Villamos vasút és villamvilágítás.

Full text search

Villamos vasút és villamvilágítás.
A várost nagy mérvben van hivatva fejleszteni a villamos vasút és a villamvilágítás, melyre a „Részvénytársaság villamos és közlekedési vállalatok számára” budapesti czég kapta meg az engedélyt, melynek megadását hosszú küzdelem előzte meg a gázgyárral. Újvidéken ugyanis körűlbelűl 20 évvel ezelőtt az „Augsburgi egyesűlt légszeszgyárak” épített gázgyárat; a közvilágítási lámpák száma 516 darab, az egész évi gázfogyasztás meghaladja a 500.000 köbmétert, mely fogyasztás mellett a gáz köbméterenkénti egységára 28 fillér. A magas világítási ár leszállítása érdekében a város közönsége elhatározta a légszeszgyár megváltását, de a megváltási ár magassága és a kedvezőtlen pénzügyi viszonyok, a gázárak leszállítását, a gázgyár megváltása és házi kezelése esetén 259sem engedték volna meg. Ezért a város a közvilágítás olcsóbbá és jobbá tételét egyfelől úgy iparkodott elérni, hogy a szerződési feltételek kedvező módosítása ellenében, a légszeszgyár megváltásáról lemondott, másfelől engedélyt adott a „Részvénytársaság villamos és közlekedési vállalatok számára” vállalatnak világítási és erőátviteli villamos telep felállítására. A vonatkozó szerződéseket a város törvényhatósági bizottsága a m. kir. belügyminiszter által kívánt módosításokkal 1908-ban elfogadta és a szerződéseket a belügyminiszter is jóváhagyta. A vállalat a magánfogyasztásra a villamos áramot hektovattonként 6 fillérnél drágábban nem adhatja és köteles négy főirányban villamos közúti vasútat építeni és űzemben tartani. Nevezetesen a vasúti állomástól a Petőfi-utczán át, a Fő-térre és onnan a Kossuth Lajos-utczán és a Duna-utczán, valamint a hídsánczon át, a magyar „Felső hajó-állomás”-ig, azután a Fő-térről a II. Rákóczi Ferencz-utczán át, az ártézi-fürdő és kórház érintésével, a Futtaki-útnak a vasúti vágányokig terjedő részére. Végűl a Fő-térről a Kossuth Lajos- és a Szűcs-utczában meg a Búza-téren át, a Temerini-utcza végéig. Ezzel nem csak azt érte el a város, hogy két világítási vállalat között egészséges verseny fejlődik, hanem biztosította már most a közúti villamos vasút építését, a mit máskülönben, a város kis kiterjedésére való tekintettel, csak talán évtizedek múlva érhetett volna el. – A villamos vasút közigazgatási bejárása 1909. évi január hó 26-án történt meg; a villamos művek pedig részben 1909-ben, részben pedig 1910-ben adatnak át a forgalomnak.
Az eddig elősorolt és már megvalósított vagy a megvalósulás állapotában levő intézmények után nem lesz érdektelen elősorolni azokat a városfejlesztő intézményeket, melyek a jövőre nézve a közigazgatás vezetői részéről tervbe vannak véve.

 

 

Ziarele Arcanum
Ziarele Arcanum

Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi

Arcanum logo

Arcanum se ocupă cu digitalizarea în masă, cu arhivarea și cu publicarea materialelor tipărite.

Despre noi Contact Apariții în presă

Languages







Ziarele Arcanum

Ziarele Arcanum
Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi