SZABÓ ZSOLT

Teljes szövegű keresés

SZABÓ ZSOLT
SZABÓ ZSOLT nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Az előttünk fekvő törvényjavaslat rezsi- és bürokráciacsökkentési, valamint fogyasztóvédelmi célú pontosító jellegű módosításokat tartalmaz. A feladat a víziközmű-szolgáltatás területén az ex ante feltételek megteremtése és annak elősegítése, hogy biztonsággal történjen meg ez a közszolgáltatás.
A módosítások lehetővé teszik, hogy a kormány rezsicsökkentési politikájának fenntarthatósága hosszú távon fennálljon, és a szektor működőképességét elősegítsük, annak fenntartását biztosítsuk. A víziközmű-beruházások esetében tapasztalható az, hogy a pályázatok kötelező fenntartási időszaka jóval rövidebb, mint az elvárható hasznos élettartam, és ez a feltétel hosszú fenntartási időre vetítve kedvezőbb árat jelent, és arra tekintettel, hogy a fenntarthatóság megfelelő legyen, ezért mindenképpen hosszabb élettartamú és megfelelő minőségű anyagok beépítését igényli. Ugyanakkor a hosszú élettartamú megoldások összességében mégis olcsóbbak, hiszen az egy évre jutó összes ráfordítás itt lesz a legalacsonyabb, és ez indokolja, hogy a szabályozással módosítsuk ezt a jogszabályi előírást.
A törvényjavaslat a víziközműrendszerek felújítási, rekonstrukciós forrásainak biztosítására ad finanszírozási lehetőséget, ez egyben összhangban van a kormány rezsicsökkentési eljárásával. A víziközmű-szolgáltatóknak a beruházások, fejlesztések során a szakmai döntésekbe történő bevonása egyben garancia is, amelyben a víziközmű-szolgáltatás alapelveinek teljesülését tudja biztosítani.
A törvénymódosítással a víziközmű-szolgál-ta-tóknak a vízi közműre irányuló beruházásra, a tervszerű rekonstrukciós, felújítási és pótlási munkáinak műszaki tartalmára vonatkozóan a szakszerűség jelenti elsősorban azt az állásfoglalást, amit biztosítaniuk kell. Érvényesül a legkisebb költség elve, ennek értelmében a víziközmű-rendszer fejlesztésének tervezése, megvalósítása során az üzemeltetési megoldások előnyben részesítik azokat, ahol a legkisebb ráfordítással a leghosszabb időtartamot tudjuk biztosítani.
A törvényjavaslat új elemként rendelkezik az úgynevezett víziközmű-alapról, amely a szolgáltató és az ellátásért felelős önkéntes megállapodása alapján létrehozott, úgynevezett fejlesztési finanszírozást biztosító alapok összessége. Így különösen a használati díjak nyilvántartásáról szól, és a felhasználásra kerülő vagy szolgáló, elkülönített számlán biztosított pénzeszközökről is szól egyben.
A javaslat ezen túl kiemelt figyelmet fordít a fogyasztóvédelmi alapelvek teljesülésére is, így konkrétan a védendő felhasználók terheit csökkenti azzal, hogy a legrászorultabbakat segítik, hogy minél kevesebb bürokratikus eljárással minél hosszabb távon kapják meg a védendő vagy védett státusz kategóriát. Ennek megfelelően minden év március 31-ig köteles csak egy alkalommal elszámolni, és amennyiben hosszú távon fennáll a védendő, a védett státusz, úgy erre még egyszer nincs szükség, hiszen ez folyamatosan fenn fog állni.
A módosítás a többszöri igazolási kötelezettséget megszünteti, és ezáltal eleve a rászorultabb helyzetben lévő, kiszolgáltatottabb védendő fogyasztók esetében csökkenti a terheket. Valamennyi felhasználó érdekeinek védelmét szolgálja továbbá, hogy az előfi-zetős mérők alkalmazási körének bővítését lehetővé tesszük azáltal, hogy az alkalmazások lehetősége a módosítást megelőzően megkötött szerződések esetében is biztosítható.
A törvényjavaslat illeszkedik a kormány új otthonteremtési programjához, amelynek egyik eleme, hogy az építésügyi szabályok egyszerűsítése történik meg, megkönnyítve ezzel a magyar családok új otthonhoz jutását és az új lakáscélú ingatlanok építésének ösztönzését.
A nem lakossági felhasználóknak a víziközmű-szolgáltatóval kötött szerződésben foglaltak szerint kell a szolgáltató részére a víziközmű-fejlesztési hozzájárulást megfizetnie, ha az új bekötés a nem lakossági felhasználó által nem továbbértékesítésre épített, új építésű lakások esetében a víziközmű-szolgál-ta-tást szolgálja. Ezenkívül a korábban üzemeltetési szerződéssel rendelkező beruházással érintett víziközműrendszerek nem veszítik el a felújítási-pótlási fedezetet a szerződéses jogcím változásai miatt.
A törvényjavaslat az európai uniós szabályoknak való megfelelést is biztosítja, hiszen a hálózati és információs rendszerek biztonságának az egész Unióban egységes, magas szintre történő intézkedéssel való emelését és egyben a parlamenti és tanácsi irányelvek egyes elemeinek az átültetését a törvény-be szintén biztosítjuk. A víziközmű-szolgáltatók törvényen alapuló feladatait és az állami, önkormányzati szervek elektronikus információs rendszerében való rögzítését egyszerűsítjük a jogszabályi módosítás által. A víziközmű-szolgáltatókról szóló törvényben részletszabályokat nem fektetünk le, a módosítás a meglévő szabályozás egyértelműsítését szolgálja.
Tisztelt Országgyűlés! Az önök előtt található törvény a víziközmű-ágazat jogszabály-pontosító, technikai jellegű módosításait tartalmazza. Kérem, hogy a T/15057. számon nyilvántartott törvénymódosítási javaslatot megvitatni és a szavazás során támogatni szíveskedjenek. Köszönöm szépen megtisztelő figyelmüket.
(14.40)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem