SZABÓ SÁNDOR

Teljes szövegű keresés

SZABÓ SÁNDOR
SZABÓ SÁNDOR (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! 2012-ben az önkormányzatok átalakítása után számos feladatot átvállalt az állam, többek között közte volt a közoktatás is, de ezzel együtt vitte az önkormányzatok forrásait is, és többször is elmondtuk, hogy lényegesen több forrást vitt el egyébként az önkormányzatoktól az állam, mint amennyi feladatot átvállalt. Így jött létre a KLIK 2013 januárjától, és így lehetett az, hogy az önkormányzatoknak már csak az iskolák működtetése maradt meg, amely önkormányzatok ezt vállalták; természetesen Szeged önkormányzata ezt vállalta.
Pósán képviselőtársam, Rétvári Bence államtitkár példálózott 2006-ból, 2010-ből, időszámításunk előttről, én 2013-tól szeretnék szegedi képviselőként a szegedi tankerülethez kapcsolódó példákról beszélni. Nézzék el nekem, ha nem tudok pontosan és nem akarok pontosan intézménynevet is mondani a példákhoz, mert sajnos intézményvezetők megkértek, hogy ne tegyem, hogy az iskola nevét említem, mert ilyen a rendszer sajátossága, hogy bizony, akkor büntiben lesznek. Például nem volt jogszerű, amikor utólag úgy nevezte át az összes iskolát a KLIK 2013 nyarán, hogy az erről szóló hivatalos értesítés március 29-ei keltezésű volt, január 1-jére visszaható hatálya volt, vagyis az iskolákat a tanév végén értesítették arról, hogy öt hónapja már teljesen más a nevük.
Szegedi képviselőként azt gondolom, elfogadhatatlan, hogy egy tornaterem ablakának a beüvegezése négy hónapig tart, pontosabban eddig tartott a József Attila Szakközépiskolában azért, mert a KLIK vitatta, hogy tulajdonképpen ez működési vagy fenntartói feladat. Azt gondolom, ennél szomorúbb, hogy gázszivárgás miatt 2014-ben leszerelték az egyik szakközépiskolában a gázórát, az intézmény vezetője számos alkalommal jelezte a tankerület felé ezt a problémát, de hónapokig nem történt semmi. Akkor elkezdték firtatni az intézményvezető felelősségét, de mivel dokumentumokkal tudta igazolni, hogy ő mindent megtett, a tankerület ezért végül megoldotta a problémát, cirka hat hónap alatt sikerült is a szakközépiskolába gázt produkálni. Azt gondolom, az is elfogadhatatlan, hogy megrendelnek egy buszt egy iskolai kirándulásra, csakhogy a busz nem áll oda, mert a szolgáltatót nem fizette ki a KLIK. Ennél szomorúbb, hogy megrendelik a buszt, elindul a busz, majd útközben megáll, mert kap a buszsofőr egy telefont, hogy nem érkezett meg az előleg a szolgáltatónak. Azt gondolom, ez mindannyiunk számára elfogadhatatlan, mint ahogy az is, hogy az ország egyik legjobb gimnáziumában, Szegeden csak egy tanulmányi versenyt tudnak finanszírozni, mert azt mondják, hogy a többire keressen szponzort az iskola. Mint ahogy az is elfogadhatatlan, azt gondolom, hogy elmaradt a tanulók pályázaton elnyert külföldi tanulmányútja, és egészen egyszerűen csak azért, mert a KLIK nem vette meg a repülőjegyeket.
A KLIK honlapja szerint 69 ezer informatikai eszközt szereztek be 12,5 milliárd forint értékben, de például senki nem vizsgálta azt, hogy a korábban történt eszközbeszerzési pályázatnak ötéves fenntartási ideje van, így újabb eszközök elhelyezésére nem is lehetett volna lehetőség sok iskolában, így történt ez például az Arany János Általános Iskolában. Ráadásul az interaktív táblákat szállító cég nem kérdezte meg az önkormányzat véleményét, felszerelte úgy ezeket az interaktív táblákat, hogy a terem hátsó falára szerelte fel, a másik esetben pedig erősáramú vezetéket fúrt meg. Azt gondolom, ez is elfogadhatatlan.
A pedagógusokat érintően egyértelműen látszik, például a Madách Iskolában történt az, hogy a 62. életévét betöltötte az igazgató, és bár egy éve lett volna még a megbízatásában, de mert nem felelt meg az elvárásoknak, elzavarták.
(17.00)
Több esetben - Tisza-parti Általános Iskola, másik szakközépiskola - egypályázós, minden véleményezésre jogosult testület által támogatott vezetői pályázatot utasítottak el. A múltkor kérdésben tettem a Fodor Kollégium esetét fel Rétvári államtitkárnak, ott pedig az összes érintett, tantestület, diákönkormányzat, mindenki véleményének megkérdezése után is azt a jelöltet jelölte ki a tankerületi igazgató, akinek semmiféle támogatottsága nem volt. És akkor nem beszélek arról, hogy a működést kézi vezérlés jellemzi; telefonos utasítás, gyakori fölösleges, rendkívüli, rövid határidős adatkérés, ez rendszeres. A levelekre hónapokig vagy egyáltalán nem válaszolnak, és még sorolhatnám.
Pontosan ezért és ezekért az ügyekért harcol Szeged önkormányzata utolsó pillanatig az iskoláiért, mert azt látjuk, hogy a rendszer egész egyszerűen nem tud működni, és ezt látjuk az említett példákból is. Utolsók voltunk, akik végig harcoltunk az isko-láinkért, de azt gondolom, hogy elsők lennénk azok, akik bejelentkeznénk, Szeged városa, az ország harmadik legnagyobb városa, hogy mind a 20 általános, mind a 20 középfokú intézményünket 20 ezer diákjával, több ezer pedagógusával visszavennénk az állami fenntartástól. Egészen egyszerűen adják vissza a forrást ehhez, és higgyék el, ha nem holnap, holnapután készek vagyunk az iskolákat működtetni. Köszönöm. (Taps az MSZP soraiban.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem