A tököli repülőtér 1944. április 13-i bombázása
304. Wing
| ||||||
Alakulat
|
Bombaoldás időpontja
|
Bombázók száma
|
Ledobott bombák
|
Vetési magasság (méter)
| ||
száma (db)
|
súlya (font)
|
típusa
| ||||
459. BG
|
12 óra 51 perctől
|
35 db B–24
|
697
|
120
|
repesz
|
6400–6600
|
454. BG
|
12 óra 53 perctől
|
20 db B–24
|
384*
* Az alakulat jelentésében 384 db 120 fontos bomba ledobása szerepel, a kiértékelő jelentésben pedig 2304 db 20 fontos bomba. A 454. BG ledobott bombáinak össztömege 23,04 tonna (20,9 metric tonna), a ledobott bombák össztömege mindkét esetben azonos.
|
120
|
repesz
|
6900– –
|
455. BG
|
12 óra 57 perctől
|
36 db B–24
|
1402
|
100
|
romboló
|
5600–6100
|
456. BG
|
12 óra 58 perctől
|
32 db B–24
|
1205
|
100
|
romboló
|
5900–6400
|
Összesen
|
123 db B–24
|
3688
|
A tököli repülőtéren felderített és megsemmisített, megrongált repülőgépek száma az amerikai jelentések szerint
| |||||
Alakulat
|
Egymotoros vadász 6 db
|
Kétmotoros vadász 54 db
|
Bombázó, szállító 5 db
|
Vitorlázó repülőgép 1 db
|
Összesen 66 db
|
a fentiekből megsemmisítve/megrongálva
| |||||
459. BG
|
2/0
|
23/8
|
0/0
|
0/0
|
25/8 db
|
454. BG
|
3/0
|
2/0
|
2/0
|
0/0
|
7/0 db
|
455. BG
|
0/0
|
8/0
|
0/0
|
1/0
|
9/0 db
|
456. BG
|
0/0
|
3/0
|
0/0
|
0/0
|
3/0 db
|
Összesen:
|
5/0
|
36/8
|
2/0
|
1/0
|
44/8 db
|
197A 15. légi hadsereg bombázóinak vadászbiztosítása 1944. április 13-án1
1 A táblázat a vadászalakulatok bevetési jelentéseiből készült.
| ||||||||
Felszállt
|
Visszafor-
dult |
Igazolt bevetés
|
Veszteség
|
Támasz-
pontjára visszatért |
Légi győzelem
|
Jelentett eredmények
| ||
db
|
típus
|
valószínű légi győzelem
|
megrongáltak
| |||||
1. FG 60
|
P–38
|
9
|
51
|
0
|
51
|
4 db Me–109
|
2 db Re–20012
2-3 Re–2001 és MC–202 vadászrepülőgépek a magyar légierőben nem voltak rendszeresítve. Re–200 1-nek azonosították a magyar Héját, MC–202-nek pedig a magyar jelzésű (fehérkeresztes) Me–109 vadászgépeket.
|
2 db Me–109
|
2 db Re–2001
| ||||||||
1 db MC–2023
2-3 Re–2001 és MC–202 vadászrepülőgépek a magyar légierőben nem voltak rendszeresítve. Re–200 1-nek azonosították a magyar Héját, MC–202-nek pedig a magyar jelzésű (fehérkeresztes) Me–109 vadászgépeket.
| ||||||||
14. FG 60
|
P–38
|
7
|
504
4 Egy P–38 a bevetés kezdetén műszaki hiba miatt az Adriai-tengerbe zuhant. Két P–38 a mentőrepülőgép megérkezéséig a baleset színhelye felett körözött, majd visszatértek támaszpontjukra.
|
0
|
52
|
0
|
0
|
0
|
82. FG 62
|
P–38
|
3
|
595
5 Három P–38 a célterület elérése előtt más feladatot kapott, részükre a bevetést igazolták. A célterület felett ebből az FG–ből csak 56 db P–38 volt.
|
0
|
59
|
2 db Me–109
|
0
|
2 db Me–210
|
3 db Me–210
| ||||||||
5 db Ju–886
6 Valószínűleg az RKI Me–210-esei voltak.
| ||||||||
325. FG 46
|
P–47
|
11
|
35
|
2
|
33
|
2 db Me–109
|
0
|
1 db Re–2001
|
2 db Me–410
| ||||||||
1 db Re–2001
| ||||||||
Összesen:
|
228 db
|
30 db
|
195 db
|
2 db
|
195 db
|
19 db
|
2 db
|
8 db
|
Április 13-ra igazolt légi győzelmek386
386 Lásd a 327. sz. jegyzet. A magyar vadászvédelem eredményeit, veszteségeit az 1944. szeptember 23-án kelt 63. sz. Légierők Bizalmas Parancsa (légi győzelmek igazolása), az 1945-ben készült 101. honi vadászrepülő-ezred 1944. évi összefoglaló jelentése, továbbá: ezredparancsok, parancskivonatok tartalmazzák, több téves adattal. A magyar légierők eredményei, személyi veszteségei jelenleg (1986-ban) csak ezekből az okmányokból követhetők. E műben és a különböző okmányokban, kiadványokban lévő adatok nem biztos, hogy egyeznek.
| |||
Irányi Pál főhadnagy
|
2/1. század
|
B–24
|
Ferihegy, észak
|
Sárkány Sándor hadnagy
|
2/1. század
|
B–24
|
Érd, Halápi major
|
Dóczy Lóránt alezredes, rádióslövésze: Stark Elek szakaszvezető
|
RKI
|
B–24
|
Délegyháza
|
Dóczy Lóránt alezredes, rádióslövésze: Stark Elek szakaszvezető
|
RKI
|
Kétmotoros vadász*
* A kétmotoros vadászgép típusát nem nevezték meg.
|
Szolgaegyháza Vitéztelek (Szabadegyháza)
|
Pozsgay Antal hadnagy, rádióslövésze: Szukits Imre őrmester
|
RKI
|
Kétmotoros vadász
|
Kiskunlacháza, északnyugat
|
Konráth János főhadnagy, rádióslövésze: Ujváry László zászlós
|
RKI
|
B–24
|
Kelebia, kelet
|
Béles Tibor főhadnagy, rádióslövésze: Pajor József őrmester
|
RKI
|
B–24
|
Katymár, dél
|
198Hedrey Szilárd százados, rádióslövésze: Molnár Géza szakaszvezető
|
RKI
|
B–24
|
Dunai Repülőgépgyár (Szigetszentmiklós)
|
Nem igazolt légi győzelem
| |||
Kovács Sándor hadnagy
|
2/1. század
|
B–24
|
–
|
A 15. AAF veszteségei hadműveleti területen 1944. április 13-án387
387 Lásd a 243. sz. jegyzet.
| ||||
---|---|---|---|---|
Alakulat
|
Típus
|
A farokfelületen feltüntetett gyártási szám
|
A veszteség valós, vagy feltételezett helye
| |
5. Wing
|
2. BG
|
B–17G
|
42 97346
|
Magyarország
|
B–17G
|
42 31837
|
Magyarország
| ||
B–17G
|
42 32058
|
Magyarország
| ||
B–17G
|
42 31506
|
Magyarország
| ||
47. Wing
|
449. BG
|
B–24H
|
41 28833
|
Ferihegy 12 óra 38 perc (Rákoshegy)
|
49. Wing
|
451. BG
|
B–24H
|
42 53084
|
Nem ismert. A jelentés szerint Románia
|
461. BG
|
B–24H
|
42 52336
|
Magyarország
| |
B–24H
|
42 52366
|
Magyarország
| ||
B–24H
|
42 52409
|
A jelentés szerint Jugoszlávia
| ||
55. Wing
|
460. BG
|
B–24H
|
42 52380
|
Magyarországon kényszerleszállt. Jelentés szerint Románia
|
304. Wing
|
454. BG
|
B–24H
|
42 64485
|
Magyarország, 13 óra
|
B–24H
|
41 28811
|
Magyarország, 13 óra
| ||
B–24H
|
41 28873
|
Magyarország, 13 óra
| ||
B–24H
|
42 52248
|
Magyarország, 13 óra
| ||
459. BG
|
B–24H
|
42 64463
|
Jugoszlávia
Mostar Ny. | |
B–24H
|
41 28675
|
Jugoszlávia
Mostar Ny. | ||
306. FW
|
325. FG
|
P–47D
|
42 75651
|
Magyarország
|
P–47D
|
42 76543
|
Magyarország
|