-ig számos expedíció indult az Ararát csúcsára, hogy a legendás bárka nyomaira bukkanjon, természetesen eredmény nélkül, hisz akkora árvíz, amely az 5211 méteres csúcs magasságáig elborította volna a földet, tudományos képtelenség.

 

 

Ziarele Arcanum
Ziarele Arcanum

Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi

Arcanum logo

Arcanum se ocupă cu digitalizarea în masă, cu arhivarea și cu publicarea materialelor tipărite.

Despre noi Contact Apariții în presă

Languages







Ziarele Arcanum

Ziarele Arcanum
Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi